Heeft een domeinnaam directe invloed op je SEO-score?

Hoewel dit in het verleden wel het geval was, is dit sinds de Exact Matching Domain update van Google niet meer het geval. Dit betekent dus dat Google niet meer naar je domeinnaam kijkt bij het rangschikken van websites in de zoekresultaten. Waar je vóór deze update nog kon scoren op het zoekwoord “zoekmachine marketing”, als je domeinnaam www.zoekmachinemarketing.nl was, is dat nu niet meer zo. Wel heeft de domeinnaam indirecte invloed op je vindbaarheid in zoekmachines.

Long tail

De indirecte invloed van een domeinnaam op online vindbaarheid

Ondanks dat de domeinnaam geen directe invloed heeft op de zoekresultaten in Google, heeft de domeinnaam wel indirecte invloed op de rangorde in zoekmachines. Hierbij zijn drie factoren van invloed:

  1. De titel van de website: Een duidelijke titel is belangrijk voor diegene die naar jouw dienstverlening opzoek zijn. Google beoordeelt websites op basis van diverse factoren die voor deze zoekende mensen van belang zijn. Daarom is het essentieel dat de title tag van je website de naam van het domein bevat. Op deze manier is het voor gebruikers, en dus voor Google, goed leesbaar. Stel dat je wilt scoren op de zoektermen “Online Marketing Bureau Utrecht”, dan is het dus essentieel om deze woorden in de titel van de website te plaatsen. Dit is zeker van belang als deze zoekwoorden niet in de domeinnaam zelf zitten, zoals in het onderstaande voorbeeld:
  2. Anchortekst, klikbare tekst: Een belangrijk onderdeel van Search Engine Optimization (SEO) is linkbuilding. Bij linkbuilding plaatsen andere website links naar jouw website. Dit gebeurd vaak door de naam van de website in de tekst klikbaar te maken naar jouw domein. Bijvoorbeeld: “We hebben een leuk personeelsuitje gehad bij Bar Cava“. Deze klikbare tekst wordt anchortekst genoemd. Deze anchortekst levert extra relevantie op voor de zoektermen die verkeer naar jouw website moeten sturen. Deze hogere relevantie vergroot de kans dat je website hoog in de zoekresulaten verschijnt.
  3. Klikken naar je website: Een domeinnaam die de gebruiker direct laat zien waar dit bedrijf voor staat, of bij kan helpen, heeft natuurlijk een positieve invloed op het aantal klikken naar de website. Het aantal klikken dat je via de zoekmachine realiseert is van invloed op de autoriteitsscore voor je Google-ranking. Een goed voorbeeld van een heldere domeinnaam is Dekbed-Discounter.nl.

Verder kijken dan keywords

Ondanks dat het gebruik van bepaalde keywords van invloed is op de online vindbaarheid van je domein, adviseren we je om je hier niet op blind te staren. De domeinnaam heeft immers geen direct invloed meer. Google hecht tegenwoordig uitsluitend waarde aan de kwaliteit en leesbaarheid van de website. Focus je dus daar op en geniet van de vrijheid om een domeinnaam te kiezen waar je blij van wordt omdat deze goed klinkt en aansluit op wat je te bieden hebt. Let er dus op dat bezoekers aan je domeinnaam kunnen zien waar de website voor dient en wat men hier kan verwachten. Kies een domeinnaam waar je een sterke identiteit omheen kan bouwen en waar je enthousiast van wordt. Jij bent immers degene die zich hier hard voor gaat maken!

Welke extensie moet ik gebruiken?

Ligt de focus op de Nederlandse markt? Gebruik dan de .nl extensie. Het is raadzaam om tevens .com te registeren. Zo voorkom je dat deze extensie wordt geclaimd door andere partijen en ben je klaar voor een eventuele stap naar het buitenland. We raden je af om extensies zoals .eu gebruiken. Het is namelijk belangrijk om de url zo logisch mogelijk te houden. Op deze manier maakt je het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk om een bezoek aan je website te brengen. Daarom is het ook onhandig om streepjes in de domeinnaam te gebruiken. Domeinnamen zonder streepjes werken beter.