Je herkent ze vast wel, die irritante InMails op LinkedIn. De berichten ademen automatisch gegenereerd, je ziet dat ze extreem algemeen zijn en ik kan me onmogelijk voorstellen dat hier echt op gereageerd wordt. Maar het is wel interessant om in iemand inbox te komen. Je hebt eventjes de volledige aandacht van die persoon.
Maar dit is vaak niet de manier waarop je daadwerkelijk reacties gaat krijgen en relaties gaat bouwen. Alleen het nadeel is dat het alternatief zoveel tijd en moeite kost: het afstruinen op LinkedIn naar de juiste profielen, een leuk berichtje sturen, hopen dat je connectieverzoek wordt geaccepteerd, en er hopelijk uiteindelijk je doel mee te bereiken. Het is werk waar weinig mensen enthousiast van worden.
Wat is LinkedIn automation?
We kunnen gelukkig heel veel handelingen via LinkedIn automatiseren. Handelingen die je anders heel veel tijd kosten, kunnen nu in een handomdraai gedaan worden. We gebruiken hiervoor tools als Phantom Buster, DuxSoup of Expandi. Met deze tools kun je zo gek gaan als je zelf wil; van het automatisch liken van iedere post met de hashtag #odiv (aanrader), tot het uitnodigen van iedere collega van ODIV (ook een aanrader) – het is te automatiseren. Maar over het algemeen zetten wij het in voor een paar belangrijke doelen.
Waar kan je LinkedIn automation voor inzetten?
1. Recruitment marketing
Via LinkedIn kun je potentiële nieuwe werknemers bereiken. Denk hierbij aan een gepersonaliseerde outreach naar alle “SEA specialisten” in de regio Utrecht. Dat ziet er zo uit:
2. Leadgeneratie
We proberen middels geautomatiseerde connectieverzoeken en follow-up berichten in gesprek te treden met de DMU van potentiële opdrachtgevers. Use cases hierbij zijn:
- Denk hierbij aan alle aanwezigen van een netwerkevent op LinkedIn te scrapen, om zo te bepalen met wie je in gesprek wil treden. Of al uit te nodigen voordat het event begint.
- Je hebt een leadlijst van 200 bedrijven en we zoeken automatisch alle mensen die werkzaam zijn bij die 200 bedrijven met “HR Director” of “HR Manager” in de functietitel, zodat we deze personen een connectieverzoek kunnen versturen.
3. Community building
Als community building het doel is, dan proberen we de doelgroep in te laten schrijven voor een aparte omgeving, zoals een LinkedIn Group of een forum. Middels gepersonaliseerde connectieverzoeken, maar ook bulk-berichten via LinkedIn kunnen we de doelgroep enthousiasmeren om hierin mee te doen.
Waar moet je rekening mee houden?
Het klinkt allemaal leuk, en de mogelijkheden zijn eindeloos, maar er zijn twee heel belangrijke onderdelen waar je rekening mee moet houden.
1. Wees zo persoonlijk mogelijk
Ook al verstuur je semi-geautomatiseerde connectieverzoeken, is het toch belangrijk om zo persoonlijk mogelijk te blijven. Houd rekening met:
- Schoon de data netjes op: als je automatisch de voornaam van iemand invult in een bericht, en iemand heeft als voornaam “Joost 🚀” op LinkedIn, dan verstuur jij een bericht dus ook met een emoji in je bericht.
- Maak gebruik van extra dynamische gegevens, zoals locatie of bedrijfsnaam. Als je de locatie van iemand ophaalt uit LinkedIn, dan krijg je bijv. Utrecht, The Netherlands. Als je die locatie vervolgens gebruikt in je bericht, dan ziet het er niet uit. Hetzelfde geldt voor als je de bedrijfsnaam waar iemand werkt, gebruikt in je bericht. Je wil geen bericht sturen naar ‘Online Divisie B.V.’, maar naar ODIV. Dat betekent dat je handmatig, of middels AI, de locatie of bedrijfsnaam moet aanpassen om zo persoonlijk voor de dag te komen.
We zien dat het cruciaal is om de gegevens goed na te lopen, zodat je geen rare berichten verstuurt.
2. Limieten en drempels van LinkedIn
LinkedIn doet er alles aan om het platform persoonlijk te houden en wil dus liever geen bots op het platform. Denk hierbij aan de volgende dingen:
- Als jij heel veel connectieverzoeken verstuurt, en niemand accepteert die verzoeken, dan heeft LinkedIn al gauw door dat jij aan het spammen bent, en zal je blokkeren.
- Als jij nooit iets deed op LinkedIn en ineens heel veel activiteit vertoont op het platform, dan zal je ook opvallen bij LinkedIn. Bouw je (geautomatiseerde) activiteit langzaamaan op.
