Veelgestelde vragen

  • Wat zijn lookalike audiences?

    Een lookalike audience, ook wel een vergelijkbare doelgroep genoemd, zijn automatische doelgroepen die je kan maken op verschillende social media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook binnen Google Ads is er een soortgelijke mogelijkheid.

    Wanneer je een lookalike audience aanmaakt, upload je website bezoekers of klanten en de algoritmes van de media gaan kijken of ze mensen kunnen vinden die lijken op jouw website bezoekers of klanten.

    Lees hier meer over lookalike audiences.

  • Hoe belangrijk is social media voor je bedrijf?

    Social media kan heel belangrijk zijn voor je bedrijf als je meer zichtbaarheid wil onder je doelgroep of een nieuwe groep mensen wil bereiken om je product te tonen. Ben je juist op zoek naar personeel of wil je je dienst onder de aandacht brengen, dan zijn social media ideale kanalen om dit te doen. Hiermee creëer je dus een extra afzet en omzet.

  • Hoe bereken je het conversiepercentage?

    Wanneer alle conversies op je website correct worden gemeten kan je het conversiepercentage berekenen. Het conversiepercentage geeft de verhouding weer van het aantal transacties ten opzichte van het aantal gebruikers/sessies. In Google Analytics staat standaard het conversiepercentage op basis van sessies. Wij adviseren echter om dit op basis van gebruikers te doen en dus zelf te berekenen.

    Formule conversiepercentage

    (Conversies / Gebruikers) * 100

    Voorbeeld

    • Conversies: 125
    • Gebruikers: 1.500

    Conversiepercentage = (125 / 1.500) * 100 = 8,33%

    Dit betekent dat 8,33% van de bezoekers op je website overgaat tot het plaatsen van een bestelling.

  • Hoe kan een employer branding bureau mijn bedrijf helpen bij het aantrekken van talent?

    Het bureau kan strategieën ontwikkelen om de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van je bedrijf in de arbeidsmarkt te verhogen. Dit omvat het creëren van boeiende content, het promoten van positieve werknemerservaringen en het positioneren van je bedrijf als een topkeuze voor potentiële kandidaten.

  • Hoe kan ik adverteren op YouTube?

    1. Upload je video-advertentie naar YouTube. Let er op dat deze meteen de aandacht trekt van je doelgroep en niet te lang is.
    2. Maak een video-campagne aan in Google Ads en kies daarbij je gewenste budget, doelgroep-targeting en video-advertentie.
    3. Check of je advertentie is goedgekeurd en of er vertoningen binnen komen. Zo ja, dan is je campagne live!
  • Hoe kan ik het beste samenwerken met een employer branding bureau om ervoor te zorgen dat onze waarden en cultuur correct worden weerspiegeld?

    Open communicatie is essentieel. Voorzie het bureau van zoveel mogelijk informatie over je bedrijf, de cultuur, en de waarden. Betrek hen bij gesprekken met werknemers en geef feedback wanneer nodig. Een sterke samenwerkingsrelatie leidt tot de meest authentieke en effectieve branding.

  • Kan mijn organisatie zich aanmelden voor Google Ad Grants?

    Je organisatie moet een non-profitorganisatie zijn om zich te kunnen aanmelden voor Google Ad Grants. Meld je aan door naar de Google Ad Grants-website te gaan en het aanmeldingsproces te volgen. Er zijn specifieke richtlijnen en vereisten waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen.

  • Hoe kies ik een goed SEA bureau?

    Kies altijd een bureau dat transparant en betrouwbaar is. Vraag om klantcases van tevreden klanten en of je in contact kan komen met huidige klanten. Helaas zijn er nog veel bureau’s die jou als klant geen toegang geven tot jouw eigen Google Ads omgeving. Hierdoor loop je het risico dat je betaald voor advertenties die in de werkelijkheid een stuk minder kosten dan wat jou verteld wordt.

  • Hoe kies je een goed linkbuilding bureau?

    Kies altijd een bureau dat transparant en betrouwbaar is. Vraag om klantcases van tevreden klanten. Daarnaast wil je inzicht hebben in welke links er precies worden opgebouwd naar jouw website. Er zijn helaas veel slechte linkbuilding bureau’s actief die deze zaken niet delen met klanten dus let hier goed op.

  • Hoe kies je een goed SEO-bureau?

    Het allerbelangrijkste om op te letten is betrouwbaarheid en transparantie. Helaas zijn er veel SEO-bureau’s die slecht werk leveren en niet transparant zijn in wat ze precies doen. Vraag daarom altijd om cases van tevreden klanten en concrete uitleg over de werkwijze.

  • Hoe kom je aan links?

  • Hoe lang duurt een Google Analytics-cursus gewoonlijk?

    De meeste GA4-trainingen bestaan uit twee dagdelen van ongeveer 8 uur in totaal. Wel worden de cursussen aangepast aan de verschillende deelnemers. Zo kan je er ook voor kiezen om de training over verschillende weken te volgen.

  • Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie na het inschakelen van een employer branding bureau?

    Dit hangt af van de huidige status van je werkgeversmerk en de specifieke doelen die je hebt gesteld. Sommige veranderingen, zoals een toename van sollicitaties, kunnen binnen enkele maanden zichtbaar zijn. Andere, zoals een volledige transformatie van de merkperceptie, kunnen langer duren.

  • Hoe lang duurt het voordat onze Ad Grants-aanvraag wordt verwerkt?

    De verwerkingstijd voor Ad Grants-aanvragen kan variëren, maar het kan enige tijd duren voordat je aanvraag is beoordeeld en goedgekeurd. Het is belangrijk om geduldig te zijn tijdens dit proces.

  • Hoe meet een bureau de effectiviteit van employer branding-initiatieven?

    Meestal gebruiken bureaus een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve metrics. Denk aan het bijhouden van het aantal sollicitaties, retentiepercentages, feedback van nieuwe werknemers, engagement op sociale media, en feedback van exit-interviews.

  • Hoe snel zie je resultaat van SEO?

