The Next Web 2019: waar moet ik beginnen? Het is het grootste tech event in Europa en het was de vierde keer dat ik mocht gaan! Samen met drie collega’s heb ik een dag vol inspiratie gehad en kregen we wijze levenslessen van diverse mensen uit de wereld van tech. In dit blog lees je meer over de bevindingen van Daan en mij op The Next Web 2019.

De opening was zoals ieder jaar zeer indrukwekkend! Dit jaar begon de dag met een enorme laser- en lichtshow waarin de menselijkheid binnen tech naar voren werd geschoven. Zo werd in een kort toneelstukje de invloed van de ontwikkelingen in tech, marketing en advertising op de mens getoond.

The Next Web

Guy Kawasaki: A life in technology

Na deze knallende opening was het de beurt aan Guy Kawasaki (o.a. Auteur, Wise Guy). Een van de personen die nauw samengewerkt heeft met Steve Jobs bij de start van Macintosh. Hij deelde tien wijze levenslessen die hij had opgedaan tijdens een levenslange carrière in de tech wereld. De lessen die mij het meest zijn bijgebleven zijn: “Get in any way you can”, “Remember your friends” en “Do what it takes!”. Deze laatste is mij met name bijgebleven door de foto die hij gebruikte om deze les te illustreren. Een foto van een conferentie waar hij zou spreken, samen met Sir Richard Branson. Maar de foto toonde geen presentatie, maar liet zien hoe Sir Richard Branson de voeten van Guy aan het masseren was. Hij deed dit om Guy te overtuigen om vanaf nu te vliegen met Virgin America. Sindsdien vliegt Guy ook met Virgin America. In woorden uitgedrukt: “Do what it takes!”.

Hij somde zijn hele verhaal op met hoe je succesvol zou worden in de techwereld en hoe te slagen in het leven. Of je nou producten of diensten maakt, of hoe je andere mensen gelukkig maakt. “Get high and go to the right”. Niets hierbij was drugs of politiek gerelateerd, maar gaf aan dat je zo hoog mogelijk moest zitten op de unieke en waardevolle as. Onderstaande foto geeft weer hoe hij dit bedoelde.

The Next Web Guy

Panel discussies: innovatie start-ups

Na deze eerste presentatie gingen Daan en ik op bezoek bij een aantal panel discussies. De eerste hiervan was een discussie tussen Bernhard Schambeck (Head, BMW Startup Garage), Peter Guse (Founder en CEO, Bosch Start-up Platform) en Marite Aleksandra Silava (Fintech Community Manager, Swedbank). De discussie ging over innovatie en hoe zij binnen hun eigen (start-up) platformen samenwerken op het gebied van innovatie. Zo hebben zij ieder hun eigen start-up generator opgesteld, waarin (beginnende) ondernemers de kans krijgen hun ideeën en gedachten gezamenlijk uit te werken. Hierbinnen wordt een samenwerking gezocht: samen convergeren tot een bedrijf waarin de krachten gebundeld worden om de creaties voor meerdere branches interessant te maken.

Het tweede panel bestond uit Gerhard van der Bijl (CDO & CCO, FloraHolland) en Jan-Willem Dockheer (CEO, Fit-for-Free en & SportCity). Een gesprek over de stappen die bedrijven moeten nemen wanneer zij een digitale transformatie ondergaan. Gerhard van der Bijl van Floraholland vertelde hoe een offline gericht bedrijf naar een bedrijf is gegaan met de focus op online. Gerhard gaf aan dat het een enorme uitdaging is om telers en handelaren op een online platform te krijgen en hier hun zaken te laten regelen. Iets dat zij de eerste vijfennegentig jaar allemaal persoonlijk en onderling geregeld hebben. Hierbij werd aangegeven dat het hele businessmodel aangepast diende te worden: van transport tot de financiële afhandeling. De CEO van Fit-for-Free gaf aan dat de moeilijkheidsgraad met name zat in het samenstellen van een team dat de verandering moet bewerkstelligen. Hij gaf hierbij aan dat het van belang is interne en externe werknemers een belangrijke taak te geven om zo een bedrijfscultuur en mindset te veranderen. Een noodzakelijk fundament om vervolgens de stap te kunnen zetten richting een online en techniek gefocust bedrijf.

