Short-form video-advertenties bieden nieuwe mogelijkheden voor mediaplannen. Zo zijn bumper ads sinds een klein jaar mogelijk via adverteren op Youtube. Dit zijn 6 seconde durende video’s die snel de aandacht grijpen. Binnen Google’s eigen marketing teams, zijn er een aantal experimenten uitgevoerd om om te zien wat de meest effectieve en efficiënte video advertenties zijn.

Wat is er getest?

Samen met 18 YouTube Creators heeft Google getest wat het effect is van het gebruik van bumper ads op merkherkenning. Het doel hierbij was om te zien of ze bijdragen aan de herkenbaarheid van de langere videoadvertenties van de Youtube Creators. Zo werd eerst getest door een bumper ad te vertonen voordat een 30 seconde advertentie getoond werd. Daarnaast werd ook getest wat de effecten waren van de twee verschillende advertenties wanneer deze enkel en alleen getoond worden.

Wat zijn de resultaten van bumper ads?

De bumper ads zorgden voor een betere advertentie herkenning en waren significant beter in het verzorgen van advertentie herkenning dan langere advertenties. Specifieker, ze zorgen voor 30% hogere herkenning van de advertentie dan de langere advertenties. Misschien nog wel belangrijker is dat de bumper ads kosten effectiever waren. Hierdoor kon ook een groter bereik gegenereerd worden.

Wanneer de advertenties los van elkaar getoond worden, valt er nog iets op. Zo zorgen de bumper ads voor de grootste advertentie herkenning. De langere advertenties daarentegen (kunnen) zorgen voor een verandering in de perceptie van het merk.

Hoe worden ze gebruikt binnen onze campagnes?

Dit zien wij ook terug in de branding campagnes die wij uitvoeren. Binnen de campagnes worden bumper ads gericht op mensen die al eens eerder in contact zijn geweest met een video advertentie van hetzelfde merk of product. Deze korte video’s dragen bij aan de merkherkenning en dit is terug te zien in klikratio die behaald wordt in deze campagnes. Zo ligt deze vaak tot 3% hoger dan wanneer alleen een reguliere advertentie getoond wordt.

Wil je meer inzicht in het adverteren op Youtube? Neem dan eens contact op met onze YouTube expert Timothy. Hij legt je graag uit wat de mogelijkheden zijn. Mail Timothy: timothy@odiv.nl.