    Dit is voor iedere website anders. Je zal minder snel resultaat zien dan bijvoorbeeld bij online adverteren. Maar op lange termijn zal SEO vaak meer opleveren. Over het algemeen adviseren we om SEO minimaal 6 maanden de tijd te geven om een meetbaar resultaat op te leveren.

  • Hoe verbeter je de advertentie relevantie?

    Je kan dit eenvoudig verbeteren door jouw zoekwoorden te verwerken in jouw advertentieteksten. Dit kan door bijvoorbeeld een {keywordinsert} te gebruiken. Dit werkt alleen voor zoekwoorden die in een kop passen, dus maximaal 30 tekens inclusief spaties. Om problemen met de relevantie te voorkomen is het ook een goed idee om niet gebruik te maken van teveel zoekwoorden. Hoe meer zoekwoorden in jouw advertentiegroep, hoe lastiger het wordt om de advertentie relevantie hoog te houden.

  • Hoe verbeter je de ervaring op de bestemmingspagina?

    Om de ervaring op de bestemmingspagina score te verhogen kan je verschillende dingen aanpassen. Google checkt hoe relevant en nuttig jouw pagina is met betrekking tot jouw zoekwoorden. Daarom is het goed om te zorgen dat jouw zoekwoorden verwerkt worden op de landingspagina en dat de pagina makkelijk te lezen en navigeren is.

  • Hoe verbeter je de verwachte CTR?

    Dit is gebaseerd op de historische data uit jouw Google Ads account. Er is geen directe manier om deze te verhogen. Je zal namelijk jouw CTR omhoog moeten krijgen. Dit kan door op de andere punten van de kwaliteitsscore beter te scoren. Hierdoor word je al hoger vertoond en zal jouw CTR ook stijgen. Daarnaast is het ook altijd een goed idee om verschillende advertenties tegen elkaar te testen om de beste CTR te behalen. Ook kan het helpen om zoektermen uit te sluiten die niet relevant zijn voor jouw advertentie.

  • Hoe verschilt employer branding van algemene merkstrategie en marketing?

    Terwijl algemene merkstrategie zich richt op klanten en hoe zij een product of dienst waarnemen, focust employer branding zich op de perceptie van potentiële en huidige werknemers. Het gaat over het creëren van een gewenste werkplek in plaats van het verkopen van een product of dienst.

  • Hoe werkt content marketing?

    Content marketing begint met het identificeren van doelgroepen en hun behoeften, interesses en pijnpunten. Vervolgens wordt content gecreëerd die deze doelgroepen aanspreekt en waarde biedt. Deze content wordt verspreid via verschillende kanalen, zoals websites, social media, e-mail en meer. Door middel van analyses en metingen worden de prestaties van de content geëvalueerd en worden content strategieën aangepast om de effectiviteit te verbeteren.

  • Is een Google Analytics-cursus geschikt voor beginners of gevorderden?

    De Google Analytics cursus is geschikt voor iedereen die zich bezighoudt met online marketing en meer wil leren over GA4. De training wordt gepersonaliseerd aan de hand van de al bestane kennis van de deelnemer(s). Zo is de cursus zowel individueel te volgen als in groepsverband.

  • Is het bij employer branding erg als het verhaal wat ik uitdraag niet helemaal klopt met de werkelijkheid?

    Ja! Wat je verkondigt, moet wel kloppen. Als het niet zo is, ga hier dan eerst aan werken. Men heeft snel genoeg door dat je de waarheid verdraait. Komt dat uit, dan schaadt je reputatie onherstelbaar en zul je waarschijnlijk veel meer moeite hebben met het vinden van personeel dat bij je wil werken.

  • Kan een employer branding bureau ook interne communicatie- en retentiestrategieën aanbevelen?

    Ja, veel bureaus bieden een holistische aanpak en kijken niet alleen naar het aantrekken van nieuw talent, maar ook naar het behouden en tevreden houden van huidige medewerkers. Ze kunnen strategieën aanbevelen voor interne communicatie, werknemersbetrokkenheid en retentie.

  • Kan ik mijn account laten beoordelen zonder dat mijn huidige bureau dit weet?

    Ja, dat is mogelijk. Laat ons weten dat je dit wil in je aanvraag en dan laten we weten hoe. Verder is het natuurlijk wel netjes om ze dit te laten weten.

  • Kunnen we onze Ad Grants-account verliezen?

    Ja, als je niet voldoet aan de beleidsregels en richtlijnen van Google Ad Grants, kan je account worden opgeschort of beëindigd. Het is essentieel om te voldoen aan de voorwaarden om je Ad Grants-account te behouden.

  • Met welke kanalen kun je aan de slag met e-commerce marketing?

    Als je met e-commerce marketing aan de slag gaat, kun je uit legio kanalen kiezen. Wil je meer verkopen realiseren door je zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten, kies je voor push kanalen zoals social media en display. Ga je voor een betere vindbaarheid, kun je kiezen om je strategie voor zoekmachines aan te pakken. Denk hierbij aan Google, Bing en Yahoo. Als je gaat voor meer retentie klanten of een hogere klantwaarde is het verstandig om te werken aan je marketing automation en nieuwsbrief.

  • Waar kan je op adverteren en targeten?

    Je kan op bijzonder veel dingen targeten online. Allemaal om ervoor te zorgen dat jij jouw marketingbudget zo goed mogelijk spendeert. We hebben hier een groot artikel over geschreven, dus lees die vooral hier.

  • Waar staat SEO voor?

    SEO staat voor search engine optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie.

  • Waarom A/B Testen?

    A/B-testen wordt gebruikt om weloverwogen beslissingen te nemen op basis van waargenomen gebruikersinteracties. Door te testen, kan je de effectiviteit van wijzigingen valideren en optimaliseren voor de beste gebruikerservaring en conversie.

  • Waarom adverteren op LinkedIn?

    LinkedIn is een sociaal netwerk, dat gericht is op vakmensen en carrières. LinkedIn heeft wereldwijd 610 miljoen gebruikers, waarvan 7 miljoen in Nederland (mei 2019).

