Zelf werk je wellicht met KPIs of targets, maar in Google Analytics kan je werken met Doelen die je wil behalen. Maar, wat houdt zo’n doel in, en hoe zorg je ervoor dat je dat zelf in jouw Analytics kan implementeren. En nog belangrijker: wat kun je ermee? Klaar voor de start? Go!

Wat zijn doelen in Google Analytics?

Je website is niet alleen een uithangbord van je bedrijf, maar het is ook een middel om iets te bereiken. Meer omzet, meer klanten, meer exposure.
Eén van jouw targets kan een omzettarget zijn, en dat kan je weer perfect doormeten in Google Analytics. Dus, wat zijn voorbeelden van doelen?

  • Aankoop: iemand koopt een product op jouw website. Dit wil je uiteraard meten. En het liefste niet alleen dat een product is verkocht, maar ook welk product en hoeveel omzet het oplevert
  • Nieuwsbrief inschrijving: je probeert email adressen te verzamelen voor jouw nieuwsbrief. Dan wil je weten hoeveel mensen zich inschrijven, en of dit aantal ook door de tijd blijft stijgen
  • Contactformulier: als B2B-organisatie wil je heel goed in de gaten hebben hoeveel bedrijven een aanvraag bij jullie doen. Dit kan je doen door de contactformulieren meetbaar te maken
  • Kliks op email adressen en telefoonnummers: je kan zelfs een klik op het telefoonnummer meetbaar maken. Stel dat veel mensen telefonisch contact opnemen, dan is het handig om te weten hoeveel mensen klikken op jouw telefoonnummer

In de marketing worden dit soort acties “conversies” genoemd. Deze conversies komen nu al binnen in jouw inbox, en je neemt nu al braaf de telefoon op als er gebeld wordt. Maar als je je doelen niet in Analytics hebt ingesteld, weet je niet waar deze conversies vandaan komen. Met andere woorden: je kunt niet verantwoorden welke uitgegeven marketingeuro’s voor welke omzet hebben gezorgd.

Daarom gaan we hier samen een stappenplan doorlopen om doelen in Google Analytics in te stellen.

1. Meetplan

Voordat je aan de slag gaat, is het van belang om kritisch door je website te lopen en te kijken welke interacties of conversiepunten je wil meten. Even twee voorbeelden:

e-Commerce: bij een webshop wil je een aantal vaste doelen sowieso weten: je wil weten hoeveel mensen specifieke producten hebben bekeken, én vervolgens in het winkelmandje hebben gestopt, én vervolgens de checkout in zijn gegaan, én daarna de producten hebben gekocht. Dan weet je daarna dus dat als je 100 man op je website hebt, er 75 een product bekijken en 5 vervolgens een product kopen. Op deze manier kan je een hele mooie funnel maken en steeds beter weten wat realistische groeicijfers zijn.

B2B leadgeneratie: als B2B-bedrijf wil je heel andere dingen meetbaar maken op je website. Denk hierbij aan (1) alle contactformulieren, (2) telefoontjes die binnenkomen, (3) maar wil je ook op een laagdrempelige manier in contact treden met leads, dus wil je een nieuwsbrief inschrijving of een chatgesprek ook meetbaar hebben.

Als je hebt gedefinieerd wat jij meetbaar wil hebben op je website, dan gaan we naar stap 2.

2. Open Google Analytics

Nu we weten wat we meetbaar willen hebben, openen we analytics.google.com. Ga hier naar de Weergave waarin je wil werken. Vaak heb je in Analytics een ongefilterde weergave en worden er aparte weergaven bijgehouden voor specifieke doeleinden. Zie hieronder:

3. Klik linksonder op Beheerder

Linksonder in Google Analytics staat een tandwieltje. Klik op dit tandwieltje om naar de Beheerssectie te gaan. Hier kan je bijvoorbeeld andere gebruikers toevoegen, je marketingkanalen anders indelen, maar ook aan de rechterkant Doelen toevoegen.

