De feestdagen zijn in aantocht! Voor velen een tijd van gezelligheid, familie, cadeaus en lekker eten. Maar voor bedrijven is dit een gouden kans om hun online marketing te laten schitteren. Klanten zijn op zoek naar cadeautips, aanbiedingen en inspiratie voor hun kerstdagen. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt tussen alle concurrentie?
Breng de kerst naar je volgers
Social media tijdens de kerst is een feest op zich. Iedereen zit in de kerstmodus en het is de kans om jouw volgers in diezelfde sfeer mee te trekken. Maar hoe pak je dit zo leuk mogelijk aan?
Adventskalender acties
Ken je die ouderwetse adventskalenders met chocolaatjes? Dit kun je online ook doen! Maak een digitale adventskalender en deel dagelijks een aanbieding, een leuke winactie, of een persoonlijke kerstgroet van je team. Hiermee houd je je volgers nieuwsgierig en betrek je ze elke dag opnieuw bij jouw merk. Zou het niet geweldig zijn als mensen iedere ochtend even op jouw pagina kijken om te zien wat er achter het volgende “vakje” zit?
Kerstinspiratie posts
Of je nu cadeaus verkoopt of een dienst aanbiedt, mensen zoeken tijdens kerst naar inspiratie. Plaats bijvoorbeeld tips voor last-minute kerstcadeaus, mooie tafel settings of heerlijke kerstrecepten. Zo help je jouw volgers door deze drukke tijd en plaats je jezelf subtiel op hun radar als de oplossing voor hun kerst uitdagingen. Dit kan jouw bedrijf ook eventueel betaald kan wegzetten in een advertentie op Instagram, Facebook, Pinterest of Tiktok. Wat kunnen jouw klanten tijdens de feestdagen doen met jouw aanbod?
Storytelling
Wees niet bang om wat meer van jezelf of je bedrijf te laten zien. Deel een kerstverhaal dat raakt, misschien een klant die een bijzonder cadeau bij jou heeft gekocht, of een kijkje achter de schermen van jouw kerstvoorbereidingen. Mensen zijn dol op persoonlijke verhalen, zeker in deze tijd van het jaar. Wat maakt jouw bedrijf extra speciaal met kerst?
Wees vooral creatief met je social media strategie. Denk bijvoorbeeld eens na over: “Wat kunnen mijn volgers tijdens de kerst van mij verwachten?” of “Hoe zorg ik ervoor dat mijn posts niet verdwijnen tussen al mijn concurrenten?”
Vertel een verhaal
Goede content draait niet alleen om verkopen, het gaat ook om verbinding maken. Juist tijdens met feestdagen marketing is dit belangrijker dan ooit. Mensen zijn op zoek naar gezelligheid, warmte en ja, ook goede deals. Maar bovenal willen ze geïnspireerd en geholpen worden.
Video content
Video’s doen het altijd goed, vooral in deze periode! Overweeg een korte, feestelijke video te maken waarin je bijvoorbeeld jouw kerstaanbod presenteert. Of zoals we eerder benoemde: geef een kijkje achter de schermen. Video’s trekken veel aandacht en geven een extra persoonlijk tintje aan je marketing. Denk vooral na over hoe jij visuele content kunt inzetten om de kerstsfeer nog meer te delen met je klanten!
Maak gebruik van feestelijke landingspagina’s
Een speciale kerstpagina op je website kan wonderen doen. Hier kun je jouw kerstacties bundelen, je best verkochte producten highlighten of een kerstcadeau gids maken. Dit maakt het niet alleen makkelijker voor je klanten om hun weg te vinden, maar zorgt ook voor een fijne kerst ervaring op jouw website. Vraag jezelf af: “Wat zou een kerst landingspagina voor mijn website betekenen?”.
Schrijf een feestelijke blog
Heb je weleens nagedacht over een blog met praktische kerst tips? Denk aan een titel zoals: “De leukste kerstcadeaus onder de €50” of “Hoe je zonder stress een kerstdiner organiseert”. Dit soort blogs kan je vervolgens namelijk via social media weer delen. Mensen zoeken naar hulp tijdens de feestdagen en met een goede blog kun je ze dat beiden en tegelijkertijd jouw producten en diensten in de kijker zetten. Wat zijn de vragen die jouw klanten rond kerst hebben, en hoe kun jij ze daarbij helpen?
Zorg dat je bovenaan de verlanglijstjes staat
Veel mensen beginnen hun zoektocht naar kerstcadeaus of inspiratie via een zoekmachine zoals Google. Als jij niet bovenaan de zoekresultaten staat of niet op de eerste pagina, mis je een heleboel klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website juist goed vindbaar is? En jouw SEO geoptimaliseerd wordt?