    Adverteren op LinkedIn is met name geschikt wanneer je dus vakmensen wilt bereiken in een bepaalde sector. Het is hét Business-to-business-kanaal bij uitstek. Ook wanneer je vacatures wilt vervullen, is LinkedIn het kanaal waar je je het beste op kunt richten.

    Lees hier alles over waarom je op LinkedIn wil adverteren.

  • Waarom adverteren op YouTube?

    1. Het is na Google de grootste zoekmachine.
    2. Mensen zoeken op YouTube naar informatie over jouw product of dienst, bijvoorbeeld in de vorm van reviews.
    3. YouTube biedt de schaal van TV-reclames maar dan met specifieke targeting-mogelijkheden. Daardoor laat je jouw advertenties alleen zien aan je doelgroep op momenten dat dit relevant is.
  • Waarom is content marketing belangrijk?

    Content marketing is belangrijk omdat het bedrijven in staat stelt om waardevolle connecties met hun doelgroep op te bouwen. Door relevante en boeiende content te leveren, kunnen bedrijven het vertrouwen en de loyaliteit van klanten vergroten, autoriteit opbouwen in hun branche, organische zichtbaarheid vergroten in zoekmachines, leads genereren en de algehele klantervaring verbeteren.

  • Waarom is social media belangrijk voor je bedrijf?

    Social media zorgen voor contactmomenten tussen je bedrijf en jouw doelgroep. Je kan er omzet mee genereren door je nieuwste producten te delen of juist met korting aan te bieden. Via social media kun je nieuwe leads werven door jouw toegevoegde waarde voor een klant te delen. Bovenal zijn social media communicatiekanalen waarmee jij normen en waarden, updates, acties en kortingen kan delen die belangrijk zijn voor jou en je doelgroep.

  • Waarom social media marketing?

    Social media marketing is handig omdat jouw doelgroep gebruikmaakt van social media. Als jij op de juiste momenten jouw boodschap aan je doelgroep weet over te brengen, zul je zien dan je naamsbekendheid stijgt. Dit kan je heel concreet en duidelijk via social media marketing doen. Je kan namelijk precies afbakenen wie je doelgroep is op basis van geografische en demografische kenmerken, maar ook op basis van professionele voorwaarden of vaardigheden, interesses of historische data van jouw website. Als je je online marketing goed aanpakt, zul je zien dat je naamsbekendheid stijgt, en dat meer mensen mensen je gaan zoeken of je website bezoeken en dit kan weer zorgen voor meer verkopen van je product of dienst.

  • Waarom zou ik recruitment marketing uitbesteden?

    Uitbesteden van recruitment marketing is voordelig omdat het indirect de bedrijfsresultaten verbetert door het verhogen van de kwaliteit van nieuwe werknemers en het sneller vullen van vacatures, wat de recruitmentkosten verlaagt. Dit vereist gespecialiseerde kennis, strategisch inzicht en een voortdurende aanpassing aan nieuwe tools en methoden, iets waar de meeste organisaties niet direct over beschikken. Door samen te werken met een gespecialiseerd bureau, haal je niet alleen hun uitgebreide en actuele expertise in huis, maar bespaar je ook tijd die anders besteed zou worden aan het zelf uitvoeren en bijleren van deze complexe taken. Bovendien helpt een ervaren bureau bij het aantrekken van kwalitatieve sollicitanten die echt geïnteresseerd zijn in je vacatures, waardoor de kans op succesvolle plaatsingen en een hogere return on investment toeneemt.

  • Waarom zou je B2B-marketing uitbesteden?

    Het uitbesteden van B2B-marketing aan een gespecialiseerd bureau biedt meerdere voordelen. Een bureau brengt expertise en jarenlange ervaring uit diverse klanten en branches mee, wat ten goede komt aan jouw bedrijf. Ze beschikken ook over de nieuwste marketingtools voor het analyseren van gegevens, optimaliseren van campagnes, en het meten van resultaten. Dit bespaart zowel kosten als tijd, waardoor jij je kunt richten op je primaire bedrijfsactiviteiten terwijl ervaren specialisten zorgen voor jouw marketing.

  • Waarom zou je e-mail marketing willen uitbesteden?

    Er zijn verschillende redenen om je e-mail marketing uit te besteden aan een specialistisch bureau. Een e-mail marketing bureau brengt namelijk zowel ervaring als expertise met zich mee. Hierdoor voldoen je campagnes aan de nieuwste mogelijkheden, en presteren je campagnes optimaal. Bovendien haal je strategisch inzicht in huis, zonder dat je zelf iemand moet aannemen. Een e-mail marketing bureau is dus niet alleen kosten-, maar ook tijdsbesparend. Je voorkomt namelijk dat je deze complexe kennis eigen moet maken, of zelf in huis moet halen.

  • Wat doet een conversie optimalisatie specialist?

    Een conversie optimalisatie specialist ook wel CRO-specialist genoemd houdt zich bezig met het verhogen van het aantal conversies. Middels het testen van ideeën kan de CRO specialist valideren welke aanpassingen een bijdrage leveren voor een hoger conversieratio en zo definitief doorgevoerd kunnen worden.

  • Wat doet een e-commerce marketing bureau?

    Een e-commerce marketing bureau helpt om jouw producten of diensten te verkopen via internet. Een bureau kan helpen met het strategische marketingplan en de e-commerce campagnes. Dat betekent dat ze kunnen werken aan je social media campagne, helpen je zoekmachine resultaten te verbeteren of wellicht je automation flows optimaliseren om meer terugkerende omzet te realiseren.

  • Wat doet een employer branding bureau precies?

    Een employer branding bureau specialiseert zich in het vormgeven, versterken en promoten van het imago van een bedrijf als gewenste werkgever. Dit houdt in dat ze de unieke waarden, cultuur en voordelen van een organisatie belichten om talent aan te trekken en te behouden.

  • Wat doet een online marketing bureau?

    Een online marketing bureau houdt zich uitsluitend bezig met het online vermarkten van bedrijven. Hierbij wordt gewerkt vanuit een online marketing strategie om het doel van het bedrijf te bereiken. Dat kan bijvoorbeeld naamsbekendheid, leads of verkopen zijn. Om dit doel te bereiken worden één of meerdere kanalen ingezet zoals social media, search en de website.

