Het bereik op Facebook zal minder worden, want Facebook is begonnen met het beperken van posts van bedrijven in de tijdlijn van de gebruikers.

Of, zoals Facebook het zelf zegt: ‘posts that spark conversations and meaningful interactions between people’ worden het belangrijkst. Er wordt voorrang gegeven aan echte mensen, zoals je vrienden, kennissen en familie. Posts van pagina’s, ‘publieke content’, wordt minder minder belangrijk geacht. Maar dat is niet het enige: ook het soort content dat je als pagina deelt, maakt veel verschil. Het gaat er bij publieke posts om dat er conversaties tussen mensen ontstaan. Dan zou het algoritme jou hoger kunnen aanmerken.

Wat zijn de gevolgen voor bedrijfspagina’s?

Facebook geeft letterlijk aan dat mensen minder content van bedrijfspagina’s zullen zien. Dat betekent dat jij het bereik van je posts, de kijktijd van je video’s en het aantal doorklikken naar je site kunnen dalen. Hoe groot de daling is, is afhankelijk van verschillende factoren. Of je post conversaties uitlokt wordt dus essentieel, maar ook hoe mensen reageren op je posts, óf ze reageren en of ze je post delen, blijft belangrijk.


Ontstaan er onder jouw posts conversaties tussen mensen, dan zou je voorrang kunnen krijgen. Let wel: dat is iets anders dan wanneer je volgers hun vrienden taggen. Roep je je volgers op om te reageren, een emoji-reactie achter te laten of vrienden te taggen, dan doe je aan engagement bait. Dat betekent dat alleen oprechte interactie met jouw posts ervoor kan zorgen dat jouw content organisch in de tijdlijn van je volgers verschijnt.

Adverteren werkt nog wel

Dat woordje ‘organisch’ is belangrijk. Er is namelijk een manier om je bereik te garanderen. Plaats je een promoted post, of boost je een post, dan zal je content nog steeds in de tijdlijn van je volgers naar voren komen. Adverteren op Facebook werkt dus nog wel. In de huidige situatie zijn je betaalde posts het succesvolst als ze veel interactie krijgen – of als je een succesvolle post boost. We hebben dus alle reden om aan te nemen dat dit ook na de wijziging van het algoritme het geval is. Conclusie: ook bij betaalde posts moet je je houden aan de voorwaarden van Facebook.

Hoe zorg je dat je posts nog wel zichtbaar zijn?

Hoewel het steeds lastiger wordt om een hoog organisch bereik te realiseren, zijn er nog wel manieren om daar invloed op uit te oefenen.

1. Plaats deelbare content
Wil je dat jouw posts op een organische manier in de tijdlijn van je volgers verschijnen, dan zul je je wederom moeten aanpassen aan wat Facebook belangrijk acht. En het lijkt erop dat het platform weer teruggaat naar hoe het begon: als een medium waar je op de hoogte blijft van de levens van je vrienden. Een persoonlijke tijdlijn dus. Daar past persoonlijke content bij. Content die jouw volgers zo waardevol vinden, dat zij het willen delen met hun vrienden. Want alles wat mensen delen, komt nog wel hoog in andermans tijdlijn.

Welke content willen mensen delen? Content waar ze zich mee identificeren bijvoorbeeld. Content die je dag net iets beter of leuker maakt. En content die échte waarde toevoegt.

2. Plaats content die conversaties uitlokt (live video)
Zoals Facebook aangeeft: het allerbelangrijkste worden de conversaties tússen mensen. Het netwerk geeft zelf als voorbeeld live-video’s, die zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan gewone video’s. Niet alleen bijzondere momenten of evenementen zijn mooie kansen om live te gaan. Wat denk je van een vraag- en antwoordsessie, waarbij je volgers hun vragen in de reacties kunnen stellen? (Andere volgers kunnen dan weer reageren op die vragen: conversaties!)

Mocht je nog geen idee hebben hoe hier aan te beginnen. Wij helpen je graag met het maken van deelbare content en plaatsen van Facebook advertenties! Dan weet ik zeker dat jouw pagina het grote bereik en engagement krijgt die hij verdient! Stuur onze Facebook Specialist Timothy een mailtje: timothy@odiv.nl