De afgelopen jaren schreven we ieder jaar een blog met de social media trends voor het volgende jaar. Nu we een jaartje verder zijn, is het een goed moment om te zien of we het bij het juiste eind hadden, waar we er helemaal naast zaten en om vooruit te kijken naar social media trends voor 2025.
De belangrijkste punten uit de vorige blogs waren:
- Klantenservice via social media
- Social E-commerce
- De relevantie van video
- Nieuwe technologieën (AR/VR/Deepfake) worden gemeengoed
- Invloed van influencers en engagement
- Social media advertenties worden belangrijker
We zullen hier zeker nog even op terugkomen, want veel trends zijn nog steeds gaande of in ontwikkeling. Wij denken dat dit de belangrijkste ontwikkelingen in 2025 zullen zijn.
- Veranderingen van algoritmes
- Volgers worden weer belangrijk
- Nieuwe zoekmachines
- Content, keep it short
- Ethiek in online marketing
- Breekt live shopping dan nu eindelijk door?
- Een kleine inkopper over AI
1. Veranderende algoritmes in 2025
Dit jaar hebben meerdere platformen hun algoritmes flink op de schop genomen. Dit kwam uiteraard door de toenemende populariteit van TikTok en het baanbrekende algoritme van het platform. Zij begrijpen niet alleen je interesses, maar sturen deze ook. Binnen enkele seconden wist TikTok wat je boeit, puur op basis van hoe lang je naar een video kijkt, wat je liket of zelfs wat je overslaat. Instagram weet dit natuurlijk ook, maar zij gaven mensen juist de keuze om hun feed zelf in te delen. Gedurende het jaar namen ze meer en meer features van het TikTok algoritme over. Hetzelfde geldt uiteraard voor LinkedIn, en daarover later meer. In 2025 gaan algoritmes nog verder met hyper-gepersonaliseerde aanbevelingen.
Het gevolg? Gebruikers blijven steeds langer binnen hun eigen ‘content-bubbel’. Voor merken betekent dit dat je snel uit het zicht raakt als je content niet 100% aansluit bij de verwachtingen van het platform en de eindgebruiker. Dat betekent dat je dus creatief moet zijn en een eigen strategie moet hebben voor de verschillende platformen.
2. Netwerken, het is net werken: vrienden en volgers worden weer belangrijk
Social media draait steeds meer om kleinere, hechte groepen. Fanbases, communities en forums maken een comeback, met exclusieve content en directe interacties. Als merk kies je snel voor de mainstream social media. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een Facebook-groep (jep, nog steeds!), een exclusieve WhatsApp-community of zelfs een Instagram Channel.
Deze kanalen bieden de mogelijkheid om rechtstreeks met je volgers te communiceren en unieke updates, tips of sneak peeks te delen. Zo creëer je niet alleen waardevolle interacties, maar geef je jouw doelgroep ook het gevoel dat ze onderdeel zijn van een exclusieve community. Dat gaat verder dan alleen het verzamelen van likes en comments – het bouwt aan echte verbinding.
3. Nieuwe generaties, nieuwe zoekmachines
We weten al ruim twee jaar dat Gen Z vaker TikTok gebruikt om dingen op te zoeken dan Google. Dit gedrag zien we eigenlijk alleen maar toenemen. Zowel onder Millenials als met de opkomst van Generatie Alpha. Het wordt ook steeds belangrijker om je Social Engine Optimalisaties uit te voeren voor TikTok, Pinterest en Instagram. Denk hierbij aan keywords, hashtags en beschrijvingen. Pas deze ook aan op het platform. Hiermee zul je zorgen dat je de zichtbaarheid vergroot en gemakkelijker gevonden wordt door de AI-gebaseerde zoekfuncties en aanbevelingen.
Daarnaast, als je met Gen Z in contact wil komen, moet je niet alleen weten wat ze leuk vinden, maar vooral hoe ze communiceren. Deze generatie is groot geworden met een telefoon in hun hand. Apps als TikTok, BeReal en Instagram zijn bekender voor hen dan de melkfles. Deze generatie wil echtheid, creativiteit en vooral geen ‘ouderwetse’ marketingboodschappen. Een belangrijke tip: laat Gen Z, Gen Z bereiken. Spreek hun taal, gebruik hun toon en formats.
Merken die hier al goed mee werken zijn HEMA of Ryanair op TikTok: ze gebruiken humor, zelfspot en klantspot in combinatie met inspelen op trends om engagement te creëren.
Vergeet ook zeker de andere generaties niet. Als we kijken naar aankopen, omzet en/of interacties die een financiële impact hebben, zoals sollicitaties of leadwerving, zien we dat er juist veel meer te winnen is bij Millennials en oudere generaties. Dit betekent dat je je social media kanalen daarop moet inrichten en ieder social medium is anders. Veel merken kiezen ervoor om dezelfde post op al hun social media kanalen te delen, vaak vanuit de gedachte om tijd en budget te besparen. Dit is al tijden geen goed idee meer en kan zelfs schadelijk zijn voor je merk. Buiten het feit dat elk platform zijn eigen technische specificaties heeft, heeft ieder kanaal ook een eigen doelgroep, cultuur en gebruik. Met video’s die goed werken op Instagram, kun je bijvoorbeeld helemaal mank gaan op LinkedIn. Investeer daarom liever in minder kanalen en doe het daar goed. Richt je budget op de platforms waar jouw doelgroep écht actief is en pas je content daarop aan.
