Met GIPHY kunnen mensen bewegende afbeeldingen in gif-formaat maken, uploaden en vinden. Het platform is naast Instagram bijvoorbeeld ook beschikbaar in WhatsApp en de reguliere Facebook-app. Facebook meldt dat ook apps van andere bedrijven GIPHY kunnen blijven gebruiken. De zoekmachine en bibliotheek met beschikbare gifjes verdwijnt dus niet uit apps die niet van Facebook zijn.

GIPHY eigendom van Facebook

Volgens Facebook is 50 procent van GIPHY’s verkeer al afkomstig van de verschillende apps in handen van Facebook. Alleen al de helft daarvan bereikt het platform via Instagram, meldt het bedrijf. Het toevoegen van GIPHY als feature in Instagram zorgt ervoor dat een ander publiek wordt aangesproken de foto app te gebruiken. Bovendien neemt de tijd die iemand spendeert aan de app ook toe. Dit is exact wat social media willen. De tijd en data van de gebruiker. Wil je daar meer over weten? Lees dan even ons blog: Walled Gardens‘.

Facebook betaalt ongeveer 400 miljoen dollar (zo’n 369 miljoen euro) voor de overname van GIPHY. De twee bedrijven waren al langer met elkaar in gesprek. Toen ging het niet over een overname, maar werd er gesproken over een samenwerking. 400 miljoen lijkt een enorm bedrag, maar het is een schijntje in vergelijking met de kosten voor de overname van Instagram (1 miljard in 2012) en WhatsApp (19 miljard in 2014).

Meer weten over het gebruik van GIPHY in social media? Wellicht kunnen wij je helpen! Stuur ons een mailtje: info@odiv.nl