In de DDMA Social Advertising Benchmark zijn maar liefst 154.000 campagnes onder de loep genomen, die samen goed zijn voor een mediabudget van 140 miljoen euro. De verzamelde data bestrijkt een periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2023. Deze periode bestrijkt verschillende fases van recente ontwikkelingen, waaronder een jaar tijdens de corona pandemie, gevolgd door het eerste jaar na de pandemie en de periode daarna. De benchmark bevat hierdoor een breder beeld van de markt in verschillende omstandigheden.

ODIV heeft een bijdrage geleverd aan deze benchmark door eigen data te leveren over platforms zoals TikTok, Meta, LinkedIn, en Twitter/X. Vanuit onze wil naar transparantie vonden we het belangrijk om mee te werken aan dit onderzoek. We geloven sterk in het belang van openheid in de markt, en deze benchmark is een stap vooruit in het creëren van een transparantere industrie. Dit onderzoek is niet alleen een mijlpaal voor de branche, maar het is ook een bron van waardevolle inzichten voor klanten en bedrijven die streven naar effectievere social advertising strategieën.

DDMA Social Advertising Benchmark 2023

In de Social Advertising Benchmark zijn vier belangrijke trends naar voren gekomen die zowel voor B2B als B2C bedrijven interessant zijn:

  • Marktaandeel: Meta domineert nog steeds de markt en maakt grote vorderingen in de B2B-sector. Tegelijkertijd is er een opmerkelijke groei te zien bij TikTok, een platform dat steeds meer aandacht trekt.
  • Invloed van de economie: Er is een verschuiving zichtbaar waarbij bedrijven zich meer focussen op korte termijn resultaten in social advertising, mogelijk een reactie op de huidige economische situatie.
  • Seasonality: Vanuit consumenten pieken de uitgaven vooral in het najaar. Interessant is dat TikTok hier een uitzondering op vormt, wat nieuwe kansen biedt buiten de traditionele piekperiodes.
  • Prijstrends: We zien een dalende trend in de prijzen bij platforms als LinkedIn, Meta en Pinterest in 2023. Tegelijkertijd is er een toenemende concurrentie op Snapchat en TikTok, wat wijst op hun groeiende populariteit.
Social media ads

Ontdek onze nieuwste artikelen:

  • feestdagen marketing
    12 september 2024

    Feestdagen marketing: Tips voor succesvolle feestdagen campagnes

    Ga je aan de slag met marketing voor de feestdagen of ben je op zoek naar marketingtips voor de feestdagen? Wij nemen je graag mee door ons proces, waar je […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Portret van een vrouwelijke SEO-specialist die naar de camera lacht
    2 september 2024

    Even voorstellen: Ingeborg

    Daar is ie dan! We mogen de zomertransfer aan jullie voorstellen. De tweede versterking voor het SEO team dit jaar. Met zowel technische als contentkennis in zowel Nederlands als Engels is Ingeborg een welkome [...]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 27 augustus 2024

    Waarom je niet meer om TikTok heen kan

    Heb je je afgevraagd waarom TikTok tegenwoordig overal lijkt te zijn? Zit jij nog steeds te twijfelen of je deze razend populaire app wel moet opnemen in je marketingstrategie? Misschien […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Hoe begin je met adverteren op tiktok
    15 augustus 2024

    Hoe kan ik adverteren op TikTok?

    Vind je het lastig om je doelgroep via social media te bereiken? Heb je al van alles geprobeerd op META, maar krijg je niet de gewenste resultaten? Misschien hoor je […]
    Lees verder
    Lees meer over