Dit was het jaar van een verlaat kerstdiner bij Bar Cava.
De legendarische entree van de one and only Martijn Hoekstra.
Het jaar van de CRO propositie.
En Duco tijdens KICK! Footy vijf minuutjes op werkelijk iedere positie.
Q1
Ja, je leest het goed. We begonnen ons jaar met een ietwat verlaat kerstdiner bij Bar Cava. Het ODIV team bestond toen nog uitsluitend uit mannen. Vijf stuks welteverstaan. In februari voegden wij hier voor de zekerheid nog een man aan toe in de vorm van onze stagiair social media: Vazja Marsagishvili. Een mond vol. Ik beken eerlijk dat ik even moest zoeken in mijn inbox voor deze indrukwekkende achternaam.
In het eerste kwartaal van dit jaar groeiden we niet alleen in teamleden, ons aanbod werd eveneens breder. Zo realiseerden Daan en Joost een nieuwe propositie: Conversie Optimalisatie. Niet meer op basis van onderbuikgevoel je website of online marketing kanalen aanpassen, maar experimenteren middels A/B testen! Binnen een week zette Daan zijn eerste experiment live voor Clean Nutrition en gingen we voor GOUD! Het was tevens het jaar waarin we meer van onze kennis en expertise zijn gaan delen. Dit begon met de eerste editie van KICK! DigiTalks. Een event gericht op het inspireren van klanten en het delen van onze kennis, maar ook zeker de kennis van externe experts. Zo gaf Tim Zuidgeest die editie een toffe presentatie over neuromarketing. Kort daarna volgde onze eigen nieuwsbrief: de KICK! DigiTips & Tricks. Over kennis gesproken. We zitten bovenop alle ontwikkelingen en waren daarom een van de eerste bureaus in Nederland met een advertising account voor Pinterest. En ja, ook wij begonnen dit jaar met goede voornemens in de vorm van sporten. Zo beulde David Billy ons af met zijn Bootcamp en werd er geklauterd bij Klimmuur Utrecht.
Q2
We bleven in het tweede kwartaal lekker sportief. Zo kwam Richard van der Put (Mind Elevators) ons in april afmatten met zijn boksclinic. Eenmaal in mei waren we hier wel redelijk van bijgekomen en gingen we met vier man sterk naar The Next Web. Een geweldig event met keynotes van onder meer Guy Kawasaki (werkte bij Apple samen met Steve Jobs), Michael Martin (Head of Digital Products, Nike) en Purna Virji (Senior Manager of Global Engagement, Microsoft). Zoals gezegd delen we ook graag onze eigen kennis. Zo verscheen eind mei de publicatie van Joost op Frankwatching over onze Marketing Matrix. Hét spreadsheet waarin je stap voor stap te zien krijgt welke marketingkanalen jij zou moeten inzetten, wat dat je gaat kosten en wat het oplevert.
Juni was me het maandje wel. We trapten de maand goed af en mochten ons zevende teamlid verwelkomen! Martijn maakte een transfer van Stuurlui naar ODIV. Martijn maakt zelfs een speld in een hooiberg vindbaar en is dé man op het gebied van search. Van organic tot paid. Om de zoveelste man in het team een warm welkom te geven, gingen we die vrijdag met z’n allen onze sportiviteit combineren met wat bier bij De Ping Pong Club. Kennis staat naast deze sportiviteit en gezelligheid altijd voorop bij ODIV. Daarom waarom we ook op Digital Marketing Live met vier man sterk aanwezig. Ideaal, want met een goede verspreiding pak je zo een heel groot deel van de diverse presentaties mee. Je leest meer over onze ervaringen van die dag in ons blog. Ook was er dit kwartaal weer een editie van de KICK! DigiTalks. Dit keer met de focus op Social Media Advertising. Remko de Jong (Moon Jelly Agency), Anouk van Vliet (The Social Brand), Mathias Aaftink (Digital Movers) en onze eigen Timothy Van Laar betraden het podium.