    Bij ODIV hebben we voor deze kanalen ervaren specialisten in huis die proactief en transparant te werk gaan. Daarbij denken we ook graag buiten onze kanalen mee hoe we jouw bedrijf het beste kunnen laten groeien. Hierdoor halen we het maximale resultaat uit jouw online marketing.

  • Wat hebben jullie nodig voor de audit?

    Toegang tot het Google Ads account. Google Analytics & (optioneel) Merchant Center zijn wenselijk, maar niet noodzakelijk.

  • Wat is A/B-testen?

    Bij een A/B test experimenteer je met twee varianten. Een controle en een variant. De A-variant kan bijvoorbeeld het huidige design van je homepage zijn. Deze variant wordt daarom ook wel de controlevariant genoemd. Hiertegenover staat de B-variant, ook wel de testvariant genoemd. In de testvariant experimenteer je met een wijziging in het design. Dit kan een grotere button zijn, het toevoegen van groene vinkjes of een andere CTA. Bij deze vorm van splittesten stuur je 50% van het verkeer naar variant A en 50% naar variant B.

    Lees hier alles over A/B-testen.

  • Wat is A/B testen?

    Met A/B testen experimenteer je met een A- en B-variant. Deze varianten kunnen verschillen in design of in tekst. Door 50% van het verkeer naar variant A te sturen en 50% naar variant B creëer je de mogelijkheid om te zien welke van de twee varianten bezoekers het meest stimuleren om tot conversie over te gaan.

  • Wat is B2B-marketing?

    B2B-marketing (business-to-business marketing) is een strategische benadering van marketing die gericht is op het promoten en verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven. In scherp contrast met Business-to-Consumer (B2C) marketing, waarbij de focus ligt op directe verkoop aan individuele klanten, legt B2B-marketing de nadruk op het opbouwen en onderhouden van duurzame relaties met andere bedrijven.

    In de wereld van B2B-marketing draait alles om het begrijpen van de specifieke behoeften, uitdagingen en doelstellingen van zakelijke klanten en het aanbieden van op maat gemaakte oplossingen die aan deze eisen voldoen. Door middel van doelgerichte marketingstrategieën en tactieken, zoals contentmarketing, account-based marketing en professioneel netwerken, streeft B2B-marketing ernaar om zinvolle relaties op te bouwen, waarbij wederzijds vertrouwen en waardecreatie centraal staan.

  • Wat is Bing Ads?

    Bing Ads is een soort Microsoft-versie van Google Ads. In Bing Ads kun je tekstadvertenties opstellen, die op de zoekmachine Bing boven de onbetaalde (organische) zoekresultaten worden getoond.

    Lees hier alles over Bing Ads.

  • Wat is content marketing?

    Content marketing is een strategische marketingaanpak waarbij waardevolle en relevante content wordt gecreëerd en verspreid om een specifieke doelgroep aan te trekken en te behouden. Het doel van content marketing is om het vertrouwen en de loyaliteit van het publiek op te bouwen, merkbekendheid te vergroten, leads te genereren en uiteindelijk de omzet te verhogen. 

  • Wat is contextual targeting?

    Contextual targeting is een van de vele mogelijkheden die display advertising biedt. De toevoeging van context aan je targeting, zorgt ervoor dat je advertenties alleen zichtbaar zijn bij onderwerpen, categorieën en rubrieken waarvan jij het goed vindt dat ze daar zichtbaar zijn. Mocht je de aanbieder zijn van een gezondheidstest wil bijvoorbeeld zichtbaar zijn bij alle nieuwsberichten die gaan over ziekteverzuim op werk. Voor een nieuwe deegmerk is het wellicht handiger om zichtbaar te zijn wanneer een artikel of domein gaat over eten. Lees hier hoe deze manier van display advertising voor jou kan werken.

  • Wat is Cost Per Mille (CPM?)

    CPM betekent “cost per mille”, oftewel de kosten per 1.000 impressies. Concreet zijn dit de kosten die je betaalt in een veiling op een online platform, om 1.000 impressies te vertonen.

  • Wat is CRO?

    CRO wordt vaak ook conversie optimalisatie genoemd. Met als doel het resultaat van de website te verbeteren, waarbij data, consumentenpsychologie en de meningen van klanten worden gebruikt. Het voordeel van CRO is dat alle aannames worden getest, waardoor er gerichter gestuurd kan worden resultaat.

  • Wat is de doelgroep van TikTok?

    In eerste instantie zul je wellicht denken dat je met TikTok alleen generatie Z kan bereiken. Toch is niets minder waar! Zo groeien de doelgroepen 20-24 jaar en 25-29 exponentieel de afgelopen jaren. Hoewel TikTok in het begin wellicht was om de jongere generatie te bereiken, schuift de gemiddelde leeftijd steeds verder op. Het algoritme laat per doelgroep andere content zien, daarom kun je juist op TikTok prima verschillende leeftijdsgroepen bereiken.

  • Wat is display advertising?

    Display Advertising is een online marketing kanaal waarmee je op op basis van targeting een heel groot, of juist zeer specifiek bereik van je campagne kan realiseren. Het gaat hierbij om de online advertenties die je tegenkomt als je een website bezoekt. Afhankelijk van het formaat van de banner kan de uiting worden getoond op nagenoeg ieder device. Hierbij kan je denken aan smart phone, tablet, desktop, smart tv en wearables.

    Lees hier alles over display advertising.

  • Wat is e-commerce marketing?

    E-commerce marketing zijn alle activiteiten die helpen bij het verkopen van goederen en diensten via internet. Dit zijn dus alle activiteiten die je voor je bedrijf onderneemt op social media, op zoekmachines, je website en je nieuwsbrief.

  • Wat is e-mail marketing?

    Alle commerciële berichten die je via e-mail naar je doelgroep zendt, vallen onder e-mailmarketing. Voorbeelden hiervan zijn je wekelijkse nieuwsbrief, een mail over een productlancering of een mail met een interessant whitepaper. Bedrijven zetten e-mail marketing in, om hun (potentiële) klanten effectief te bereiken, klantrelaties te versterken, mensen aan te moedigen tot (herhaal)aankopen en om naamsbekendheid te genereren.

