In de DDMA Social Advertising Benchmark zijn maar liefst 154.000 campagnes onder de loep genomen, die samen goed zijn voor een mediabudget van 140 miljoen euro. De verzamelde data bestrijkt een periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2023. Deze periode bestrijkt verschillende fases van recente ontwikkelingen, waaronder een jaar tijdens de corona pandemie, gevolgd door het eerste jaar na de pandemie en de periode daarna. De benchmark bevat hierdoor een breder beeld van de markt in verschillende omstandigheden.

ODIV heeft een bijdrage geleverd aan deze benchmark door eigen data te leveren over platforms zoals TikTok, Meta, LinkedIn, en Twitter/X. Vanuit onze wil naar transparantie vonden we het belangrijk om mee te werken aan dit onderzoek. We geloven sterk in het belang van openheid in de markt, en deze benchmark is een stap vooruit in het creëren van een transparantere industrie. Dit onderzoek is niet alleen een mijlpaal voor de branche, maar het is ook een bron van waardevolle inzichten voor klanten en bedrijven die streven naar effectievere social advertising strategieën.

DDMA Social Advertising Benchmark 2023

In de Social Advertising Benchmark zijn vier belangrijke trends naar voren gekomen die zowel voor B2B als B2C bedrijven interessant zijn:

  • Marktaandeel: Meta domineert nog steeds de markt en maakt grote vorderingen in de B2B-sector. Tegelijkertijd is er een opmerkelijke groei te zien bij TikTok, een platform dat steeds meer aandacht trekt.
  • Invloed van de economie: Er is een verschuiving zichtbaar waarbij bedrijven zich meer focussen op korte termijn resultaten in social advertising, mogelijk een reactie op de huidige economische situatie.
  • Seasonality: Vanuit consumenten pieken de uitgaven vooral in het najaar. Interessant is dat TikTok hier een uitzondering op vormt, wat nieuwe kansen biedt buiten de traditionele piekperiodes.
  • Prijstrends: We zien een dalende trend in de prijzen bij platforms als LinkedIn, Meta en Pinterest in 2023. Tegelijkertijd is er een toenemende concurrentie op Snapchat en TikTok, wat wijst op hun groeiende populariteit.
Social media ads

Ontdek onze nieuwste artikelen:

  • 8 januari 2025

    De 16 Beste Google Ads Tips Voor 2025

    Een nieuw jaar is een mooi moment om eens flink de bezem te halen door je Google Ads account. Daarom delen we in dit artikel onze 16 beste Google Ads tips voor 2025.
    Lees verder
    Lees meer over
  • 24 december 2024

    Alles over de ISO certificering van ODIV

    Jaja, we zijn er best een beetje trots op, maar we zijn nu eindelijk ISO 27001 en 9001 gecertificeerd. Een flinke klus en middels dit artikel willen we je vertellen […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 23 december 2024

    7 Social media trends in 2025

    De afgelopen jaren schreven we ieder jaar een blog met de social media trends voor het volgende jaar. Nu we een jaartje verder zijn, is het een goed moment om […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 17 december 2024

    SEA Trends 2025: Ontdek toekomstige innovaties

    Dagelijks zijn we bezig met Google en Microsoft ads. Maar het is ook goed om af en toe uit te zoomen; want wat zien we als SEA bureau allemaal gebeuren? […]
    Lees verder
    Lees meer over