We gaan vooruitkijken naar het social media landschap van 2022. Het is bijna onmogelijk om nog een tijd zonder social media voor te stellen. Veel offline activiteiten hebben plaatsgemaakt door de mogelijkheden van online en social media. Het is de hoogste een tijd voor een update met interessante feiten en cijfers op een rij. In dit blog bespreken we de meest populaire platformen, welke content het meest interessant is en voor welke doeleinden bedrijven en merken hun social media gebruiken? En uiteraard bespreken we de verwachtingen voor 2022.

Social media analyse

Influencer Marketing Hub doet ieder jaar onderzoek naar het gebruik van social media en de veranderingen daarbij. Wij geven ook dit jaar weer onze cijfers en verwachtingen voor het social media gebruik in 2022. De resultaten van de analyse IMH laten zien dat het gebruik van social media gigantisch is. Wereldwijd zijn er meer dan 4.7 miljard internet gebruikers. 4.3 miljard mensen maken actief gebruik van social media en meer dan 3 miljard gebruikers zijn actief op verschillende platformen.
Bijna alle gebruikers (op een kleine 2% na) zijn op minstens 4 kanalen dagelijks actief. Het populairste kanaal is nog altijd Facebook. 2.8 miljard mensen gebruiken het platform en het is mede hierdoor de derde meest bezochte website van het internet. De top 5 wordt verder gecompleteerd door Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube.

Duidelijk dat er ook afgelopen jaar weer een groei te zien is in het aantal gebruikers van social media. Ook is er een toename te zien in het gebruik van social media. Gemiddeld zijn de gebruikers zo’n 2,23 uur actief met het bijhouden van statusupdates, het versturen van berichten en het volgen van hun online vrienden. Dit is een aanzienlijke toename ten opzichte van 2015. Toen spendeerde men gemiddeld ongeveer 2,5 uur per dag aan zijn mobiele telefoon. Dit is dus tegenwoordig de tijd die men alleen al aan social media spendeert. We verwachten dat dit in 2022 niet anders zal zijn.

Social Media 2022 en bedrijven

De afgelopen jaren hebben bedrijven en merken hebben het gebruik van social media opgepakt en zetten zij het in voor verschillende doeleinden. Ongeveer 90% van de bedrijven gebruikt social media om de merkbekendheid te vergroten en 71% procent is actief om online een community op te bouwen en te beheren. 61% van de bedrijven geeft aan social media in te zetten om de conversies te verhogen.

B2B-organisaties zetten voornamelijk LinkedIn (86%) in als social media kanaal. Bij B2C-bedrijven zijn het juist de platformen Facebook en Instagram (98%) die ingezet worden bij social media marketing.

Verwachtingen voor social media 2022

Waar moeten we rekening mee houden in 2022 wanneer het aankomt op het inzetten van social media in de marketing funnel? Het is duidelijk dat social media een grote invloed heeft op het aankoopproces. Zo geeft veertig procent van de ondervraagden aan vertrouwen in een merk te hebben nadat zij interactie hebben gehad met de social media kanalen van het merk. Uiteraard blijft het belangrijk om je doelgroep te kennen, want meer dan de helft van de Millennials geeft aan dat zij liever een product online kopen dan in de winkel. Terwijl deze verdeling bij Babyboomers volledig anders is. Zo koopt nog ruim zeventig procent liever in de fysieke winkel dan dat zij hun aankoop online doen.

Goede klantenservice is essentieel!

Een grote trend op sociale media die steeds sterker wordt, is het belang van de klantenservice via sociale media. Volgens Sprout Social zegt 49% van de consumenten dat ze merken met een slechte klantenservice niet meer volgen. Dit aantal is behoorlijk hoog en geeft aan dat sociale marketeers niet het risico kunnen lopen negatieve feedback van hun sociale volgers te krijgen.

Iemand hebben die verantwoordelijk is voor het reageren op opmerkingen en DM’s, het beantwoorden van vragen en het helpen oplossen van mogelijke problemen, is een must voor elk merk. Als je dit nog niet hebt opgenomen in jouw klantenservice of social strategie, is het tijd om er prioriteit aan te geven.

Belangrijke factoren die genoemd worden voor een goede klantenservice via social media zijn:

  • snelheid
  • gemak
  • kennis van de hulp
  • vriendelijke service

Video blijft zorgen voor hoogste engagement

Hubspot deelt dat 2022 voorziet dat videocontent bovenaan blijft staan. Sinds begin 2020 bleek dat video het meest gebruikte type marketingcontent was geworden en de tweede met de meeste betrokkenheid was. Dit zagen we ook terug in de campagnes die wij zelf draaiden en waarin we experimenten draaiden met video en stilstaande content.

