De ontwikkelingen in online marketing gaan razendsnel en Google Ads is hier geen uitzondering op. Al deze ontwikkelingen kunnen in drie grote categorieën worden ingedeeld. Dit zijn; attribution, audiences en automation. Google noemt deze categorieën ook wel de ‘triple A’s’. Om Google Ads succesvol in te zetten in 2018 en daarna, is het belangrijk om de ontwikkelingen in deze gebieden te volgen en toe te passen op je campagnes.

In vorige artikelen hebben we attribution en audiences behandeld. In dit artikel gaan we in op Automation.

Wat verstaan we onder automation?

Onder automation verstaan we het automatiseren van bepaalde handelingen. In Google Ads is het mogelijk om veel handelingen gedeeltelijk of helemaal te automatiseren.

Een veel voorkomende handeling in Google Ads is bijvoorbeeld het aanpassen van de biedingen op zoekwoorden. Stel dat een bepaald zoekwoord in Google Ads een te lage advertentiepositie oplevert. Dan kan je zelf het bod met 10% verhogen om zo je advertentie op een hogere positie te krijgen.

Deze handeling kan je ook automatiseren. Hierbij stel je in Google Ads in dat als een zoekwoord onder een bepaalde advertentiepositie komt, het bod automatisch verhoogd moet worden met 10%.

Het is wel belangrijk om niet alles aan automatisering over te laten. Automatisering is het meest waardevol als het gebruikt wordt in samenwerking met een specialist die dit controleert en bijstuurt. Anders bestaat de kans dat de automatisering onvoldoende of zelfs nadelig gaat werken in je Google Ads account.

Dat gezegd hebbende, zijn er verschillende mogelijkheden en gradaties van Google Ads automatisering. Hieronder gaan we daar dieper op in.

Automatische regels

De meest laagdrempelige manier van automatisering is om de zogenaamde automatische regels in te stellen. Het bijsturen van de biedingen op zoekwoorden kan bijvoorbeeld goed worden opgelost met een automatische regel.

Om deze regel aan te maken, ga je naar Zoekwoorden in je Google Ads account. Vervolgens kun je door op de drie puntjes (rechtsonder) te klikken op: ‘een geautomatiseerde regel aanmaken’. Een regel kan je ook maken op campagne- en advertentiegroepniveau.

In het volgende scherm kan je vervolgens een aantal zaken instellen. Samengevat geef je de volgende dingen op;

Het type regel

In dit geval kunnen we kiezen of deze regel zoekwoorden moet onderbreken of inschakelen, biedingen moet wijzigen of een e-mail moet versturen. De voorwaarden waarna dit gebeurt stel je later in.

Toepassen op zoekwoorden

Hier kies je of je deze regel wil toepassen op: alle zoekwoorden, alleen de ingeschakelde zoekwoorden, of zoekwoorden in geselecteerde advertentiegroep en campagnes.

Actie voor de regel

Dit is het belangrijkste gedeelte. Hier stel je in welke actie de regel moet uitvoeren. Op zoekwoordniveau is dit bijvoorbeeld; nieuwe biedingen instellen, biedingen verhogen/verlagen of biedingen verhogen naar CPC voor de eerste pagina/bovenaan de pagina.

Als we ons voorbeeld van bodaanpassing op basis van advertentiepositie willen instellen kiezen we hier voor biedingen verhogen. Vervolgens kunnen we kiezen voor een vast bedrag (bijvoorbeeld 0,50 euro) of een percentage. In dit geval kiezen we een percentage van 10%.

Nu dit is gedaan volgen twee belangrijke instellingen. De eerste is het bod limiet. Hier kan je instellen wat je maximaal wil bieden. Dit is om te voorkomen dat de automatisering te ver doorslaat, en je bod eindeloos blijft verhogen. Kies hier dus het bedrag dat je maximaal wil bieden. Op die manier kan de regel dit nooit overschrijden.

Ten slotte kies je de vereisten waarna deze regel uitgevoerd moet worden. In ons voorbeeld willen we de bodverhoging van 10% (die we eerder hebben ingesteld) toepassen als de gemiddelde advertentiepositie slechter is dan 3.

Hiervoor selecteren we eerst de statistiek ‘gemiddelde advertentiepositie’, in Google Ads afgekort tot ‘Gem. pos.’ Vervolgens kiezen we voor ‘meer dan’, aangegeven met het teken ‘>’. Als laatste vullen we het getal ‘3’ in.

Update 2020: inmiddels bestaat de statistiek voor gemiddelde positie niet meer, maar je kunt hiervoor bijvoorbeeld ook het vertoningsaandeel gebruiken

De frequentie voor de actie

Als laatste moeten we bepalen hoe vaak deze regel uitgevoerd moet worden. Hierbij kan je kiezen voor eenmalig, dagelijks, wekelijks of maandelijks. Vervolgens kun je het tijdstip uitkiezen waarop je wil dat de regel uitgevoerd wordt.

Als je bovenstaande keuzes gemaakt hebt, is het belangrijk om na te denken welke data de regel moet gebruiken. De regel die wij in ons voorbeeld gebruiken wordt uitgevoerd op basis van de gemiddelde advertentiepositie. Hier bepalen we over welke periode deze gemeten wordt.

In dit geval willen we dat de regel wordt uitgevoerd op basis van de gemiddelde advertentiepositie van de vorige dag. Als de advertentiepositie tijdens de vorige dag dus te laag is, zal de regel automatisch het bod gaan verhogen met 10%.

