Dagelijks zijn we bezig met Google en Microsoft ads. Maar het is ook goed om af en toe uit te zoomen; want wat zien we als SEA bureau allemaal gebeuren? Waar gaan de zoekmachines de aankomende jaren heen? In dit artikel nemen we je mee in de SEA-trends van 2025.
Data excellence
De afgelopen jaren zijn we door Google flink aangejaagd om first party data te gebruiken. Google zou namelijk third party data steeds verder uitfaseren. In 2024 werd duidelijk dat Google toch ook third party data de aankomende jaren als gegevensbron zal blijven accepteren.
In 2025 is data het hoofdonderwerp om je SEA campagnes te optimaliseren. Andere browsers zoals Firefox en Safari zijn al enige tijd gestopt met het toestaan van third party cookies. Om inzicht te hebben in het gedrag van je bezoekers, wil je ook inzichten uit deze browsers gebruiken. Het overstappen naar een manier zoals server side tagging blijft een belangrijke strategische keuze.
Bovendien zal data excellence in 2025 steeds belangrijker worden, waarvan first party data een groot onderdeel is. Google Ads werkt met geavanceerde algoritmes die op basis van data campagnes optimaliseren. Het is hierbij van belang om dit algoritme met zoveel mogelijk kwalitatief sterke data te voeden. Wij als marketeers moeten daarom zorgen voor optimale tracking, zoals met offline conversion tracking, zodat we te allen tijde werken met betere data dan de concurrentie. En is het van belang om te zorgen voor een geoptimaliseerde campagnestructuur waarbij je de algoritmes van Google voorziet van zoveel mogelijk data om mee te werken.
Om je campagnes te blijven optimaliseren is het belangrijk te kijken naar de volgende zaken die geregeld moeten zijn:
- consent mode (verplicht)
- enhanced/offline conversions (wenselijk)
- server side tagging (wenselijk)
- value based bidding
- call tracking
AI
Al jaren zien we de rol van AI groter worden. Hoewel het geen nieuwe trend is voor 2025, evolueert de manier waarop we deze technologie inzetten wel voortdurend. Waar AI in het begin nog veel fouten maakte, wordt het met de dag slimmer. Tegenwoordig dient het niet alleen als hulpmiddel maar ook steeds vaker als een zelfstandig platform. Hieronder leggen we je de SEA-trends rondom AI voor 2025 uit.
Shopping concurrenten via AI
Naast dat AI helpt bij het optimaliseren van je campagnes, zagen we in 2024 AI-tools zoals ChatGPT en Perplexity AI voorzichtig opduiken als concurrent van Google. Slimme AI-chatbots die direct concurreren met Google Shopping. Het werkt als een soort shopping assistent, waarmee je op zoek gaat naar producten en die vervolgens kan onderzoeken. Tools zoals Perplexity AI bieden het aan met één-klik check-out. Dit staat momenteel nog in de kinderschoenen en zijn ze mee aan het testen in de VS. De verwachting is dat dit uiteindelijk ook naar ons wordt uitgebreid.
Ook AI in de zoekmachines zelf
Momenteel werken we nog vooral met aparte systemen: zoekmachines om producten/services te zoeken, en AI-chatbots zoals ChatGPT of Midjourney om vragen te stellen en dingen te creëren. Beide tools zoeken nu naar manieren om de ander te vervangen. Zo kun je in ChatGPT ook in andere webbronnen zoeken, en komt Google steeds vaker met een slimme AI-chatbot als onderdeel van zijn zoekresultaten.
AI assistance voor Google Ads
Naast marketeers die externe AI-tools gebruiken voor SEA, integreert Google al geruime tijd AI in automatische biedstrategieën en breidt deze mogelijkheden continu uit. Zo kun je AI gebruiken om afbeeldingen te genereren voor Performance Max- of displaycampagnes, waardoor je eenvoudig creatieve content kunt maken. Daarnaast helpt AI bij het schrijven van pakkende koppen en beschrijvingen en genereert het automatisch assets die direct in je campagnes kunnen worden gebruikt.
Naast Google’s eigen hulpmiddelen kun je ook externe AI-chatbots zoals Gemini gebruiken. Met deze tool kun je je scherm delen en vragen stellen over wat je ziet, zoals je campagneresultaten, advertentieteksten of zoekwoorden. Zo biedt AI realtime inzichten en advies, zoals je hier ziet bij Alfred Simon.
Zoeken zonder woorden
De focus van SEA ligt momenteel volledig op mensen die in Google zoekwoorden intypen. Maar het zoekgedrag van consumenten verandert snel. Steeds vaker gebruiken ze als aanvulling op de zoekwoorden nieuwe methoden, zoals voice search en visual search. Met voice search, stellen mensen hun vragen met hun stem aan Siri of Google Home. Met visual search, uploaden consumenten afbeeldingen in de zoekmachines om naar gelijkende producten op zoek te gaan. Sinds oktober worden deze technieken zelfs gecombineerd: met Google Lens kun je hardop vragen stellen over dingen die je ziet.
Deze verandering in zoekgedrag vergt een verandering van de online marketing strategie. Waar mensen eerder op zoek gingen naar een paarse blouse, maken ze nu een foto van het gewenste product en gaan er zo naar op zoek. Als marketeer moet je je dus niet alleen meer bezig houden met de Google zoekmachine, maar ook platformen zoals Google Lens. Hoewel je nog niet kunt adverteren op het platform, zijn er wel een aantal acties die je kunt uitvoeren om door consumenten gevonden te worden.
Begin met het plaatsen van duidelijke, hoge kwaliteit productfoto’s op je website, bij voorkeur vanuit verschillende hoeken. Zorg er daarnaast voor dat de bestandsnaam van je afbeelding een beschrijvende titel hebben, en dat je alt-tekst relevante informatie bevat. Zo maak je je content beter vindbaar via visual search.
Pmax nu gelijk aan smart shopping
Performance max campagnes worden veel en vaak door Google aangeraden. Dit campagnetype, dat in 2021 werd geïntroduceerd, richt zich sterk op content-input en berust op geautomatiseerde targeting. Het grootste nadeel hiervan is het beperkte inzicht dat het biedt in prestaties en optimalisatiemogelijkheden, waardoor het voor veel marketeers voelt als een black box.
In oktober is echter een belangrijke verandering zichtbaar: Pmax-campagnes krijgen niet langer standaard prioriteit boven Shopping-campagnes. Daarnaast test Google momenteel met de mogelijkheid om zoekwoorden uit te sluiten in Pmax-campagnes. Hierdoor krijgen marketeers steeds meer controle terug over hun campagnes.
Deze ontwikkelingen maken het makkelijker om Pmax-campagnes te beheren en te optimaliseren. Marketeers krijgen meer inzicht in de prestaties en zien duidelijker waar hun budget naartoe gaat. Daarnaast biedt de extra controle de mogelijkheid om het budget effectiever in te zetten, wat resulteert in betere resultaten.
Klaar voor 2025?
2025 belooft een mooi jaar te worden, maar alleen als je goed bent voorbereid. De trends laten zien dat externe tools een steeds grotere rol gaan spelen in online marketing. Daarnaast zien we een groeiende concurrentie voor Google, wat de dynamiek in zoekmachinemarketing verder kan veranderen. Voor marketeers blijft het cruciaal om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen zoekmachines, die zich voortdurend blijven vernieuwen en verbeteren.
Heb jij al een plan voor 2025? Wij denken graag met je mee om ook voor jouw bedrijf van 2025 een succesvol jaar te maken.