Wat zijn Gmail Ads?
Gmail kent 1 miljard actieve gebruikers over de hele wereld en via Google Ads kun je deze gebruikers rechtstreeks in hun inbox bereiken. Je kunt gebruik maken van zowel tekst en beeld om je product of dienst op een aantrekkelijke manier te adverteren. Bovendien is het interessant om nieuwe (dus nog onbekende) producten en diensten op deze manier bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen. Gmail-advertenties zijn interactieve advertenties die boven aan de inbox van Gmail gebruikers worden weergegeven. Als een gebruiker op een samengevouwen Gmail-advertentie klikt, wordt deze uitgevouwen naar een soort e-mail.
Wat kosten Gmail Ads?
De kosten zijn op basis van clicks: CPC. Er worden kosten in rekening gebracht zodra er op de advertentie wordt geklikt om die te bekijken. Eenmaal geopend, kun je deze advertenties opslaan, doorsturen, afwijzen of via een knop doorklikken naar de website. Deze handelingen zijn kosteloos voor de adverteerder. Op dit moment zijn de kosten per klik voor de Gmail Ads nog lekker laag, want er is nog weinig concurrentie. We zien zelfs CPC’s van €0,05.
Wat zijn de voordelen?
- Diverse soorten content: denk hierbij aan afbeeldingen, video en formulieren, die je dynamisch kan inladen op basis van websitebezoek.
- Er is momenteel nog weinig concurrentie, waardoor de kosten laag zijn, en je een streepje voor hebt op jouw concurrenten.
- Gmail Ads lijken amper op advertenties: het lijken gewoon normale emails die je binnenkrijgt, en met name op mobiel zie je bijna niet het verschil tussen een Gmail Ad en een gewoon mailtje.
- Volle aandacht: men scant en bekijkt de inbox vaak, waardoor iemand jouw naam en advertentie echt te zien krijgt. Wanneer de email geopend wordt, heb je een volledig scherm om jouw merk onder de aandacht te brengen.
Hoe zien Gmail Ads eruit?
Zoals hierboven gezegd: het lijkt alsof je een gewoon mailtje hebt ontvangen. Hieronder voorbeelden:
Desktop
Mobiel
Als je vervolgens op de mail klikt, heb je dus heel veel ruimte om jouw merk te tonen en een actie te triggeren:
Zo maak je Gmail Ads aan in Google Ads
Maak een nieuwe campagne aan in Google Ads en kies bij campagne-type voor Display.
Kies bij het campagne-subtype vervolgens voor een Gmail campagne:
Let wel: je kunt Gmail Ads ook gebruiken bij het subtype Slimme display-campagne. Je advertentie wordt dan, naast Gmail, ook op externe websites (banners) en op YouTube vertoond.
In het volgende scherm kan je de juiste targeting kiezen voor je campagne. Onderaan dit scherm heb je de mogelijkheid om je Gmail advertenties aan te maken. Hiervoor heb je een aantal dingen nodig:
- Bedrijfsnaam (max 20 tekens)
- Kop (max 25 tekens)
- Beschrijving (max 90 tekens)
- URL (de pagina waar men landt op je website)
Daarna voeg je het visuele deel van je ads toe:
Marketingafbeelding
Liggend (1,91:1): 1200 × 628 (min. vereist: 600 × 314, max. bestandsgrootte: 1024 KB)
Vierkant: 1200 × 1200 (min. vereist: 300 × 300, max. bestandsgrootte: 1024 KB)
Logo
Vierkant: 1200 × 1200 (min. vereist: 144 × 144, max. bestandsgrootte: 150 KB)
Afbeelding voor kop (optioneel)
Afbeelding voor kop (optioneel): 1200 × 400 (min. vereist: 600 × 200, max. bestandsgrootte: 1024 KB)
Zodra je iets toevoegt, zie je aan de rechterkant hoe je advertentie er uit komt te zien:
Sla nu de campagne op en je bent klaar om live te gaan met je nieuwe Gmail advertentie.
Wanneer is het zinvol om Gmail Ads te gebruiken?
De targetingmogelijkheden zijn fantastisch, dus je kan Gmail Ads in heel veel situaties inzetten: awareness, conversie, retargeting. Tot op heden zien wij de beste resultaten met retargeting campagnes: iemand heeft op jouw website gekeken en vervolgens toon je het bekeken product of de bekeken service weer in iemands inbox.
Gmail Ads zijn zelfs handig als je niet aan email marketing doet, kan je via Gmail Ads toch in de inbox van jouw doelgroep belanden. Verder
Waar moet je op letten?
BELANGRIJK: Let op de headline – die leest men, dus zorg ervoor dat jouw naam voorbij komt, en zorg ervoor dat de headline triggert. Het heeft ook effect op je CPC.
WordStream heeft een onderzoek gedaan en kwam achter het volgende:
Hogere CTR = Veel lagere CPC
Lagere CTR = VEEL hogere CPC
Dus, besteed wel tijd en energie aan je advertenties, want hier zie je wel heel duidelijk dat betere advertenties ook écht loont.
Resultaten
We zetten momenteel Gmail Ads in voor twee klanten: een campagne is erop gericht om mensen, die iets in hun winkelwagen hebben gedaan, te retargeten. Zie hieronder de eerste resultaten:
Verder gebruiken we voor een andere klant Gmail Ads om potentiële bezoekers te bereiken, eigenlijk op dezelfde manier als Google Display Network dat doet, met daaraan dezelfde kosten. Resultaten zijn tot op heden dezelfde CPCs, maar een veel hogere interactie en CTR.
Zin om met Gmail Ads aan de slag te gaan? We kunnen je altijd helpen!