  • Wat is een conversie?

    Een conversie is een bepaald doel van je website of webshop. Deze doelen verschillen per website. Waar de ene website zich richt op het verkopen van producten, richt de andere website zich op het generen van leads of donaties. Er wordt daarom onderscheid gemaakt tussen harde en zachte conversies.

  • Wat is een harde conversie?

    Een harde conversie is een actie van een bezoeker die direct tot omzet leidt. Denk hierbij aan een transactie. Harde conversies worden ook wel Macro conversies genoemd.

  • Wat is een kwaliteitsscore van een advertentie?

    Kwaliteitsscore is de score die Google Ads jouw zoekwoorden geeft. Deze score is voornamelijk gebaseerd op advertentierelevantie, verwachte CTR en ervaring op de bestemmingspagina. De kwaliteitsscore heeft invloed op jouw positie in de veiling van Google Ads. Een hoge kwaliteitsscore zorgt ervoor dat je een betere positie in de veiling hebt zodat je uiteindelijk een lagere CPC kan bewerkstelligen.

  • Wat is een website optimalisatie bureau?

    Een extern bureau dat je helpt bij het verbeteren van de gebruikerservaring op de website. Het verbeteren van de gebruikerservaring op de website doe je zodat er meer uit de huidige website wordt gehaald. Het bureau helpt hierbij met het verzamelen en analyseren van de data om vervolgens op basis van deze data een hypothese op te stellen om de website te verbeteren.

  • Wat is een website optimalisatie strategie?

    Het onderscheidende vermogen dat je kiest. Wellicht sta jij bekend om je goede content en diepgaande artikelen. Dan is dat een onderscheidende strategie, die je op de website goed naar voren wil laten komen. Gevolgd door call to actions om gegevens van je bezoekers te krijgen. Dit zijn andere call to actions dan als je bekendstaat om het organiseren van events of verkopen van bepaalde producten. Jouw strategie hoe jij onderscheidend bent is van cruciaal belang voor het verbeteren van je website.

  • Wat is een zachte conversie?

    Een zachte conversie is een actie van een bezoeker die niet direct tot een omzet leidt, maar in een later stadium wel tot omzet kan leiden. Denk hierbij aan een inschrijving voor de nieuwsbrief, een download van een whitepaper, het aanvragen van een productbrochure of het invullen van het contactformulier. Zachte conversies noemen we ook wel Micro conversies.

  • Wat is Google Ad Grants?

    Google Ad Grants is een programma van Google dat gratis advertentiebudget toekent aan geregistreerde non-profitorganisaties. Hiermee kunnen non-profits advertenties weergeven in de zoekresultaten van Google.

  • Wat is Google Ads?

    Google Ads (voorheen Google Adwords) is een advertentieplatform van Google. Met dit platform is het voor bedrijven mogelijk te adverteren op verschillende plekken in het Google netwerk zoals:

    • De zoekresultaten van Google
    • Websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk
    • Gmail
    • YouTube

    Lees hier alles over Google Ads.

  • Wat is het belang van website optimalisatie?

    Je gaat aan de slag met website optimalisatie om meer te halen uit website. Dit zal zorgen dat je marketingactiviteiten efficiënter zullen worden en dat betekent dat je meer waarde zal halen uit je website en marketingkanalen. Met andere woorden: het belang is meer omzet, meer kennis en lagere marketingkosten.

  • Wat is het verschil tussen interne en externe links?

  • Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

    Bij SEO optimaliseer je jouw website om organisch een zo hoog mogelijke positie te verkrijgen op Google. Met SEA kan je betalen voor een klik om helemaal bovenaan de zoekpagina een advertentie te plaatsen.

    Met SEO ben je dus bezig om bovenaan de organische zoekresultaten te komen. Wanneer bezoekers op jouw link klikken betaal je daar geen kosten voor.

    Met SEA krijg je de mogelijkheid om helemaal bovenaan te pagina te staan met jouw advertentie. Dit is vaak het eerste dat iemand op bijvoorbeeld Google te zien krijgt. Door de grote mate van invloed die je kan uitoefenen op de zoekwoorden waarop je gevonden wordt is dit een ideale manier om verkeer naar jouw website te trekken met een grotere kans op converteren.

  • Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

    Bij SEA ben je bezig met adverteren in zoekmachines. Hiermee kun je zelfs binnen een paar minuten hoog in Google komen (als advertentie, zie onderstaand voorbeeld). Bij SEO ligt de nadruk op organisch groeien in het gratis gedeelte van Google. Je maakt aanpassingen die je hoger in de onbetaalde zoekresultaten krijgen, en kijkt hierbij meer naar de lange termijn.

    SEA bureau

     

  • Wat is leadgeneratie?

    Leadgeneratie is de (meetbare) kunst van het aantrekken en transformeren van vreemden in potentiële klanten die staan te trappelen om zaken met je te doen. Het is alsof je een magneet hebt die precies de juiste mensen aantrekt die op zoek zijn naar jouw unieke producten of diensten. Vervolgens kun je met lead nurturing van deze groep geïnteresseerden warme leads maken, zodat ze door je verkoopafdeling beter kunnen worden opgevolgd.

  • Wat is linkbuilding?

    Het opbouwen van links op externe websites die verwijzen naar jouw website om zo je positie in Google te verhogen.

     

  • Wat is online marketing?

    Online marketing is het vermarkten van jouw producten of diensten op het internet. Het doel van online marketing is om de aandacht van je doelgroep te trekken en ze voor jou te laten kiezen. Hiervoor zijn veel verschillende kanalen beschikbaar zoals onder andere social media, search en natuurlijk je eigen website.

    Als online marketing bureau helpen we je graag met het bepalen van de juiste online marketing strategie. Daaruit volgen de kanalen die bij jou en je doelgroep passen. Verder wordt duidelijk hoe we deze inzetten. Dit doen we met senior online marketing collega’s die proactief en transparant te werk gaan. Alles om jouw bedrijf te laten groeien.

  • Wat is performance marketing?