4. Doelconfiguratie

Druk op de rode knop ‘Nieuw doel’. Hier kan je vervolgens kiezen uit een paar soorten doelen:

  • Een bestemmingspagina: als je je bijvoorbeeld inschrijft voor de nieuwsbrief, kan je geredirect worden naar een nieuwe pagina op de website. Bijvoorbeeld: https://odiv.nl/bedankt-voor-je-nieuwsbrief-inschrijving. In dat geval wil je /bedankt-voor-je-nieuwsbrief-inschrijving/ als doel gebruiken
  • Duur: als je content maakt, wil je natuurlijk dat die content gezien en gelezen wordt. Dan zal voor jou de Duur een belangrijk doel zijn. Je kan hier aanvinken dat na 90 seconden dat iemand op de website is geweest een ‘doel’ is bereikt (lees: iemand is lang genoeg op de website geweest voor jou om blij mee te zijn)
  • Pagina’s/schermen per sessie: ook dit is interessant als het belangrijk is dat je content gezien en gelezen wordt. Meer mensen die meer pagina’s bekijken, kan bijvoorbeeld meer advertentieinkomsten betekenen. Hiermee meet je dus de betrokkenheid van je websitebezoekers
  • Gebeurtenis: door middel van deze optie kan je onder andere meten hoe vaak een video wordt bekeken, of hoe vaak iemand gebruik maakt van de zoekfunctie op je website

Hieronder volgt per onderdeel een screenshot met uitleg.

Bestemmingspagina

Je wil een specifieke pagina als conversiepunt pakken, bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving. In dat geval ziet je doel er zo uit:

Duur

Er wordt een doel geregistreerd wanneer een bezoeker een minimum aantal seconden op de website blijft. In dat geval ziet je doel er zo uit:

Pagina’s/schermen per sessie

Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina’s wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel. Dit is interessant voor contentplatformen. In dat geval ziet je doel er zo uit:

Gebeurtenis

Er wordt een doel geregistreerd als een specifieke gebeurtenis gedaan wordt op de website. In dat geval ziet je doel er zo uit:

Nu vraag je je vast af: hoe kom ik bij die gegevens die ik moet invullen bij Categorie, Actie en/of Label?
Daar zijn twee opties voor:

  1. Ze zijn al meetbaar
  2. Ze zijn nog niet meetbaar

Om dit te checken, ga je in Google Analytics aan de linkerkant naar Realtime. Vervolgens klik je op Gebeurtenissen, zoals je hieronder ziet. In dit rapport zie je realtime wat er op de website gebeurt. Als je bijvoorbeeld een video meetbaar wil maken, open dan in een ander tabblad je website. Klik daar vervolgens op de video en kijk of er in dit overzicht een Gebeurtenis binnenkomt. Dat ziet eruit zoals hier.

Als hier dus een Gebeurtenisactie en Gebeurteniscategorie komt te staan, dan moet je bij Doelen ook deze gegevens daar invoeren. Als je meer wil weten over de Gebeurtenissen, lees dan hier wat achtergrondinformatie vanuit Google.

Als hier niets komt te staan, dan betekent het dat de actie op de website nog niet meetbaar is. In dat geval moeten we het eerst meetbaar maken. Daarvoor kan je het beste even contact opnemen met joost@odiv.nl of via onze contactpagina.

In alle andere gevallen kom je nu aan bij de laatste stap:

5. Doel opslaan

Vervolgens klik je op ‘Opslaan’ en vanaf nu wordt het doel bijgehouden. Nu jij je doel hebt ingesteld en opgeslagen, worden alle bezoekers die voldoen aan de doelstelling bijgehouden. In Google Analytics vind je een overzicht van je doelstellingen onder: Conversies > Doelen > Overzicht.

Wrap-up

Paar puntjes die we je mee willen geven:

  1. Inzicht: door gebruik te maken van doelen kun je conversiedata direct combineren met alle andere data in Analytics, zoals de verkeersbron en het sitegebruik. Het geeft je inzicht in wat er nu gebeurt
  2. Budgettoewijzing: dankzij de doelen in Analytics is de ROI van jouw campagnes inzichtelijk en kun je jouw marketingbudget op een verantwoorde manier uitgeven
  3. Groei: en doordat je alles nu inzichtelijk hebt, zie je hopelijk ook iedere maand een groei in je conversies. Zo niet, voel je vrij om contact op te nemen 😉

Succes!