Wat zijn de ontwikkelingen in social media in 2021? Ieder jaar doet onderzoeksbureau Newcom onderzoek naar het social media gebruik in Nederland. Dit is altijd interessant om te volgen als online marketeer. Wij nemen je mee door de cijfers.

The Big Five blijven de sterkhouders in 2021

In totaal zijn er bijna veertien miljoen Nederlanders actief op social media. WhatsApp staat in Nederland daarbij ruimschoots op nummer een. Al wordt er nog steeds getwijfeld of WhatsApp een social medium is door het gesloten karakter van het medium.

Facebook staat op een goede tweede plek en heeft dit jaar weer meer dan 10 miljoen Nederlandse gebruikers. De bronzen plek is voor YouTube. De andere twee grootmachten Instagram en LinkedIn completeren de top vijf in Nederland. LinkedIn behaalt voor het eerst meer dan vijf miljoen gebruikers.

Social Media gebruikers 2021

Grote uitdagers in 2021

De meeste social media groeiden in 2020. Het jaar waarin veel gebeurde, we thuis zaten en meer tijd spendeerden aan social media. De enige media die niet groeiden zijn Snapchat en YouTube. Toch moeten we deze media niet meteen afschrijven op basis van dit ene jaar, want als je kijkt naar de afgelopen drie jaren zie je dat YouTube ieder jaar ongeveer 400.000 nieuwe gebruikers heeft.

Als je deze drie jaren als maatstaf houdt, dan valt met name de groei van TikTok op. Hét medium van 2020 heeft nu ruim 1 miljoen meer Nederlandse gebruikers dan een jaar geleden. Hiermee heeft het de enorme groei in 2019 overtroffen. Ook Pinterest en vooral LinkedIn stijgen harder in gebruikersaantallen dan de afgelopen jaren.

Instagram steeg afgelopen jaar nog wel met 273.000 gebruikers, maar dit was ruim de helft minder dan voorgaande jaren. Daar groeide Instagram met gemiddeld 600.000 gebruikers. Dit betekent niet dat Instagram minder populair is, maar het lijkt er dus op dat Instagram tegen de maximale gebruikersaantallen in Nederland aanloopt.

Social Media gebruik 2021

Meer, meer, meer

Het beste nieuws voor elke social media marketeer moet nog komen! Niet alleen is het totaal aantal gebruikers gestegen in het afgelopen jaar. Het gebruik van de verschillende platformen is ook toegenomen. Vrijwel elk platform zag een toename in het aantal dagelijkse gebruikers. De platformen die het sterkst groeiden in gebruik waren de messenger-apps. De apps waarmee mensen met elkaar kunnen praten via chats. interessante notitie hierbij is dat Facebook verantwoordelijk is voor de volledige top drie van apps die het meest stegen in gebruik. Zo stegen de apps: WhatsApp, Facebook en Instagram het hardst qua gebruikers en gebruik.

LinkedIn en Pinterest scoren het minst qua gebruik. Dat is te verklaren door de gebruikswijze en de doelstelling van de media. LinkedIn draait om professioneel netwerken. Vorig jaar was 16% van de LinkedIn-gebruikers dagelijks actief, nu is dat 21%. Pinterest wordt in de praktijk vooral gebruikt voor het zoeken naar inspiratie. Hoewel het niet een groot aandeel heeft van het dagelijkse gebruik, zag Pinterest wel een stijging. Dit kan wellicht komen doorat meer mensen thuis gingen werken en tijd over hadden om het huis op te knappen en Pinterest gebruikte om inspiratie te vinden.Platformen als Facebook en Instagram worden voor veel meer doeleinden gebruikt. Hierdoor zijn deze platformen wellicht beter geschikt voor dagelijks gebruik.

Conclusie

Wat kunnen we concluderen uit alle informatie?

Social Media 2021

Newcom Research

Wat nu?

Deze cijfers geven vooral inzicht in hoe het social media landschap zich ontwikkelt. Dit betekent niet dat je meteen een switch moet maken naar de hardste groeiers of wellicht minder energie moet steken in de media die aan gebruikers verliezen. Neem de bovenstaande cijfers vooral mee in je overweging wanneer je gaat kijken naar nieuwe mogelijkheden binnen je huidige portfolio. Bij het opstellen van je online marketing strategie, adviseren wij altijd te kijken naar je doelgroep en de media die jouw doelgroep gebruikt. Hier kun je dan je jouw kennis, expertise en waarde tonen. Van daaruit is het altijd mogelijk om eventuele nieuwe media aan te boren.

Mocht je meer informatie willen over welke media bij jou doelgroep past, helpen wij je graag! Stuur ons een mail via jouw@odiv.nl.