    Performance marketing is het inzetten van marketing activiteiten puur en alleen gericht op meetbare resultaten. Voorbeelden van resultaten zijn: klikken en pagina-bezoeken, maar ook leads en bestellingen. Online marketing is hier erg geschikt voor, omdat online (bijna) alles meetbaar is. Performance marketing activiteiten zijn bijvoorbeeld: een leadgeneratie campagne via LinkedIn, of een Google Ads campagne met de promotie van een e-book.

  • Wat is real time bidding?

    Real Time Bidding (RTB) stelt de adverteerder in de gelegenheid om realtime te bepalen op welke domeinen een banner wordt getoond en welk bedrag hiervoor geboden wordt. De RTB-markt is een open markt. Dit wordt mogelijk gemaakt door het maken van een koppeling tussen dataverzamelingen, publishers en handelplatformen (exchanges) met adverteerders.

    Hopelijk hebben wij jou meer kunnen vertellen over display advertising en hoe wij dit inzetten. Mocht je nog vragen hebben, kom gerust langs voor een kopje koffie. Wij helpen jou graag verder! Dus nu rest ons alleen nog de vraag: waarom zou je display advertising via ons inzetten?

  • Wat is recruitment marketing?

    Recruitment marketing, ook bekend als employer branding of personeelswervingsmarketing, is gericht op het aantrekken van geschikt personeel door het positioneren van de organisatie als de perfecte werkgever. Om dit te bereiken, zetten marketeers een breed scala aan middelen in, waaronder sociale media, vacaturesites, het creëren van boeiende content en het versterken van het werkgeversmerk. Deze strategische benadering heeft als doel om potentiële kandidaten te overtuigen van de unieke voordelen en kansen die werken bij het bedrijf met zich meebrengt.

  • Wat is retargeting?

    Retargeting is het op een effectieve manier nogmaals bereiken van mensen die interesse getoond hebben in jouw product of bedrijf. Niet alle mensen die voor de eerste keer met jouw bedrijf in aanraking komen, zullen een product van jou aanschaffen. Sterker nog, de meeste mensen zullen dit niet doen. Om deze mensen te overtuigen toch over te gaan tot aankoop, zijn er online een aantal retargeting mogelijkheden.

    Lees hier alles over retargeting.

  • Wat is SEO?

    Search Engine Optimization (SEO) staat voor alle optimalisaties die je uitvoert om hoger in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) te komen. Het gaat hierbij om zoekresultaten waarvoor niet betaald is, en waar dus geen ‘advertentie’ voorstaat.

  • Wat is SEO en hoe werkt het?

    Wat betekent SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO omvat alles acties of processen die je uitvoert om hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te komen.

    Lees verder
  • Wat is website optimalisatie?

    Het verbeteren van de gebruikerservaring op de website, zodat er meer uit de huidige website wordt gehaald. Denk hierbij aan meer kennis, leads, conversies en omzet. Dit doe je op basis van de data die je verzamelt onder je doelgroep en de website.

  • Wat kan je A/B testen?

    Bijna elk element van jouw online platformen. Denk aan verschillende ontwerpen van een webpagina, verschillende advertentieteksten, e-mailonderwerpregels, call-to-action-knoppen, en zelfs prijsstellingsopties.

  • Wat kost adverteren op LinkedIn?

    De kosten van LinkedIn adverteren zijn gebonden aan een aantal factoren. Ga je zelf aan de slag dan betaal je enkel het mediabudget. Mediabudget is de investering die nodig is om advertenties is te kopen op LinkedIn. Dit kun je doen door middel van een creditcard of door een tegoed in te kopen bij LinkedIn. Besteed je het adverteren op LinkedIn uit, dan verschilt dit per marketingbureau.

    ODIV hanteert twee kosten: mediabudget en uren. Het mediabudget blijft hetzelfde als wanneer je zelf aan de slag zou gaan met adverteren. De uren bestaan uit het aantal uren dat de specialisten nodig hebben om de campagnes op te zetten en te optimaliseren.

  • Wat kost adverteren op TikTok?

    Net zoals op andere platformen zoals META, LinkedIn en Twitter, kun je bij TikTok zelf bepalen wat je aan advertenties uitgeeft. TikTok hanteert echter een hoger minimumbudget: €500 in totaal en €50 per dag op campagneniveau. Voor advertentiegroepen is dit €50 in totaal en €20 per dag. Dit lijkt misschien veel, zeker als je nog nooit op TikTok hebt geadverteerd. Toch stelt TikTok dat dit helpt om het algoritme snel voldoende data te laten verzamelen en zich te optimaliseren voor jouw doelgroep. Uiteindelijk levert dat betere resultaten op.

  • Wat kost content marketing?

    De kosten van content marketing kunnen sterk variëren, afhankelijk van factoren zoals de complexiteit van de content, de frequentie van de publicatie, de kanalen die worden gebruikt en of de content in-house wordt geproduceerd of uitbesteed aan externe partijen. Het is belangrijk om een budget vast te stellen op basis van doelstellingen en de middelen van het bedrijf, en dit budget te alloceren op een manier die de grootste impact heeft op de gewenste resultaten. 

  • Wat kost een advertentie op YouTube?

    Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.

  • Wat kost een leadgeneratie bureau?

    De kosten van het uitbesteden van leadgeneratie verschillen onderling enorm. Bij ODIV rekenen we met twee soorten kosten: mediabudget en uren. Op basis van jouw doelstellingen maken we een inschatting van welke kanalen en budgetten er nodig zijn om deze te behalen. Het mediabudget is wat je betaalt aan online kanalen zoals Facebook en Google om advertentieruimte in te kopen. Daarnaast betaal je aan het leadgeneratie bureau de uren die het onze specialisten maandelijks kost om jouw campagnes te beheren.

    Zo heb je altijd vooraf inzicht in hoe je budget ingezet wordt en worden onverwachte zaken voorkomen. Bovendien hanteren we geen onzichtbare kosten en kun je onze overeenkomsten maandelijks beëindigen.

  • Wat kost een online marketing bureau?

    Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Bij ODIV zijn er twee soorten kosten: uren en mediabudget. De uren geven aan hoeveel uren onze specialisten maandelijks nodig hebben om jouw campagnes te optimaliseren. Het mediabudget is het budget dat nodig is om advertenties in te kopen bij Facebook, Google en andere kanalen.

    Op basis van jouw doelstellingen maken we een inschatting van welke kanalen en budgetten er nodig zijn om deze te behalen.

    Hieruit volgt een compleet voorstel met daarin de strategie, inzet van de verschillende online marketing kanalen en de bijbehorende uren en mediabudgetten. Daarbij geven we ook al zoveel mogelijk de te verwachten resultaten per kanaal aan.

    Zo weet je altijd van tevoren hoe jouw budget wordt besteed en kom je niet voor verrassingen te staan. Verder werken we niet met verborgen kosten en zijn onze contracten maandelijks opzegbaar.

  • Wat kost een SEA bureau?

    Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Bij ODIV zijn er twee soorten kosten: uren en mediabudget. De uren geven aan hoeveel uren onze SEA specialisten maandelijks nodig hebben om jouw campagnes te optimaliseren. Het mediabudget is het budget dat nodig is om te adverteren op Google, Bing, YouTube en andere Google & Microsoft producten.

    Op basis van jouw doelstellingen maken we een inschatting van welke kanalen en budgetten er nodig zijn om deze te behalen.

    Hieruit volgt een compleet voorstel met daarin de strategie, inzet van de verschillende SEA kanalen en de bijbehorende uren en mediabudgetten. Daarbij geven we ook al zoveel mogelijk de te verwachten resultaten per kanaal aan.

    Zo weet je altijd van tevoren hoe jouw budget wordt besteed en kom je niet voor verrassingen te staan. Verder werken we niet met verborgen kosten en zijn onze contracten maandelijks opzegbaar.

  • Wat kost een B2B-online marketing bureau?

    Bij ODIV worden de kosten voor online marketing en display advertising bepaald door twee variabelen, het benodigde aantal uren voor optimalisatie en het mediabudget. Dit mediabudget is afhankelijk van je keuze in platforms, zoals Google en LinkedIn, evenals andere factoren zoals targeting en advertentietype. We bieden een transparant voorstel waarin de strategie, gebruikte kanalen en verwachte resultaten uiteengezet worden. Je hebt hierdoor altijd een duidelijk beeld van je uitgaven. ODIV zet in op helderheid: er zijn geen verborgen kosten en onze contracten zijn flexibel.

  • Wat kost het plaatsen van een vacature op LinkedIn?

    Op LinkedIn kun je gratis vacatures plaatsen, en gepromote vacatures. De gratis vacatures kun je op de pagina van je bedrijf plaatsen, waardoor kandidaten naar jouw vacature kunnen zoeken. Gepromote vacatures kosten hetzelfde als het plaatsen van een advertentie op LinkedIn. Zo werkt LinkedIn met een minimaal dagbudget van tien euro, maar geen minimum op het totaal. Je kunt dus zelf bepalen hoeveel je maandelijks aan adverteren besteed.

  • Wat kost het uitbesteden van recruitment marketing?

    De kosten voor het uitbesteden van recruitment marketing kunnen aanzienlijk variëren. Bij ODIV werken we met twee soorten kosten: het mediabudget en de uren die nodig zijn voor het uitvoeren van het werk. Afhankelijk van je specifieke doelen stellen we vast welke kanalen en budgetten nodig zijn om deze te realiseren. Het mediabudget omvat de uitgaven aan online platforms zoals Facebook en Google voor het kopen van advertentieruimte. Voor het beheer van je campagnes door onze specialisten rekenen we maandelijkse uren.

    Dit model zorgt ervoor dat je altijd een duidelijk beeld hebt van hoe je budget wordt besteed en helpt onvoorziene uitgaven te vermijden. Wij verzekeren transparantie zonder verborgen kosten en bieden de flexibiliteit om onze overeenkomsten op maandelijkse basis op te zeggen.

  • Wat kost linkbuilding?

    Bij ODIV zijn de linkbuilding-kosten opgebouwd uit uren en inkoopbudget. Wij reserveren een aantal uren per maand om voor jouw website relevante links te verzamelen en aan te vragen. Daarnaast reserveren we een maandbudget om links te kunnen inkopen. Dit bepalen op basis van wat er voor jouw website nodig is om resultaat te behalen.

  • Wat kost performance marketing?

    De kosten van performance marketing zijn afhankelijk van een aantal factoren. Als je zelf aan de slag gaat met performance marketing kost het je je eigen tijd, het leerproces en het mediabudget. Kies je ervoor om de marketing uit te besteden dan verschilt dit per online marketing bureau.

    Bij ODIV zijn er twee soorten kosten: mediabudget en uren. Uren betekent hoeveel uren onze experts maandelijks nodig hebben om de campagnes te optimaliseren. Mediabudget is het budget dat nodig is om advertenties op Facebook, Google en andere kanalen in te kopen.

    Op basis van je doel maken we een inschatten van de kanalen en het budget die nodig zijn om je doel te bereiken.

    Het resultaat is een compleet voorstel waarin de strategie, de inzet van verschillende online marketingkanalen en de bijbehorende mediatiming en budget zijn opgenomen. Ook geven we per kanaal zoveel mogelijk de verwachte resultaten aan.

    Zo weet je vooraf altijd waaraan je budget wordt besteed en kom je niet voor verrassingen te staan. Daarnaast werken wij niet met verborgen kosten en zijn onze contracten maandelijks opzegbaar.

  • Wat levert e-commerce marketing jou op?

    Als je e-commerce marketing goed op orde is, kan het je verschillende dingen opleveren. Denk hierbij aan meer omzet, meer verkopen, nieuwe klanten, nieuwe website bezoekers en meer zichtbaarheid op. Dit is bovendien ook allemaal goed te monitoren als je ervoor zorgt dat je de meetbaarheid van je website, kanalen en je e-commerce campagnes verzorgt.

  • Wat levert SEO mij op?

