In Snapchat Adverteren kon je lezen hoe enthousiast we waren dat het eindelijk mogelijk was om te adverteren via Snapchat. Toch waren de mogelijkheden beperkt en bovendien alleen beschikbaar in bepaalde landen en voor grotere bedrijven. Nu stijgt ons enthousiasme naar een nieuwe hoogte want de zakelijke kant van Snapchat (de Ads Manager Beta) heeft nu ook zijn weg naar Nederland gevonden.

Eerder bespraken we de verschillende soorten advertenties die kunnen worden ingezet om de engagement met (potentiële) volgers te vergroten. Zo biedt Snapchat 4 verschillende manieren om te adverteren.

  • 3V Ads
  • Live Story takeover
  • Sponsored Geofilters
  • Sponsored Lenses

Dit was tot nu toe erg duur en beperkt mogelijk in verschillende landen. Met de komst van de Snapchat Ad Manager is het adverteren op Snapchat een stuk toegankelijker geworden. De Ad Manager maakt namelijk geen onderscheid in grote of kleinere adverteerders.

Snapchat Ads Manager

Snapchat heeft momenteel in Nederland een betaversie uitgerold van hun self-service ad systeem en het is vergelijkbaar met de Facebook Business Manager: de Snapchat Ad Manager. Het geeft je de mogelijkheid om advertenties in te kopen, te beheren en om uiteindelijk de verschillende rapportages te bekijken en te analyseren.

Wanneer je een business account en een advertentie-account hebt opgezet, kun je beginnen met het structureren van campagnes. Iedere campagne heeft drie verschillende doelstellingen.

  • Het genereren van bereik onder je doelgroep
  • Het stimuleren van clicks naar de website
  • App downloads realiseren

Ook biedt de Ad Manager de mogelijkheid om je doelgroepen te specificeren. Zo kan je de advertenties richten op lifestyle, demografie, locatie en devices. Deze mogelijkheden zijn gebaseerd op het type content dat door gebruikers wordt bekeken op Snapchat. Zo staan er onder Lifestyle ongeveer 60 interessecategorieën zoals muziek, festivals, nieuws en sport.

Bovendien kunnen de Snapchat ads gericht worden aan custom audiences: Retargeting en Look-a-Like audiences. Zo kun je je advertenties richten op mensen die die in het verleden al eens actief gebruik hebben gemaakt van jouw ads of met first-party data zoals mobiele app id’s of e-mailadressen die kunnen worden ingeladen.

3V (Video) Advertenties

Als de campagne is opgezet en de advertentiesets zijn gestructureerd, is het tijd voor de advertentie zelf. Zoals je eerder kon lezen in Snapchat Adverteren zijn er verschillende advertentie mogelijkheden. De meest herkenbare mogelijkheid is de 3V advertentie. Het belangrijkste verschil met andere social media is het formaat. Want Snapchat de mogelijkheid biedt van vertical video advertenties. Deze advertenties nemen het hele beeldscherm in beslag en zijn daardoor vaak indrukwekkender en impactvoller.

Ook werkt de creatie van de advertentie hetzelfde als bij Facebook en/of Twitter. De video-ad bestaat altijd eerst uit een top snap, dit is de video die de gebruiker als eerste te zien krijgt. De video is 1080×1920 en mag niet langer dan 10 seconden en niet groter dan 32mb zijn. Daar voeg je de merknaam en een headline toe aan de video.

De ‘attachment’ die je daar toevoegt is wat de gebruiker te zien krijgt nadat zij de Top Snap heeft doorgeklikt. Als attachment kun je kiezen uit een video, een appdownload of een webpagina. Hierna moet er alleen nog een call-to-action worden toegevoegd en je vertical video is ready-to-go.

Ook is het via de Snapchat Ad Manager mogelijk om eenvoudig en goedkoop een Sponsored Geofilter aan te maken. Deze filter zal, afhankelijk van de locatie, toe te voegen zijn aan de Snaps van gebruikers. Zo is het dus mogelijk om als adverteerder de focus op een specifieke locatie te richten. Dit kan handig zijn bij het sponsoren van een bepaald event. Een goed voorbeeld hiervan is de Geofilter van Ziggo tijdens de Europa League finale in Mei. Zo werden er meer dan 500.000 foto’s met de filter gemaakt en werden meer dan twee miljoen gebruikers bereikt.

De derde en wellicht meest spannende advertentiemogelijkheid is Sponsored Lenses. Dit is een interactieve variant die de gebruiker in staat stelt om aan zijn Snap de voor Snapchat zo kenmerkende animatie/filters toe te voegen. Snapchat maakt een scan van je gezicht en legt daar een virtuele laag overheen. Oreo deed dit eerder al in Nederland, maar UNOX was een van de eerste Nederlands bedrijven die de creativiteit de vrije loop lieten tijdens Koningsdag.

De vooruitzichten zien er dus goed uit voor bedrijven die Snapchat willen gebruiken om hun doelgroep op een creatieve manier te bereiken. Met name de gebruiksvriendelijkheid van de Snapchat Ads Manager zullen er voor zorgen dat het niet lang meer duurt voordat we de nodige adverteerders actief zullen zien op Snapchat.

Hierbij merken wij nog op dat de content niet één op één van andere kanalen moet worden gebruikt en ingezet. Zorg ervoor dat de uitingen creatief en origineel voor Snapchat te gebruiken zijn. Op deze manier zul sneller opvallen en betere resultaten behalen.

Wil je meer inzicht in het adverteren op Snapchat? Of wil je wellicht je eerste Snapchat campagne opzetten? Neem dan eens contact op met onze social media expert Timothy. Hij legt je graag uit wat de mogelijkheden zijn. Mail Timothy: timothy@odiv.nl.