“Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gebruikers Facebook en Instagram blijven gebruiken? Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat de jongere doelgroep niet naar Snapchat overstapt?” Dit zullen waarschijnlijk enkele van de vele vragen zijn die Facebook CEO Marck Zuckerberg stelde voordat hij bedacht om het social medium Snapchat en haar features gewoon te kopiëren.
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en heeft Facebook, Snapchat geklopt met Instagram Stories en WhatsApp Status! Interessanter is nog dat beide features gekopieerd zijn van Snapchat Stories. Beide hebben inmiddels allebei 300 miljoen actieve dagelijkse gebruikers, zo meldde Zuckerberg (1 november) in een toelichting op de kwartaalcijfers. Dat is twee keer zoveel als Snapchat op dit moment heeft.
En de groei gaat snel. Deze zomer stond de teller voor Instagram Stories nog op 250 miljoen dagelijkse gebruikers. Er zijn er dus 50 miljoen bijgekomen.
Net als bij Snapchat Stories en Instagram Stories verdwijnen bij Status en Stories berichten na een dag. Ook de filters, locatie, share en tag mogelijkheden zijn hetzelfde.
Toen de Facebook-dochter in 2016 Stories van Snap kopieerde – zelfs de naam werd overgenomen – vond Instagram-topman Kevin Systrom het helemaal geen punt om dat ruiterlijk toe te geven. Zij het wel met een belangrijke nuance: ‘Dit gaat niet over wie wat heeft uitgevonden. Dit gaat over een format waar je je eigen draai aan geeft. Facebook ontwikkelde de tijdlijn, en LinkedIn deed dat ook.’
Gebruik je Instagram of Snapchat al in je strategie? Voor meer informatie, check Instagram Marketing en Snapchat Advertising