- Zet een ‘Auto withdrawer’ aan van connectieverzoeken. Wij verwijderen automatisch alle connectieverzoeken na drie weken, zodat we niet te veel openstaande connectieverzoeken hebben, wat weer een indicatie kan zijn voor LinkedIn dat je maar random mensen toevoegt.
- Alle tools geven de limieten die LinkedIn hanteert aan, houd je daaraan. Als je Sales Navigator of Recruiter hebt, dan heb je meer rechten en mag je meer activiteit vertonen dan als je een gratis account hebt. Houd je dus netjes aan die richtlijnen, want anders riskeer je een (tijdelijke) blokkade
Wat voor resultaten levert het op?
We hebben drie belangrijke regels, die rechtstreeks effect hebben op de resultaten.
- Des te persoonlijker het bericht, des te hoger de respons rate
- Des te hoger de functie die je probeert te bereiken, des te lager de respons rate
- En des te hoger (lijkende) functietitel die jij hebt, des te hoger de respons rate
Maar over het algemeen kun je rekening houden met de volgende benchmarks:
Recruitment:
- Connectieverzoek accepteren: 33%
- Responsratio: 30%
Leadgeneratie:
- Connectieverzoek accepteren: 25%
- Responsratio: 20%
Kortom, er worden bijvoorbeeld 100 connectieverzoeken per week verzonden, dan houd je daar al gauw 33 nieuwe connecties per week aan over. We zien dat ongeveer 1 op de 3 tot 1 op de 5 gelijk reageert op jouw connectieverzoek, dus zo’n 6-10 mensen met wie je wekelijks in gesprek kan treden. Maar de kracht zit ‘m in de groei die een profiel doormaakt na enkele maanden dit te doen, en de profielen die je daarna in bulk een bericht kan versturen.
De juridische kant
Het klinkt allemaal fantastisch, maar er is recentelijk een ander belangrijk onderwerp vaak in de media gekomen: mag dit alles wel? De Autoriteit Persoonsgegevens heeft hier recentelijk een artikel over geschreven, waaruit naar voren komt dat data scraping eigenlijk nooit toegestaan is, want “een wijdverbreid misverstand is dat scrapen zou mogen, omdat alles wat op internet staat toch al voor iedereen is in te zien. ‘Maar dat informatie over jou openbaar is, betekent niet automatisch dat jij ook toestemming geeft voor scraping’, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen.” In de praktijk is het natuurlijk onmogelijk om iedereen om toestemming te vragen, dus zou daarmee data scraping niet mogen voor het AP.
Er zijn momenteel tegenstrijdige berichten, want alles wat je met een LinkedIn automationtool doet, kan je ook handmatig doen. En als je het handmatig doet, is het geen probleem. Daarnaast geven de tools zelf aan in gesprek te zijn met autoriteiten en de noodzakelijke maatregelen te treffen om netjes te werk te gaan.
Wij adviseren je de wet- en regelgeving omtrent datascraping nauwlettend in de gaten te houden, zoals wij ook doen. Daarnaast blijft vooral het advies: ga ethisch te werk. LinkedIn is een platform waar netwerken opgebouwd worden, dus stuur nette berichten, en ga respectvol om de profielen van anderen.
Conclusie
Goed, een hoop informatie, maar een aantal dingen waarvan we hopen dat ze blijven hangen:
Goedkope aanvulling op je marketingmix
We zien in LinkedIn automation geen vervanging van je marketingwerkzaamheden, maar vooral een hele mooie aanvulling. Daarnaast zullen de kosten ook geen struikelblok zijn, want de tooling die wij gebruiken kost ongeveer €50-100 per persoon per maand
Wees zo menselijk mogelijk
Houd rekening met het feit dat LinkedIn echte mensen op het platform wil en pas dus op met spammen. Houd ook rekening met dat je berichten zo authentiek mogelijk over moeten komen. Voor ons ligt de nadruk dan ook echt op het opschonen van de data, zodat je een goede lijst van je doelgroep krijgt. Daarnaast moet je ook goed letten op wat voor berichtjes je stuurt, want dit moeten berichten zijn die aanzetten tot actie, en niet gelijk de weerstand oproepen van een automatisch gegenereerd bericht.
Houd rekening met de wet- en regelgeving
Er is momenteel een hoop te doen om data scraping. Vooralsnog zijn de aanbieders van tooling en autoriteiten in gesprek.. Mocht je bij een beursgenoteerd bedrijf werken, een flinke compliance afdeling hebben en onder een vergrootglas liggen, dan adviseren we je om hier niet mee aan de slag te gaan. Maar in alle andere gevallen is het veilig om met LinkedIn automation aan de slag te gaan, zolang je met respect omgaat met de data en de privacy van een ander.
Succes!