1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek
De marketingafdeling van Alpro heeft handig ingespeeld op de mogelijkheden van de nieuwe like-button. Het bedrijf deed op creatieve wijze marktonderzoek onder haar volgers door te vragen: welke Amandeldrink is jouw favoriet? De vraag kon beantwoord worden aan de hand van een emoji, welke is geïntegreerd in de like-button van Facebook. Creatief én effectief deze vorm van interactie, want op deze manier kom je er achter wat jouw klanten en potentiële klanten vinden en willen.
2. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart
Condoomfabrikant Durex heeft in haar marketingcampagne ten behoeve van seksuele voorlichting ook de emoticons gevonden. Durex wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en communiceren dat via emoticons. De condoom behoort nog niet tot het standaard emoticons pakket, maar Durex stuurt er wel op aan dat deze in de toekomst wordt opgenomen. De maatschappelijke belangen van veilige seks spelen hierbij een grote rol.
3. #Doeslief campagne van SIRE
Met de #DOESLIEF campagne houdt SIRE Nederland een spiegel voor. De campagne is gericht tegen onaardig gedrag, bijvoorbeeld op social media of in de openbare ruimtes. Wat doe je als je op Twitter een bericht van ene Kim leest: „Wat een kutrecept. Kots!”? Moet je met haar meedoen? Nee, SIRE heeft een beter idee. Je moet terug twitteren: „Hi Kim, bedoel je soms het volgende? Ik ben gek op lekker eten, maar mijn voorkeur gaat de volgende keer uit naar een ander recept . #Doeslief.”
4. Bij Domino’s bestel je een pizza door een emoji te tweeten
Ook pizzaketen Domino’s speelt zeer handig in op het gebruik van emoticons. Een pizza bestellen is al erg gemakkelijk, maar Domino’s gaat nog een stapje verder. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een emoji te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Dit is overigens alleen mogelijk als je je Twitter-account hebt gekoppeld aan je Domino’s profiel. Je kunt je voorstellen dat bedrijven met dit soort acties een beter imago creëren en bovendien een stuk meer producten of diensten verkopen.
5. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist
Bij de marketingcampagne Good Times at McDonald’s lag de focus volledig om emoticons. De campagne bestond uit 5 verschillende uitingen. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s `opgelost`. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg, bij McDonald’s sluit je deze ervaringen op een goede manier af. We’re lovin it! De marketingcampagne bedoelen we dan natuurlijk!
6. Netflix communiceert het genre van nieuwe series via emoticons
Netflix, wie gebruikt het niet? Bij Netflix zijn ze niet alleen sterk in het produceren bingewatch-waardige series, maar ook in het opzetten van creatieve marketingcampagnes op social media. In hun online communicatie worden regelmatig emoticons gebruikt om een boodschap kracht bij te zetten. Een goed voorbeeld is het communiceren van het genre van nieuwe series, bijvoorbeeld de detective emoji ter aankondiging van een nieuwe detective serie.
7. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend
Online is KLM legendarisch door hun webcare team dat op amusante, maar correcte wijze hun klanten te woord staat en het is niet zelden dat ze daarbij passende emoticons gebruiken. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content kan goed uit de voeten met emoticons. Ze zetten emoticons in om interactie uit te lokken en ter ondersteuning van de boodschap. Het bericht had met meer dan 1.000 likes en meer dan 350 opmerkingen een groot bereik. Bestemming bereikt lijkt ons.
8. Bol.com stelt klanten een vraag en creëert interactie
De social media accounts van Bol.com staan bekend om de snelle en pakkende inhakers. Zij laten geen actualiteit of gebeurtenis onbenut om een glimlach op het gezicht van hun volgers te toveren. In aanloop naar Valentijnsdag ❤ plaatste Bol.com bovenstaande afbeelding op Facebook. Het zorgde voor veel interactie en een enorm bereik. Reken maar dat het mensen aanspoorde om (nog snel) een cadeautje te kopen, want Bol.com kan zelfs bezorgen op de dag van bestelling.
9. WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren
Het WWF startte een Twitter-campagne met 17 emoticons van bedreigde diersoorten, met o.a. de panda en de tijger. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een van de 17 emoticons. Laatstgenoemde optie maakte het mogelijk op een specifiek diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen slechts €0.10 per keer. De Twitter-campagne ontving ongeveer 559.000 vermeldingen en meer dan 59.000 aanmeldingen in de eerste drie maanden sinds de release. Reken maar uit!
10. IKEA heeft haar eigen emoticons pakket
IKEA beweert dat mannen en vrouwen beter met elkaar zouden kunnen opschieten als ze meer emoji’s gebruiken in hun communicatie. Om die reden introduceert IKEA haar eigen emoticons: het communicatiemiddel voor meer liefde en begrip bij je thuis. De emoticons worden ook gebruikt in de applicatie om productgroepen te categoriseren. Het is wachten op het moment dat de emoticons ook zichtbaar zijn in de online communicatie of zelfs fysieke winkels.
11. Ditzo adverteert met emoticons ter aankondiging WhatsApp-dienst
WhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel, al dan niet vergezeld van emoticons, een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet als je naar een verzekeringsmaatschappij belt. Ditzo speelde handig in op die ergernis en opende een WhatsApp account. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoticons en deze spelen dan ook de hoofdrol in hun campagne om hun nieuwe dienst “niet in de wacht, maar een WhatsApp” op de kaart te zetten.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van social media campagnes? Of wil je het graag uitbesteden? Wij helpen je graag!
Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder sterke social media kanalen. Toch is het eerder een regel dan uitzondering dat er pas aandacht in gestoken wordt als er tijd over is. Dat kan anders, want met een duidelijke social media strategie is het beheren van je kanalen zo gepiept! Wil je meer weten of de mogelijkheden? Of wil je creatieve concepten van ons horen? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.