Nike Fit

Om toch een beetje bij de sportieve talks te blijven, gingen we een kijkje nemen bij de presentatie van Michael Martin (Head of Digital Products, Nike). Hij gaf ons inzicht in de verandering van Nike als sportmerk naar een wetenschappelijk techbedrijf. Zo gaf hij aan dat tech momenteel hoog in het vaandel staat omdat middels data en technologie beter sluitende producten gemaakt kunnen worden. Niemand heeft namelijk de perfect fit en ruim zestig procent van de consument draagt een verkeerde schoenmaat. Hierna liet hij vol trots de nieuwste ontwikkeling van Nike zien. Een ontwikkeling die het voor iedereen gemakkelijker moet maken de perfecte fit te vinden, door middel van een app. Deze app scant je voeten en geeft per schoen model aan welke maat je zou moeten nemen. Dit heeft uiteraard vele voordelen. Zo zullen er minder producten retour gestuurd worden, winkelpersoneel hoeft minder met dozen te slepen en belangrijker: er wordt eerst een mens-tot-mens actie gestimuleerd in de winkel, met als uiteindelijke doel de perfecte schoen te vinden voor de klant.
Naast deze nieuwe technologie ging hij ook in op een andere ontwikkeling binnen Nike: de zelfstrikkende schoen. Een techniek die ervoor zorgt dat de schoen zich als een sok om de voet heen beweegt. Als fervent liefhebber van Nike en sneakers is dit uiteraard een must have. Is het niet slechts een kwestie van tijd voor de eerste en tweede ontwikkeling samen tot een perfect fit komen?

The Next Web Nike

The Next Web: Expo

Na deze sessie ben ik de Expo ingedoken om eens rond te neuzen bij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van blockchain. Daarnaast heb ik de technologie van de sneaker uit de presentatie van Michael Martin getest. Ook kwam ik deze vriendelijke robot tegen, mochten we bij LUSH nog wat mooie badbommetjes uitzoeken en kwamen we een Game of Thrones held tegen die handelen in aandelen aantrekkelijk wil maken door de commissie weg te halen.

The Next Web Robot

The Next Web
Lush, Zeep of Tech? De Lush app maakt het mogelijk om je eigen badballen samen te stellen op basis van jouw eigen voorkeuren en gebruik.

The Next Web GOT
Van superster in Game of Thrones tot Tech superster

Connecting The Dots: AI, customer experience and trust

Daan volgde nog een sessie van Purna Virji (Senior Manager of Global Engagement at Microsoft). Purna gaf een presentatie over hoe je alle snelle ontwikkelingen op het gebied van techniek met elkaar zou moeten verbinden. Haar verhaal deelde zij op in de volgende vier “dots”: Audience, Behavior, Convergence en Design. Hierbij nam zij Netflix als voorbeeld. Netflix, ooit een videotheek, nu dé streamingdienst van films, series en documentaires. Als iemand haar audience goed kent is het Netflix wel. Middels de data die zij vergaren kunnen ze hun machine learning verder optimaliseren om het gedrag zo steeds beter te kunnen voorspellen. Dit zag je sterk terug bij hun succes met House of Cards. Als ik het goed heb draaide Netflix toen een jaaromzet van vijftig miljoen. De productie van House of Cards heeft rond de zestig miljoen gekost (!). Compleet uit verhouding zou je zeggen, maar ze deden dit niet bepaald op basis van onderbuikgevoel. Dit is precies wat Purna met Convergence bedoeld: een oude videotheek, dat een streamingdienst werd die uiteindelijk zelf zijn series en films is gaan produceren op basis van data en AI.

The Future of Work

Daan en ik sloten de dag af met twee inspirerende sessies in de “Future of Work” venue. Onze voorlaatste talk werd gegeven door Catherine Price, de schrijfster van het boek ‘How to break up with your phone’. In een half uur vertelde zij hoe ze op het idee kwam om dit boek te schrijven, besprak ze situaties waarin het gebruik van een telefoon tot meer stress en slechtere relaties leidde en gaf ze praktische tips de ‘verslaving’ met je telefoon te beperken. Bovendien kregen we nog een gadget mee dat je kan helpen minder te swipen op je telefoon.

De laatste talk die we bezochten was van Wendy van Ierschot (CEO, VIE People & VIE Tech Capital). Zij sprak als tech investeerder over alle nadelen die tech, je mobiel en apps met zich meebrengen. Maar als een van de grootste tech investeerders in HR benadrukte zij ook hoe technologie en apps mensen kunnen helpen leren en groeien. Niet alleen qua onderwijs en kennis, maar ook als mens. Zij gaf aan dat iemand eerst moet weten wie hij is voordat hij kan weten wat hij kan toevoegen. Wanneer iemand weet wie hij is en wat hij kan, kan hij met de juiste technology, apps en tools excelleren in zijn persoonlijke en professionele omgeving.


Vervolgens hebben we de dag afgesloten met Daan, Timothy, Matthijs en Joost bij de borrel van NU.nl, dat haar twintig jarig jubileum vierde.

Wat denk je ervan, zo’n tractor op kantoor?

Tot volgend jaar!