Veelgestelde vragen

  • Wat zijn lookalike audiences?

    Een lookalike audience, ook wel een vergelijkbare doelgroep genoemd, zijn automatische doelgroepen die je kan maken op verschillende social media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook binnen Google Ads is er een soortgelijke mogelijkheid.

    Wanneer je een lookalike audience aanmaakt, upload je website bezoekers of klanten en de algoritmes van de media gaan kijken of ze mensen kunnen vinden die lijken op jouw website bezoekers of klanten.

    Lees hier meer over lookalike audiences.

  • Hoe kan ik adverteren op YouTube?

    1. Upload je video-advertentie naar YouTube. Let er op dat deze meteen de aandacht trekt van je doelgroep en niet te lang is.
    2. Maak een video-campagne aan in Google Ads en kies daarbij je gewenste budget, doelgroep-targeting en video-advertentie.
    3. Check of je advertentie is goedgekeurd en of er vertoningen binnen komen. Zo ja, dan is je campagne live!
  • Waar kan je op adverteren en targeten?

    Je kan op bijzonder veel dingen targeten online. Allemaal om ervoor te zorgen dat jij jouw marketingbudget zo goed mogelijk spendeert. We hebben hier een groot artikel over geschreven, dus lees die vooral hier.

  • Waarom adverteren op LinkedIn?

    LinkedIn is een sociaal netwerk, dat gericht is op vakmensen en carrières. LinkedIn heeft wereldwijd 610 miljoen gebruikers, waarvan 7 miljoen in Nederland (mei 2019).

    Adverteren op LinkedIn is met name geschikt wanneer je dus vakmensen wilt bereiken in een bepaalde sector. Het is hét Business-to-business-kanaal bij uitstek. Ook wanneer je vacatures wilt vervullen, is LinkedIn het kanaal waar je je het beste op kunt richten.

    Lees hier alles over waarom je op LinkedIn wil adverteren.

  • Waarom adverteren op YouTube?

    1. Het is na Google de grootste zoekmachine.
    2. Mensen zoeken op YouTube naar informatie over jouw product of dienst, bijvoorbeeld in de vorm van reviews.
    3. YouTube biedt de schaal van TV-reclames maar dan met specifieke targeting-mogelijkheden. Daardoor laat je jouw advertenties alleen zien aan je doelgroep op momenten dat dit relevant is.
  • Wat doet een online marketing bureau?

    Een online marketing bureau houdt zich uitsluitend bezig met het online vermarkten van bedrijven. Hierbij wordt gewerkt vanuit een online marketing strategie om het doel van het bedrijf te bereiken. Dat kan bijvoorbeeld naamsbekendheid, leads of verkopen zijn. Om dit doel te bereiken worden één of meerdere kanalen ingezet zoals social media, search en de website.

    Bij ODIV hebben we voor deze kanalen ervaren specialisten in huis die proactief en transparant te werk gaan. Daarbij denken we ook graag buiten onze kanalen mee hoe we jouw bedrijf het beste kunnen laten groeien. Hierdoor halen we het maximale resultaat uit jouw online marketing.

  • Wat is A/B-testen?

    Bij een A/B test experimenteer je met twee varianten. Een controle en een variant. De A-variant kan bijvoorbeeld het huidige design van je homepage zijn. Deze variant wordt daarom ook wel de controlevariant genoemd. Hiertegenover staat de B-variant, ook wel de testvariant genoemd. In de testvariant experimenteer je met een wijziging in het design. Dit kan een grotere button zijn, het toevoegen van groene vinkjes of een andere CTA. Bij deze vorm van splittesten stuur je 50% van het verkeer naar variant A en 50% naar variant B.

    Lees hier alles over A/B-testen.

  • Wat is Bing Ads?

    Bing Ads is een soort Microsoft-versie van Google Ads. In Bing Ads kun je tekstadvertenties opstellen, die op de zoekmachine Bing boven de onbetaalde (organische) zoekresultaten worden getoond.

    Lees hier alles over Bing Ads.

  • Wat is contextual targeting?

    Contextual targeting is een van de vele mogelijkheden die display advertising biedt. De toevoeging van context aan je targeting, zorgt ervoor dat je advertenties alleen zichtbaar zijn bij onderwerpen, categorieën en rubrieken waarvan jij het goed vindt dat ze daar zichtbaar zijn. Mocht je de aanbieder zijn van een gezondheidstest wil bijvoorbeeld zichtbaar zijn bij alle nieuwsberichten die gaan over ziekteverzuim op werk. Voor een nieuwe deegmerk is het wellicht handiger om zichtbaar te zijn wanneer een artikel of domein gaat over eten. Lees hier hoe deze manier van display advertising voor jou kan werken.