    Als SEO goed wordt uitgevoerd levert het jou een groeiende stroom aan websitebezoekers op. Naarmate je op meer zoekwoorden goed gevonden wordt zullen meer bezoekers jouw website weten te vinden. Daarnaast worden bedrijven die hoog in Google verschijnen vaak als betrouwbaarder gezien.

  • Wie zijn binnen display publishers?

    Een publisher is een aanbieder van advertentieruimte, hierbij kun je denken aan Sanoma, De Persgroep en TMG. Deze publishers bieden diverse pagina’s aan om op te adverteren: de homepage, of juist een specifieke rubriek zoals /sport, /entertainment, et cetera. Dit is afhankelijk van waar de doelgroep zich bevindt.

  • Wat zijn cookies?

    Tijdens het surfen op het internet is het onoverkomelijk om niet tegen een cookiemelding, de kleine lettertjes en de lastige termen aan te lopen omtrent je privacy. In dit blog zal er ingegaan worden op wat een cookie is. Dit valt onder te verdelen in de functionaliteiten van een cookie, hoe deze wordt ingezet bij online advertenties en de veranderingen die plaatsvinden over tracking van je online zoekgedrag.

    Lees hier alles over cookies.

  • Wat zijn de voordelen van Employer Branding?

    Een positief imago kan recruitmentkosten verlagen, de kwaliteit van sollicitanten verhogen en de algemene tevredenheid en retentie van werknemers verbeteren.

  • Wat zijn de voordelen van SEO?

    • Makkelijk vindbaar voor je doelgroep. Met SEO zorg je ervoor dat jij tussen je concurrenten gevonden wordt in de zoekresultaten.
    • Vertrouwen. Een hoge positie in zoekmachines straalt vertrouwen uit voor je doelgroep. Het toont aan dat je relevant bent en kwalitatieve content aanbiedt.
    • Lange termijnresultaat. Door SEO krijg je meer organisch verkeer op je website. Hier profiteer je ook van op de lange termijn.
  • Wat zijn geschikte websites voor linkbuilding?

    Zorg voor een goede mix tussen grote en wat kleinere websites die naar je verwijzen. Bij alle websites is het belangrijk dat ze relevant zijn aan je onderwerp, een natuurlijk linkprofiel en verkeer op de website hebben, en op een kwalitatieve technische manier zijn opgebouwd.

  • Wat zijn social media?

    Social media zijn online platformen, waarop gebruikers met elkaar interacteren en zelf content publiceren. In principe is er geen tussenkomst van een “redactie”. Men is verantwoordelijk voor wat hij/zij plaatst. Uiteraard heeft wel ieder sociaal medium zijn eigen beleid, en kunnen posts van gebruikers worden verwijderd. Op de populairste social media wordt vaak visuele content geplaatst, zoals foto’s en video’s.

    Lees hier meer over social media.

  • Welk advertentiebudget biedt Google Ad Grants?

    Google Ad Grants biedt een advertentiebudget aan van $10.000 per maand om te besteden aan Google Ads.

  • Welke kosten zijn verbonden aan het inschakelen van een employer branding bureau?

    Dit varieert sterk afhankelijk van de grootte van het bureau, de omvang van het project, en de specifieke diensten die worden aangevraagd. Sommige bureaus werken met pakketprijzen, terwijl anderen op uurbasis of projectbasis kunnen factureren. 

  • Welke onderdelen bepalen de kwaliteitsscore bij SEA?

    De 3 voornaamste onderdelen zijn: advertentierelevantie, verwachte CTR en de ervaring op de bestemmingspagina. Dit zijn scores die Google ook weergeeft bij elk individueel zoekwoord. Maar in de praktijk bestaat de kwaliteitsscore uit meer onderdelen dan dat. Er wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de historie van jouw Google Ads account en de andere zoekwoorden waar je op adverteert.

  • Welke strategieën en technieken gebruikt een employer branding bureau om een sterk werkgeversmerk te creëren?

    Dit varieert per bureau, maar veelvoorkomende technieken zijn onderzoek en analyse van de huidige merkperceptie, werknemersenquêtes, het creëren van een Employee Value Proposition (EVP), contentcreatie (zoals video’s, blogs, testimonials), sociale media campagnes en evenementen voor talentwerving.

  • Welke tools en platforms gebruikt een employer branding bureau om een werkgeversmerk te promoten en te monitoren?

    Veelgebruikte platforms zijn LinkedIn, Glassdoor, Indeed, en andere vacaturewebsites. Daarnaast kunnen bureaus gebruik maken van sociale media analytics tools, enquêteplatforms, en CRM-systemen gespecialiseerd in HR.

  • Welke vaardigheden en kennis heb ik nodig voordat ik een Google Analytics-cursus volg?

    De Google Analytics training wordt aangepast aan de individuele deelnemers. Op die manier kan is de cursus voor iedereen te volgen die geïnteresseerd is in GA4. Om analyses te kunnen draaien adviseren we om minstens een maand aan data beschikbaar te hebben in GA4, bij voorkeur ook de interacties op de website (conversiedata). Indien dit niet het geval is bieden we daar ook hulp voor aan.

  • Welke vormen van content marketing zijn er?

    Er zijn verschillende vormen van content marketing, waaronder blogposts, artikelen, video’s, carrousels, infographics, whitepapers, case studies, podcasts, nieuwsbrieven, e-mails en meer. De keuze voor de juiste vorm van content hangt af van het doel, de doelgroep en de voorkeur van jouw bedrijf.

  • Wie zijn binnen display adverteerders?

    Dat ben jij als bedrijf. Je betaalt om advertenties te tonen op een website. Deze inkomsten gebruiken publishers om te blijven bestaan.

  • Zijn er beperkingen op het soort advertenties dat we kunnen weergeven?

    Ja, er zijn beperkingen en richtlijnen met betrekking tot het soort advertenties dat je kunt weergeven. Over het algemeen mogen de advertenties niet gericht zijn op winst of fondsenwerving.

  • Zit ik ergens aan vast na deze audit?

    Nee, al hopen we natuurlijk wel een samenwerking aan te gaan als je overtuigd bent van onze expertise. Maar die keuze is uiteraard helemaal aan jou.

Onze specialisten