Belangrijk daarbij is dicht bij jezelf te blijven. Wees authentiek, denk aan je eigen normen en waarden. Wat is belangrijk voor jou en je doelgroep. Deel dit en probeer het gesprek op gang te brengen. Want 2025 is all about echte, menselijke, relevante en waardevolle content. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat we terug naar de roots van social media gaan.
4. Video’s of afbeeldingen? De kracht van kort!
We roepen al jaren dat video het format is waarmee je je socials moet vullen. Toch ligt dit een stuk genuanceerder en hoort het zeker in je mediamix te zitten, maar het is niet het belangrijkste format. Een van de voordelen van (korte) video’s is bereik, het wordt gepusht door meerdere social media. Denk aan TikTok, YouTube shorts en Instagram Reels. En sinds enkele maanden ook via LinkedIn.
Daarnaast is video het medium om je verhaal te vertellen en je volgers of doelgroep mee te nemen in jouw reis, wereld, product of service. In 2025 gaan de platforms zelfs nog verder met de mogelijkheden binnen video’s. Denk hierbij aan interactieve video’s en AI-gegenereerde effecten. Gebruikers willen content die meteen pakt en boeit. Denk bijvoorbeeld aan de video van 750 jaar Amsterdam van AI artiest Bob de Jong.
Belangrijk hierbij blijft consistentie. Inhakers zijn minder relevant, maar het op consistent vertellen van jouw verhaal, merkwaarden en verwachtingen maken je online content sterker. Goed om dit in behapbare formats te gieten. Denk hierbij aan DIY reeks, documentaires, klantcase reeksen met de klant aan het woord. Dus echt content die iedereen kan maken, maar echt persoonlijk, authientieke content die bij jouw unieke merkidentiteit past.
Anderzijds, als je focus websitebezoek of conversie is, blijf ook andere formats van social media in de gaten houden! Concrete afbeeldingen die heel duidelijk aangeven wat er te zien is, voor wie het is en wat er verwacht wordt, zullen ook in 2025 zorgen voor de hoogste conversiersatio. Met andere woorden, blijf zorgen voor een goede mix van formats in je content.
5. Ethische keuzes: laat zien waar je voor staat
Een mening hebben en daarvoor uitkomen. Het wordt steeds belangrijker. Consumenten willen niet alleen weten wat je doet, maar ook waarom. Transparantie over duurzaamheid, diversiteit en maatschappelijke impact wordt cruciaal. Dit is hét moment om je merkwaarden écht te laten zien. Niet alleen in woord, maar ook in daden.
Het laten zien van je merkwaarden geldt voor iedereen. Bedrijven, influencers, creators en personal brands. En wees daar scherp op, want een verkeerde keuze voor een influencer om jouw producten onder de aandacht te brengen, kan meer schade dan goed doen. We kennen allemaal het voorbeeld van Kendall Jenner voor Pepsi nog wel, maar er zijn genoeg voorbeelden op kleinere schaal die een slechte match waren en waarbij het verkeerd uitpakte.
6. Social commerce en Live Shopping
Van TikTok Shop tot Instagram Checkout: social commerce groeit. Het wordt komend jaar nog gemakkelijker voor gebruikers om te shoppen zonder het social platform te verlaten. Content met ‘shop now’-knoppen worden heel normaal. Met name voor e-commerce is het verstandig om nieuwe functies zoals live stream-shopping of directe verkoop in posts te testen. Immers, zien we vaak dat de early adopters van nieuwe features voorrang krijgen in het algoritme van social media.
Denken we dan dat in 2025 live stream-shopping eindelijk gaat doorbreken in Nederland of Europa? Wij verwachten het niet. In 2021 deed META haar best om de rage die in China ontstaan is te laten bloeien in de Verenigde Staten en Europa. Maar dat plan werd al snel weer ingetrokken. Sindsdien heeft het platform ook geen nieuwe poging ondernomen om dit feature nieuw leven in te blazen.
In China, daarentegen, zijn ze nog een stap verder gegaan. Daar hebben ze een AI influencer die producten adverteert in 3 seconden tijdens live shopping streams. Zo gek zijn we hier in Europa en ook de Verenigde Staten nog niet.
7. AI: hier kun je niet meer om heen
We schrijven het al sinds 2022 en je kan er in 2025 ook zeker niet meer om heen, hebben we dit jaar al gemerkt. AI gaat al door verschillende trends heen en wordt al op veel plekken gebruikt. Van chatbots tot volledige expert artikelen tot hyper gepersonaliseerde advertenties. In 2025 helpt kunstmatige intelligentie merken om persoonlijke ervaringen te creëren die precies passen bij de gebruiker. Let op dat de op maat gemaakte content blijft passen bij jouw merk en merkwaarden. Gebruik daarom AI-tools zoals Canva of ChatGPT om content te automatiseren en te personaliseren naar jouw maatstaven, wensen en propositie. Daarnaast is het belangrijk om de ontwikkelingen van de social media zelf in de gaten te houden en te gebruiken. Deze worden vaak gepusht en krijgen al snel een extra push en bereik wanneer ze gebruikt worden in de content.