Relevante zoekwoorden
Ga na welke zoekwoorden mensen gebruiken tijdens deze periode van het jaar en begin op tijd! Denk aan termen zoals: “beste kerstcadeaus voor hem” of “unieke kerstdecoraties”. Gebruik deze woorden daarna strategisch in je blogs, productomschrijvingen en landingspagina’s. Dit helpt je om beter gevonden te worden in zoekmachines. Heb jij weleens gekeken naar welke zoekwoorden jij kunt gebruiken om hoger in de zoekresultaten te komen?
Lokale SEO
Zorg dat mensen in jouw buurt je kunnen vinden met lokale vindbaarheid. Veel mensen zoeken naar “kerstcadeaus in [stad]” of “restaurants open met kerst”. Door je lokale SEO te optimaliseren, bijvoorbeeld door je Google My Business-profiel up-to-date te houden met feestelijke openingstijden en speciale aanbiedingen, trek je meer klanten naar je fysieke locatie of webshop.
Zet in op gerichte advertenties
Tijdens de feestdagen wil iedereen zijn product of dienst onder de aandacht brengen. Dit zorgt voor veel concurrentie. Met SEA kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties zichtbaar zijn in zoekmachines.
Google Ads
Gebruik promotie-componenten om kerstpromoties extra te highlighten. Hierin kun je kortingen of speciale kerstacties direct in de advertentietekst plaatsen. Zo trek je sneller de aandacht van potentiële klanten en vergroot je de kans op conversie. Heb jij al nagedacht over welke aanbiedingen je deze kerst in je advertenties wilt verwerken?
Remarketing
Laat mensen niet zomaar weggaan! Met remarketing kun je advertenties tonen aan mensen die eerder jouw website hebben bezocht, maar nog niets hebben gekocht. Tijdens de kerstperiode, wanneer mensen toch vaak twijfelen over hun aankopen, is het juist slim om ze even te herinneren aan die ene mooie kerstaanbieding. Wie weet komen ze terug!
Spreek je klanten persoonlijk aan
En last but not least: e-mail marketing. Een sterk onderdeel van je online marketing strategie om direct te communiceren met je klanten, zeker tijdens de feestdagen. De kans is groot dat je e-maillijst vol zit met klanten die eerder al interesse hebben getoond in jouw merk. Dit is dan ook hét moment om ze weer opnieuw te benaderen.
Kerst nieuwsbrief
Verstuur een gezellige kerst nieuwsbrief met daarin je feestelijke aanbiedingen, speciale openingstijden of exclusieve cadeautips. Zorg dat je nieuwsbrief opvalt in de inbox door de subjectline en pre-header, rondom de feestdagen worden er veel nieuwsbrieven verzonden. Ook de inhoud van de nieuwsbrief is belangrijk, zorg dat het er gezellig uitziet met mooie afbeeldingen en een warme boodschap. Mensen lezen graag een persoonlijk bericht, vooral rond de kerst. Welke boodschap wil jij je klanten meegeven dit jaar?
E-mail automatisering
Gebruik flows om je klanten op het juiste moment de juiste boodschap te sturen. Denk aan een herinnering vlak voor kerst met: “Het is nog niet te laat om je kerstcadeaus te bestellen!” of een bedankmail na aankoop met een kortingscode voor het nieuwe jaar.
Laat e-mail je strategie versterken
Tijdens de feestdagen kun je met je e-mail strategie veel verschillende soorten content inzetten om je doelgroep te bereiken. In nieuwsbrieven en marketing automation flows heb je meer ruimte om je boodschap uitgebreid te delen dan op andere kanalen. Dit biedt de kans om je content volledig tot zijn recht te laten komen. Zorg er daarom voor dat je de verschillende vormen van content, zoals aanbiedingen, inspiratie tips en storytelling, goed verwerkt in je e-mails. Door hier slim gebruik van te maken, kun je een sterke verbinding creëren met je doelgroep.
Kerst is vooral een tijd van warmte plus gezelligheid en dat is precies wat jouw online marketing moet uitstralen. Door goed gebruik te maken van social media, content marketing, SEO, SEA en e-mail marketing kun je niet alleen meer klanten bereiken, maar ook echt klanten loyaliteit opbouwen.
Benieuwd naar meer inzichten in hoe kerstmarketing voor jou kan werken of krijg je liever tips over online of content marketing? Neem dan contact op met een van onze experts. Zij helpen je graag verder.