In de DDMA Social Advertising Benchmark zijn maar liefst 154.000 campagnes onder de loep genomen, die samen goed zijn voor een mediabudget van 140 miljoen euro. De verzamelde data bestrijkt een periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2023. Deze periode bestrijkt verschillende fases van recente ontwikkelingen, waaronder een jaar tijdens de corona pandemie, gevolgd door het eerste jaar na de pandemie en de periode daarna. De benchmark bevat hierdoor een breder beeld van de markt in verschillende omstandigheden.

ODIV heeft een bijdrage geleverd aan deze benchmark door eigen data te leveren over platforms zoals TikTok, Meta, LinkedIn, en Twitter/X. Vanuit onze wil naar transparantie vonden we het belangrijk om mee te werken aan dit onderzoek. We geloven sterk in het belang van openheid in de markt, en deze benchmark is een stap vooruit in het creëren van een transparantere industrie. Dit onderzoek is niet alleen een mijlpaal voor de branche, maar het is ook een bron van waardevolle inzichten voor klanten en bedrijven die streven naar effectievere social advertising strategieën.

DDMA Social Advertising Benchmark 2023

In de Social Advertising Benchmark zijn vier belangrijke trends naar voren gekomen die zowel voor B2B als B2C bedrijven interessant zijn:

  • Marktaandeel: Meta domineert nog steeds de markt en maakt grote vorderingen in de B2B-sector. Tegelijkertijd is er een opmerkelijke groei te zien bij TikTok, een platform dat steeds meer aandacht trekt.
  • Invloed van de economie: Er is een verschuiving zichtbaar waarbij bedrijven zich meer focussen op korte termijn resultaten in social advertising, mogelijk een reactie op de huidige economische situatie.
  • Seasonality: Vanuit consumenten pieken de uitgaven vooral in het najaar. Interessant is dat TikTok hier een uitzondering op vormt, wat nieuwe kansen biedt buiten de traditionele piekperiodes.
  • Prijstrends: We zien een dalende trend in de prijzen bij platforms als LinkedIn, Meta en Pinterest in 2023. Tegelijkertijd is er een toenemende concurrentie op Snapchat en TikTok, wat wijst op hun groeiende populariteit.
Social media ads

Ontdek onze nieuwste artikelen:

  • 21 november 2023

    6 Onmisbare Stappen naar Meesterschap in SEA: Van Basis tot Expert

    In een wereld waarin de ontwikkelingen in online marketing sneller gaan dan ooit, kan het specialiseren in één van de onderliggende vakgebieden heel interessant zijn voor je carrière. Maar wat […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Helpful content
    16 oktober 2023

    Hoe help je de gebruiker (en uiteindelijk je SEO) met helpful content

    ‘We moeten iets doen met content.’ Je hebt het waarschijnlijk weleens gehoord in de wandelgangen. Dat content niet ‘iets’ moet zijn maar een duidelijk onderdeel van een online strategie, liet […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Team odiv: Jessica
    5 oktober 2023

    Even voorstellen: Jessica

    De zomer zit er nu echt op, dus het is de hoogste tijd om onze zomertransfer aan jullie voor te stellen. Haar achtergrond in e-commerce en autodidactische methode, maken haar een perfecte fit voor team ODIV. Dus wij zijn hartstikke blij dat we deze transfer hebben weten te realiseren.
    Lees verder
    Lees meer over
  • Adverteren in het laatste kwartaal
    26 september 2023

    Hogere opbrengsten dan advertentiekosten in Q4: Hoe doe je dat?

    Het laatste kwartaal van het jaar breekt weer aan. Een drukke periode waarin de advertentiemarkt in beweging is en de gemiddelde advertentiekosten stijgen. In dit blog zetten we uiteen hoe we bij ODIV kijken naar deze ontwikkelingen en hoe we daarop inspelen.
    Lees verder
    Lees meer over