Dit zal niet veranderen (en waarschijnlijk toenemen) naarmate het nieuwe jaar nadert. Deze verwachting wordt versterkt door het onderzoek van IMH. Hierin geef ruim negentig procent van de merken aan nieuwe klanten te hebben aangetrokken door video’s in te zetten in hun social media campagnes. Bovendien zegt tweederde van de ondervraagden dat video content het beste converteert.

De grotere sociale videoplatformen zoals Instagram, TikTok, Facebook, YouTube, Twitter zetten vol in op het vergroten van hun videomogelijkheden (Stories, Reels, Shorts). Hierdoor kunnen content creators, bedrijven en merken anticiperen op toenemende videoconsumptie van consumenten.

Social media E-commerce

Een andere grote trend die in het verleden is ontstaan, is de integratie van winkelmogelijkheden op de beste sociale platforms. Tegenwoordig kun je een digitale winkel bezoeken en direct een aankoop doen via Instagram, Facebook en zelfs WhatsApp. Dit past precies in het straatje van de groeiende invloed van Walled Gardens!

In de komende maanden kunnen we nog meer ontwikkelingen binnen e-commerce verwachten. Facebook investeert bijvoorbeeld fors in vertakking met Facebook Pay en vereenvoudiging van hun aankoopopties met één klik om het leven voor alle consumenten gemakkelijker te maken.

Deepfake

Nieuwe technologieën worden gemeengoed

De techniek staat voor niets en dat geldt de laatste jaren meer en meer. Ooit gedacht dat er in 2021 vier procent van de Nederlanders elektrisch zou rijden? Steve Jobs die in 2010 de iPad introduceert: een apparaat waarvan we nooit dachten dat we hem wilden of nodig hadden. Tegenwoordig zijn er meer dan 450 miljoen iPads gekocht.

Dit zien we ook terug in technologieën die gebruikt worden in social media. Denk hierbij aan kunstmatige intelligentie, machine learning en deep learning. Deze waren een aantal jaren geleden volledig nieuw en toekomstverhalen. Tegenwoordig zijn er bedrijven die volledig draaien op deze technologieen. Ook zijn er bedrijven die er handig video’s mee maken die jou kunnen laten denken iets anders te zien en te horen dan je daadwerkelijk ziet en hoort. Dit zijn zogenoemde deepfake video’s. Bekijk deze video van Diepnep maar eens! De inzet van dit soort technieken zal in 2022 alleen maar toenemen en hierdoor meer geconsumeerd gaan worden.

Invloed van influencers blijft stijgen

Influencers zullen alle sociale platforms blijven domineren. Zeker ook nu Instagram en het sterk groeiende TikTok influencers produceren met duizenden tot miljoenen volgers, moeten merken rekening houden met het opnemen van influencers in hun sociale media strategie.

Influencers zullen niet alleen cruciaal worden in business-to-consumer-markten, maar ook in business-to-business. Momenteel gebruikt slechts 89% van de B2B-marketeers sociale media om content met hun publiek te delen, maar slechts 24% influencers als onderdeel van hun strategie. In de nabije toekomst zullen deze influencers toenemen en zelfs in B2B-sociale marketing belangrijk worden. Denk hierbij aan de acties die Bas Smit uithaalde om geld in te zamelen voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie.

Social media advertenties worden belangrijker

Voor het komende jaar verwachten we dat advertenties op sociale media steeds effectiever en populairder worden. Statistieken tonen aan dat de advertenties aantrekkelijker zijn geworden vanwege de manier waarop sociale netwerken gebruik maken van gebruikersinformatie. Denk hierbij aan browsegewoonten of demografische gegevens die hen helpen advertenties te tonen die de consument daadwerkelijk aanspreken om tot aankoop over te gaan.

Bovendien geven consumenten ook aan dat zij steeds vaker en met hogere regelmatig klikken op social media advertenties. Zo heeft een op de vier consumenten de afgelopen maand interactie gehad met een social media ad. 28% van de internetgebruikers zegt dat advertenties op sociale media hen helpen nieuwe producten te ontdekken, wat betekent dat sociale kanalen naast een groot bereik ook een steeds grotere invloed hebben op het aankoopproces. Met deze nieuwe gegevensmogelijkheden die dit mogelijk maken, is het belangrijk om in de gaten te houden welke sociale advertenties moeten worden opgemaakt en getoond.

Het is allemaal geen uitgemaakte zaak, maar de cijfers tonen een duidelijk te verwachten toekomstbeeld voor social media 2022. Wij zien in ieder geval uit naar de nieuwste ontwikkelingen en technologieën die het alleen maar relevanter en interessanter maken om actief te zijn op social media. Waar kijken jullie het meest naar uit?