We kunnen ook nog instellen dat Google Ads je een e-mail stuurt nadat de regel is uitgevoerd. Hiermee krijg je een samenvatting van de wijzigingen die de regel toepast. Ten slotte geven we onze regel een naam en slaan we deze op. Het laatste deel van je regel ziet er dan zo uit:

Dit is slechts één van de vele mogelijkheden die er zijn met automatische regels. Regels zijn erg geschikt om relatief eenvoudige handelingen voor je te automatiseren. Hiermee maak je tijd vrij voor complexere en meer strategische taken in je Google Ads account.

Een meer technische oplossing zijn Google Ads scripts. Dit zijn stukken PHP code die bepaalde zaken in je Google Ads account automatisch controleren. Net als bij de automatische regels zijn er enorm veel mogelijkheden waarvoor je Google Ads scripts kunt gebruiken.

Om zelf een script te maken is wel enige PHP kennis vereist. Gelukkig hebben Google en derden een aantal handige scripts gratis beschikbaar gemaakt. Deze kun je vervolgens naar wens aanpassen en gebruiken in je Google Ads account.

Een voorbeeld: wij gebruiken zelf een script dat automatisch alle URL’s van advertenties controleert. Dit script wordt dagelijks uitgevoerd en controleert of alle URL’s nog werken in onze Google Ads accounts.

Als een URL niet meer werkt wordt dit automatisch in een spreadsheet geplaatst. Ook gaat er dagelijks een mailtje uit, als de spreadsheet weer een update heeft gehad.

Op deze manier hoeven URL’s niet meer handmatig nagelopen te worden. Daarnaast weet je ook zeker dat je niets over het hoofd ziet. Het script controleert namelijk altijd alles, terwijl er bij handmatig werk sneller fouten gemaakt kunnen worden.

Automatische biedstrategieën

Het gebruik van automatische regels en scripts zijn voorbeelden van automatisering waarmee je zelf aan de slag kunt. Iets waar Google zelf steeds meer op inzet is het gebruik van automatische biedstrategieen. Hierbij laat je het bieden op zoekwoorden volledig over aan Google.

Dit is interessant als een automatische biedstrategie betere resultaten oplevert dan het handmatig beheren van biedingen. Hiervoor moet je eerst weten wat je uiteindelijke doel is voor je Google Ads account. Wil je zoveel mogelijk ingevulde contactformulieren? Zoveel mogelijk verkeer naar je website? Of wil je een nieuw merk in de markt zetten en dit zoveel mogelijk vertonen?

Afhankelijk van wat je wil bereiken kun je de juiste biedstrategie kiezen. Globaal kunnen we de biedstrategieën indelen in drie categorieën;

Gericht op meer conversies

  • Doel CPA
  • Doel ROAS
  • Conversies maximaliseren
  • Verbeterde CPC

Gericht op meer klikken

  • Klikken maximaliseren

Gericht op meer vertoningen

  • Zoekpagina locatie targeten
  • Overtreffingspercentage

Als je van handmatig bieden wil overstappen naar automatisch bieden, is Verbeterde CPC de meest logische strategie om te proberen. Hierbij kun je nog steeds zelf je biedingen instellen, maar helpt Google je biedingen automatisch te optimaliseren.

Aan de hand van een voorbeeld wordt duidelijk wat hier het voordeel van is. Stel dat je schoenen verkoopt via je eigen webshop. Je hebt een Google Ads campagne om de verkoop van schoenen te stimuleren. In je campagne heb je een bod van 1 euro ingesteld en je schakelt de biedstrategie Verbeterde CPC in.

Google kan vervolgens het bod van 1 euro automatisch verhogen of verlagen, afhankelijk van hoe groot de kans is dat iemand daadwerkelijk schoenen gaat kopen. Hierbij kijkt Google naar de verschillende factoren die iets zeggen over de kans op een aankoop. Voorbeelden van deze factoren zijn; leeftijdscategorie, geslacht, browser, locatie en tijdstip.

Als uit eerdere data blijkt dat vrouwen tussen de 20 en 30 in Amsterdam eerder een aankoop doen, zal Google het bod voor die groep mensen verhogen. Doordat het bod nu hoger is, zal de advertentie waarschijnlijk ook hoger op de pagina komen te staan. Hiermee worden meer bezoekers aangetrokken die waarschijnlijk iets kopen.

Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf je biedingen aan te passen voor deze groep, maar Google kan dit vele malen nauwkeuriger. Om die reden is het vaak verstandig om gebruik te maken van een automatische biedstrategie.

Welke strategie het beste bij jou past is van vele factoren afhankelijk. Vraag hiervoor altijd advies op maat aan, bijvoorbeeld van onze specialisten.

Conclusie

De mogelijkheden van Google Ads automatisering zijn enorm. Belangrijk is dat dit op de juiste manier wordt ingezet en dat er altijd een specialist mee kijkt.

Het automatiseren van eenvoudige handelingen kan tijd vrij maken die gebruikt kan worden voor complexere taken. Daarnaast is het automatisch laten checken van bijvoorbeeld URL’s essentieel om verspilling van budget te voorkomen.

Maak verder gebruik van de biedstrategie die het beste bij je doelen past. Automatisering van Google kan je helpen om zoveel mogelijk uit je budget te halen. Of dit nu conversies, klikken of vertoningen zijn.

Door de expertise van een Google Ads specialist te combineren met de juiste automatisering kan het maximale rendement uit je account worden gehaald.

Je weet nu meer over Attribution, Audiences en Automation binnen Google Ads. Met deze kennis kun je meer rendement behalen met Google Ads.

Heb je hulp nodig met SEO/SEA/Social of vragen aan de hand van dit blog? Onze online marketing specialisten helpen je graag op weg. Neem contact met ze op!