Programmatic Marketing is de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon op het juiste apparaat te tonen. Programmatic marketing zorgt ervoor dat je advertenties hoogst relevant zijn op het moment dat de consument deze ziet. Hierdoor genereer je niet alleen een groter, relevant bereik, maar beperk je ook het ‘waste’ van je advertising budget. Mocht je nog twijfels hebben om Programmatic Marketing in te zetten in je strategie, lees dan hier waarom je dit zou moeten doen.

Is programmatic marketing relevant voor mijn bedrijf?

Door het ontstaan van Display Advertising is het mogelijk geworden om de doelgroep(en) van uw bedrijf 24/7 op een efficiënte en persoonlijke wijze te bereiken. Zowel voorafgaand als tijdens een campagne is het mogelijk om te bepalen hoeveel het bereiken van unieke personen waard is. Dit wordt mogelijk gemaakt door het veilingmodel: Real Time Bidding (RTB).

Door de data die gebruikt wordt tijdens een programmatic campagne kunnen we groepen steeds beter en persoonlijk benaderen. Door dynamische content kunnen we per uniek persoon een relevante en unieke uiting laten zien. Hierdoor vergroten we de relevantie per uniek persoon. Het platform waarin het mogelijk is om RTB in toe te passen werkt op algoritmes, Deze algoritmes zoeken de hele tijd naar verbanden tussen de doelgroep, de content uitingen en de resultaten. Doordat het platform deze verbanden legt, worden er gedurende een campagne steeds betere resultaten behaald.

Kortom, Real Time Bidding wordt steeds relevanter, maar wat kan het betekenen voor mijn bedrijf?

Doordat alles via Programmatic advertising meetbaar en bij te sturen is, is het goed om doelen aan de campagne te verbinden. Zo wordt de campagne dan opgebouwd aan de hand van de doelstelling. Voorbeelden van deze doelstellingen zijn:

  • Awareness
  • Branding
  • Conversie

Tijdens de campagne kunnen we aan de hand van de doelstelling bijsturen en optimaliseren om het gewenste resultaat binnen de campagne te behalen.

Waarom zou ik adverteren op Display?

Er zijn twee belangrijke redenen om display marketing in te zetten.

  • Je boodschap op het juiste moment en op de juiste plek
  • Minder waste qua impressies en budget

Middels Programmatic marketing kun je steeds gerichter en efficiënter advertentieruimtes inkopen. Bovendien kun je deze steeds specifieker afstemmen op de ontvanger! Hierdoor is er sprake van minder waste. Door  RTB is het niet meer nodig om groot in te kopen op meerdere websites in de hoop dat de doelgroep je advertenties te zien krijgt. Je kunt nu per persoon bepalen hoeveel het waard is om die persoon met een advertentie te bereiken. Zo ben je heel gericht aan het targetten waardoor je minder waste krijgt. Doordat er nu minder impressies nodig zijn om de doelgroep te bereiken, zullen de kosten van een campagne ook lager zijn. Door lagere kosten en een grotere impact binnen de doelgroep, kan er al een rendabele campagne voor een klein budget opgezet worden.

Welke mogelijkheden zijn er bij programmatic marketing?

Met programmatic kun je targeten op de volgende punten:

  • Data: Targeting op basis van zoekgedrag en interesses.
  • Contextual: Targeting die zich focust op de context en woorden van de webpagina waar de campagne moet draaien.
  • Geografisch: Sturen op gebieden en plaatsen waar de campagne moet draaien
  • Device: Op welk apparaat wil je de doelgroep bereiken?
  • Look-a-likes: Doelgroepen die lijken op de doelgroep die je wil bereiken.
  • Tijdstip en Dag: Wanneer wil je de doelgroep bereiken?
  • Frequency + budget: Hoe vaak wil je de doelgroep bereiken en wat mag dit kosten?
  • Inkoop op domeinen: Relevante websites.
  • Retargeting: Mensen die je website bezocht hebben of al interesse hebben getoond in een vorige uiting van een campagne.

Belangrijk is dat door de vele opties die mogelijk zijn binnen het Demand Side Platform, (het Real Time Bidding platform) je een campagne kunnen inrichten naar de wens van de klant. Door onze expertise en kennis kunnen we deze opties invullen en kunnen we adviseren hoe we de doelstellingen het beste bereiken.

Concluderend kunnen we zeggen dat door RTB de doelgroep op een zeer efficiënte en persoonlijke wijze benaderd wordt. RTB heeft het mogelijk gemaakt om af te stappen van bulk inkopen en het schieten met hagel in de hoop de doelgroep te bereiken. Door het gerichter inkopen en targetten zal de ROI van een display advertising campagne aanzienlijk stijgen, waardoor met een relatief laag budget al goede resultaten te behalen zijn!

Wil je meer inzicht in de mogelijkheden van Display marketing? Of wil je wellicht je eerste programmatic campagne opzetten? Neem dan eens contact op met onze Display expert Duco. Hij legt je graag uit wat de mogelijkheden zijn. Mail Duco: duco@odiv.nl