Stories en storytime! “En jij krijgt een Story en jij krijgt een Story.” Het is alsof we in het publiek bij Oprah zitten. Elk social media platform krijgt een Story functie. En dat is niet heel gek als je bedenkt dat video content in landscape is gemaakt voor breedbeeld televisies. Niet voor het lange dunne scherm van je telefoon. Maar ik hoef jou vast niet te vertellen dat mobieltjes het aan het winnen zijn van de beeldbuis. En daarom past de content zich daar nu op aan. Want ook al worden de telefoons steeds maar groter en groter. Het blijft een relatief klein schermpje.

Instagram Story Screenshots

Wat zijn Stories?

Dus daar wil je optimaal gebruik van maken zonder de hele tijd te telefoon te moeten draaien. Pff word al moe van de gedachte. Maar wie was ook al weer de eerste? En wat zijn Stories nou precies? Nou, de eerste die het concept Stories introduceerde was Snapchat in 2014 onder de naam: Snaps. De app is door vele alweer verlaten, maar ooit was dit dé plek en zelfs de enige plek waar je een Story kon posten. En wat een Story post is? Een verticale post die het volledige scherm gebruikt van je device, zonder dat je deze hoeft te draaien om hem correct te kunnen bekijken. In veel gevallen verdwijnt deze post na 24 uur, maar dit verschilt per kanaal.

Zo gedacht, zo gedaan, zo bedrijf gelanceerd, zo overgekocht, zo geliquideerd en zo toegevoegd aan het eigen product: stories, woohoo!

Hoe post je een Story?

In de meeste social media apps vind je de Story post functionaliteit achter je profielfoto of wordt er gerefereerd naar een verhaal of Story. In de afbeelding hier onder vind je de plekken binnen de verschillende social media apps.

Story post locatie

Wanneer gebruik je Stories?

Alleen kan het overal. Betekent dat je nu overal je Stories moet posten? En waar is de beste plek voor jou? Nou, maak je geen zorgen! Je hoeft niet overal je Stories te gaan posten en wat het beste kanaal is voor jouw bedrijf is een langer gesprek. Maar voor de mensen die door de verhalen het bos niet meer zien heb ik alles even op een rijtje gezet.

KanaalHoe lang beschikbaar?Max. lengteWaar zichtbaarOverige informatie
Instagram Stories24uOrganisch 2m
Ads 15s
App & website- Populair
LinkedIn24u20sAlleen zichtbaar in de app- Direct deelbaar
- Zichtbare profiel info aanpasbaar
Google Web Stories30 pagina’sGoogle app (android/iOS)

- Google Discover
- Google Search
- Google Images
- Nog niet overal beschikbaar
- Kan helpen met je ranking
Facebook Stories24u20sApp & website
Snapchat Snaps24u60sApp
Whatsapp Status24u30sApp
Twitter Fleets24u30s (75 per dag)App- Alleen privé op te reageren
Pinterest Verhaalpin60s
20 afbeeldingen/video’s
App & website- Max 10 tags
- Tot 2 weken na publicatie te bewerken
- Nog niet overal beschikbaar

Dus nu aan de slag met Stories?

Nog steeds niet helemaal duidelijk wat dé plek is voor jouw bedrijf? En wil je weten of het wel het geld waard is om op dat kanaal te adverteren? Wij helpen je graag! Lees voor meer informatie onze Online Marketing Kennisbank pagina of bekijk de mogelijkheden die we bieden tijdens trainingen.