Q3
In juli was het tijd voor een heuse heidag. Een heidag met een knipoog uiteraard, maar wel even goed met het hele team om de tafel gezeten om al onze werkzaamheden eens op een rijtje te zetten. Waar kunnen we ons verbeteren? Hoe ziet een ieder de groei van het online marketing bureau voor zich? En moeten we niet eens een vrouw aannemen? Over het laatste waren we het in ieder geval unaniem eens. Onze favoriete UX Designer, Roy Schieving, kende nog wel een geschikte kandidaat: zijn kleine nichtje. En zo geschiedde. Per september startte Laura als onze nieuwe social media stagiair. Een mijlpaal in de historie van “De lokale KD”. Laura viel met haar neus in de boter en mocht zich direct laten zien op ons voetbaltoernooi: KICK! Footy. De inschrijving voor volgend jaar is inmiddels geopend! Q3 was tevens het kwartaal dat we samen met Stuurlui mee aan hebben gedaan aan de Triatlon van Veenendaal. Dit deden wij om geld in te zamelen voor HandicapNL en omdat we Joost wilden zien verkrampen tijdens het zwemonderdeel. Beiden zijn goed gelukt. Over Joost gesproken, de beste man was ook dit kwartaal weer terug te vinden op Frankwatching. Dit keer met een artikel over Garden Hopping: de voor- en nadelen van de sterke groei in Walled Gardens (Facebook, Google en ook Thuisbezorgd).
Q4
Het laatste kwartaal van 2019 begon avontuurlijk. Zo begon Timothy als heuse corporate consultant aan een fantastisch project binnen Roche. De wijzigingen op zijn LinkedIn-profiel deden nogal wat stof opwaaien. De beste man blijft uiteraard bij ODIV maar maakt zich, samen met Roche, hard voor een rookvrij Nederland. Iets waar wij als sportief marketing bureau volledig achterstaan. Want ja, ook dit kwartaal hebben we ons weer lekker in het zweet gewerkt. Zo liepen we samen met Stuurlui de singelloop van Utrecht en waagden we ons aan de upcoming sport Padel. De propositie voor conversie optimalisatie werd dit kwartaal verder uitgebreid met Usability Research en Google Analytics training. Het thema van editie nummer vier van de KICK! DigiTalks was dan ook Experiment Gedreven Marketing. Bij deze editie vertelden onze eigen Daan, Victor Gerbrands (Growth Hacker bij Vakanties.nl) en Ward van Gasteren (Freelance Growth Marketeer) over hun expertise. Transfermarkt open of dicht. Wij groeien door. In november zette Amber namelijk haar handtekening en is zij, vanaf januari, de volgende vrouw in ons team! Dit is dan ook goed gevierd in Jozef en vervolgens ‘t Taphuys. Wanneer Amber hersteld is van deze avond gaat zij zich richten op social media en SEA. Na het feestgedruis ging de focus weer op het zelf vergaren van kennis. Zo gingen Daan en Joost een weekendje naar Texel voor The Conference formerly known as Conversion Hotel. In hun blog lees je alles over de key learnings van dit weekend. En dan zit het jaar er bijna op… Maar niet voor The Roast of Sinterklaas. Geen standaard Sinterklaasavond, maar collega’s op de hak nemen! Kerst vieren we traditiegetrouw niet met Kerst, maar daarover meer in de volgende alinea.
2020
Te gek dat je nog leest. Volgend jaar staat er namelijk weer veel op de planning. Even een opsomming:
- Zo kan er vanaf 2020 op WhatsApp geadverteerd worden. WhatsApp advertenties zullen (nog) niet tussen je chats komen te staan, maar zullen worden geplaatst onder het tabje “Status”.
- Verder staat Google for Jobs in de startblokken om ook in Nederland actief te worden. Het is echter gissen wanneer Google deze functionaliteit in Nederland gaat doorvoeren. Het is in ieder geval zeer belangrijk om je website hiervoor klaar te stomen. Hier lees je hoe.
- Wij zullen ons meer focussen op adverteren op Pinterest, Quora en Reddit, omdat we daar hele leuke resultaten hebben behaald in 2019.
- Door schaarste op de arbeidsmarkt zal employer branding enorm belangrijk blijven. De volgende editie van de KICK! DigiTalks is dan ook, in samenwerking met 100ms, gericht op recruitment marketing. Schrijf je hier in!
- En Kerst dus, want dat vieren wij op 3 januari.