Daar zijn ze dan eindelijk: Instagram Reel Ads. Het is nu mogelijk om Instagram Reels in te zetten als advertentie! Na een succesvolle test in meerdere landen heeft Instagram in juni de Reels-advertenties wereldwijd uitgerold. We leggen je hier uit wat Reels zijn, wat je er allemaal mee kan en wat handig is bij het inzetten van deze Instagram Reel Ads.

Wat zijn Instagram Reels?

Ok, laten we bij het begin beginnen: wat zijn, in hemelsnaam, Reels?! Reels zijn korte video’s van 15-30 sec die lijken op een Story. Alleen hebben deze niet dezelfde 24-uurs tijdslimiet die Stories wel hebben. Deze zijn net zoals je normale foto posts te bekijken onder je profiel. Alle Reels worden verzameld in een eigen tabblad.

Hieronder kan je zien hoe je een Reel op Instagram maakt:

 

Wat is het verschil tussen Instagram Stories en Instagram Reels?

Dit zijn zeker niet de enige verschillen tussen de twee. De Reels zijn namelijk vindbaar onder de Explore sectie of via de hashtags of gebruikte audio in de video. Het is alleen mogelijk om video te gebruiken. Je kan dus geen foto’s maken en gebruiken in je Reels. De reacties op Reels zijn publiekelijk toegankelijk i.p.v. privé zoals bij Stories. Daarnaast zijn er maar liefst 30 hashtags te gebruiken per Reel. Bovendien heb je extra editing mogelijkheden bij het maken van Reels en heb je de mogelijkheid je Reels te ondertitelen.

Reels Ads

Wat is er interessant aan Reels en Reel Ads?

Reels nemen het volledige scherm in beslag en zijn verticaal, net als advertenties in Stories, en worden weergegeven tussen afzonderlijke reels. Net als normale Reels-inhoud worden deze advertenties herhaald en kunnen ze maximaal 30 seconden duren. Mensen kunnen Reels-advertenties leuk vinden, bekijken, opslaan, delen en er opmerkingen bij plaatsen.

Reels-advertenties worden weergegeven op de volgende plekken binnen Instagram.

  • Tabblad Reels
  • Stories
  • Ontdekken
  • Overzicht

Zodra een gebruiker op een reel tikt in Stories, het overzicht, Ontdekken of op het tabblad Reels, wordt hij of zij naar het Instagram gedeelte geleid die alleen reels afspeelt waardoor verticaal wordt gescrold.

Instagram Reels Ads

Daarnaast speelt video een steeds belangrijkere rol in ons leven. Eén foto mag dan wel meer dan 1.000 woorden zeggen. Het is toch gemakkelijker om je verhaal over te brengen in een video. In video kan je emotie zien, in video kan je die voelen.

Bovendien zullen weinig personen de enorme populariteit van TikTok zijn ontgaan. En nu zal je denken: ‘Maar dat is toch alleen voor kinderen?’ Dit was zeker voor een groot gedeelte het geval, maar millennials krijgen nu ook langzamerhand de smaak te pakken. Zo ver zelfs dat deze nu al een kwart van de totale gebruikers representeren.

Echter heeft TikTok één groot nadeel en dat is dat er geen advertentie systeem bestaat voor TikTok. Er zijn een aantal manieren zoals influencer marketing, maar als je op een bepaalde targeting hoopt kom je van een koude kermis thuis. Zo is er bijvoorbeeld geen ads manager beschikbaar voor TikTok zoals dat bij vrijwel ieder andere social medium wel het geval is.

Hoe maak ik Reels Ads?

Gelukkig heeft Instagram wel een advertentie manager. Wanneer je je Reels als advertentie wil inzetten dien je de Reels op te slaan op je telefoon en je campagne op te zetten in de advertentie manager van Facebook en Instagram. Na het kiezen van je campagnedoelstelling, kun je bij de content de Reels kiezen om te promoten.

Eerste cijfers Reels ads

Enkele collega’s hebben de eerste testen gedraaid met de reels ads. Hypothese: Instagram Reels wint aan kracht en dit kan een kans zijn voor Facebook-adverteerders om doelgroepen te bereiken waar de concurrentie nog ‘laag’ is, vergeleken met andere plaatsingen zoals Instagram Stories. Dit kan resulteren in een hoog bereik en lagere kosten voor bereik/CPM.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen van deze test:

  • Het bereiken van mensen in Instagram Reels is duurder (€ 1,75) dan dezelfde advertentie plaatsen in Instagram Stories (€ 1,09)
  • Frequentie was ongeveer gelijk, wat resulteerde in een hogere CPM voor de Instagram Reels plaatsing (€ 1,43), vergeleken met de Instagram Stories plaatsing (€ 0,97)
  • In Reels werd 4,38% van de videoweergaven tot 50% van de volledige lengte bekeken, in Stories werd slechts 1,76% van de videoweergaven tot 50% van de volledige lengte bekeken
  • Door verschillen in CPM waren de kosten per ThruPlay exact gelijk (€ 0,10 per ThruPlay)

Waar moet je rekening mee houden bij het trekken van de eerste conclusies:

  • Wanneer Reels populairder worden, zullen de belangrijkste statistieken veranderen en de resultaten zullen steeds meer op elkaar gaan lijken tussen beide plaatsingen
  • Mensen kijken anders naar ‘Reels’ en daarom is de aandachtsspanne van gebruikers een belangrijke factor waarmee rekening moet worden gehouden bij het kiezen van deze plaatsingen
  • Adverteren in Instagram Reels is nog niet voor alle adverteerders beschikbaar, dus de concurrentie zal toenemen als de uitrol blijft groeien. Meer concurrentie heeft invloed op de belangrijkste resultaten
  • Cijfers en resultaten zullen sterk variëren door het gebruik van creativiteit en creativiteit van de advertentie zelf, vooral in Instagram-rollen waar de inhoud nog meer native wordt

Wil je hier graag hulp bij? Of wil je gewoon meer weten over Instagram Reels Ads? Stuur ons een mailtje en we helpen je graag!