3. Wederkerigheid
Het derde principe van de 7 overtuigingsprincipes van Robert Cialdini gaat over wederkerigheid. Als je iets (ongevraagd) krijgt, dan doe je vaak iets terug. Niemand wil namelijk overkomen als ondankbaar, een profiteur of als egoïst. De krantenverkopers op straat proberen hier gebruik van te maken door je een krant in de handen te drukken, om vervolgens “twee minuutjes van uw tijd” te mogen vragen. Doordat je iets van de verkopen hebt gekregen, een gratis krant, ben je eerder geneigd even naar zijn of haar verhaal te luisteren. Je bent ten slotte al een soort van beloond. Een ander voorbeeld zal je herkennen in restaurants. De snoepjes bij de rekening zitten er namelijk niet toevallig bij. Onderzoek wijst uit dat er meer fooi wordt gegeven wanneer er snoepjes bij de rekening zitten, dan als er enkel een rekening aan de gasten wordt gegeven.
Wederkerigheid toepassen op je website of in je advertentie
- Geef een gratis sample of trial weg.
- Deel gratis kennis, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper.
4. Sociale bewijskracht
Je bent opzoek naar een smart watch en bekijkt op diverse webshops het aanbod. Het aanbod vergelijken op basis van producteigenschapen helpt je al een behoorlijk eind op weg. Maar wat vinden anderen van dit product? Het aantal sterren dat andere gebruikers toekennen aan het product en hun gebruikerservaring nemen onzekerheid bij je weg. Cialdini beschrijft dit principe als “In een bepaalde situatie zien we gedrag als juist in de mate waarin anderen dat gedrag vertonen”. Het principe van sociale bewijskracht heeft het grootste effect in onzekere situaties. Een goed voorbeeld hiervan is de lachband onder een comedy. Doordat je andere mensen hoort lachen, ben je zelf eerder geneigd om ook te gaan lachen. Door het lachen van anderen lijkt dit de norm. Op deze manier proberen filmproducenten ons dus te beïnvloeden. Doordat steeds meer mensen dit weten, is het zaak goed op te letten bij het gebruik van dit principe. Het effect kan namelijk ook averechts werken als de doelgroep doorheeft dat iemand ze probeert te beïnvloeden.
Sociale bewijskracht toepassen op je website of in je advertentie
- Reviews: laat zien hoe andere klanten over het product denken.
- Laat zien hoeveel mensen je al volgen op Instagram, YouTube, Twitter, etc.
- Toon Facebook likes (deze is extra sterk als vrienden van de geïnteresseerde je merk reeds hebben geliked).
5. Sympathie
Mensen kopen eerder een product van iemand die ze mogen of van iemand die op hen lijkt. Het is dus essentieel om sympathie uit te stralen op je website. Cialdini geeft hier in zijn boek een voorbeeld van bij een autoverkoper. De autoverkoper ziet in de huidige auto van de klant een vakantieboek over Zwitserland liggen. Door hier in het verkoopgesprek over te beginnen en te vertellen over de schoonheid van de Zwitserse bergen ontstaat er een gelijksoortigheidsfactor. Deze factor kan de sympathie van de klant voor de autoverkoper ten goede kan komen.
Sympathie toepassen op je website of in je advertentie
- Laat de mensen achter het merk zien door hen te tonen op de productpagina’s of door een aansprekende Over Ons-pagina.
- Zorg voor een uitstekende klantenservice die goed bereikbaar is via diverse online en/of offline kanalen.
- Communiceer in begrijpelijke taal, voorkom jargon.
- Mocht je goede doelen steunen, laat dit dan vooral zien!