  • Wat is Cost Per Mille (CPM?)

    CPM betekent “cost per mille”, oftewel de kosten per 1.000 impressies. Concreet zijn dit de kosten die je betaalt in een veiling op een online platform, om 1.000 impressies te vertonen.

  • Wat is display advertising?

    Display Advertising is een online marketing kanaal waarmee je op op basis van targeting een heel groot, of juist zeer specifiek bereik van je campagne kan realiseren. Het gaat hierbij om de online advertenties die je tegenkomt als je een website bezoekt. Afhankelijk van het formaat van de banner kan de uiting worden getoond op nagenoeg ieder device. Hierbij kan je denken aan smart phone, tablet, desktop, smart tv en wearables.

    Lees hier alles over display advertising.

  • Wat is Google Ads?

    Google Ads (voorheen Google Adwords) is een advertentieplatform van Google. Met dit platform is het voor bedrijven mogelijk te adverteren op verschillende plekken in het Google netwerk zoals:

    • De zoekresultaten van Google
    • Websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk
    • Gmail
    • YouTube

    Lees hier alles over Google Ads.

  • Wat is online marketing?

    Online marketing is het vermarkten van jouw producten of diensten op het internet. Het doel van online marketing is om de aandacht van je doelgroep te trekken en ze voor jou te laten kiezen. Hiervoor zijn veel verschillende kanalen beschikbaar zoals onder andere social media, search en natuurlijk je eigen website.

    Als online marketing bureau helpen we je graag met het bepalen van de juiste online marketing strategie. Daaruit volgen de kanalen die bij jou en je doelgroep passen en hoe we deze inzetten. Dit doen we met senior online marketing collega’s die proactief en transparant te werk gaan. Alles om jouw bedrijf te laten groeien.

  • Wat is retargeting?

    Retargeting is het op een effectieve manier nogmaals bereiken van mensen die interesse getoond hebben in jouw product of bedrijf. Niet alle mensen die voor de eerste keer met jouw bedrijf in aanraking komen, zullen een product van jou aanschaffen. Sterker nog, de meeste mensen zullen dit niet doen. Om deze mensen te overtuigen toch over te gaan tot aankoop, zijn er online een aantal retargeting mogelijkheden.

    Lees hier alles over retargeting.

  • Wat is SEO en hoe werkt het?

    Wat betekent SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO omvat alles acties of processen die je uitvoert om hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te komen.

    Lees verder
  • Wat kost een advertentie op YouTube?

    Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.

  • Wat kost een online marketing bureau?

    Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Bij ODIV zijn er twee soorten kosten: uren en mediabudget. De uren geven aan hoeveel uren onze specialisten maandelijks nodig hebben om jouw campagnes te optimaliseren. Het mediabudget is het budget dat nodig is om advertenties in te kopen bij Facebook, Google en andere kanalen.

    Op basis van jouw doelstellingen maken we in inschatting van welke kanalen en budgetten er nodig zijn om deze te behalen.

    Hieruit volgt een compleet voorstel met daarin de strategie, inzet van de verschillende online marketing kanalen en de bijbehorende uren en mediabudgetten. Daarbij geven we ook al zoveel mogelijk de te verwachten resultaten per kanaal aan.

    Zo weet je altijd van tevoren hoe jouw budget wordt besteed en kom je niet voor verrassingen te staan. Verder werken we niet met verborgen kosten en zijn onze contracten maandelijks opzegbaar.

  • Wat zijn cookies?

    Tijdens het surfen op het internet is het onoverkomelijk om niet tegen een cookiemelding, de kleine lettertjes en de lastige termen aan te lopen omtrent je privacy. In dit blog zal er ingegaan worden op wat een cookie is. Dit valt onder te verdelen in de functionaliteiten van een cookie, hoe deze wordt ingezet bij online advertenties en de veranderingen die plaatsvinden over tracking van je online zoekgedrag.

    Lees hier alles over cookies.

  • Wat zijn social media?

    Social media zijn online platformen, waarop gebruikers met elkaar interacteren en zelf content publiceren. In principe is er geen tussenkomst van een “redactie”. Men is verantwoordelijk voor wat hij/zij plaatst. Uiteraard heeft wel ieder sociaal medium zijn eigen beleid, en kunnen posts van gebruikers worden verwijderd. Op de populairste social media wordt vaak visuele content geplaatst, zoals foto’s en video’s.

    Lees hier meer over social media.

Onze specialisten