AI ontwikkelingen in online marketing gaan nu hard. Microsoft en Google zijn verwikkeld in een strijd om de beste AI functies op de markt te brengen. Microsoft gebruikt AI binnen Bing Ads om conversies te meten zonder code. Dit terwijl Google werkt aan een nieuwe AI die het genereren van advertenties over kan nemen. Ik heb het niet over Google Bard, welke gebruikt gaat worden voor de search engine.

Volgens een artikel van de Financial Times is Google hard aan het werk om hun AI te ontwikkelen. Deze AI zal op basis van geleverde input, zoals video’s, afbeeldingen en tekst, zelf advertenties creëren die perfect passen bij de beoogde doelgroep. 

Wat gaat dit betekenen?

Deze ontwikkelingen op het gebied van AI zijn belangrijk voor adverteerders, omdat ze een grote impact kunnen hebben op de kwaliteit van advertenties en de snelheid waarmee deze worden geschreven. Nog niet al te lang geleden stapte Google definitief af van “uitgebreide tekst advertenties” en is het alleen nog maar mogelijk om “responsieve zoekadvertenties” op te zetten. Begin dit jaar adviseerde wij nog om hier als adverteerder echt mee aan de slag te gaan. Nu komt Google dus met een AI om dit voor je te doen. Op dit moment kunnen adverteerders al Google’s huidige advertentietekst-generatie-optie gebruiken. Helaas is de kwaliteit hiervan nog wisselend. Het valt nog te bezien in hoeverre deze nieuwe AI betere kwaliteit zal kunnen leveren.

Mocht deze nieuwe AI succesvol blijken, zou dat een groot effect kunnen hebben op de efficiëntie van online marketeers. Zij zouden hun tijd kunnen besteden aan de strategie van hun campagnes in plaats van het schrijven van advertentieteksten. Door de samenwerking van AI en een menselijke factor kan de kwaliteit van advertenties worden verbeterd. Daarnaast kunnen advertenties effectiever worden afgestemd op de beoogde doelgroep.

Hoewel de integratie van AI in online marketing zeker voordelen biedt, zijn er ook enkele zorgen. In de afgelopen periode is al meermaals gebleken hoe gemakkelijk AI’s onwaarheden verkleden als absolute feiten. Google heeft hierop gereageerd door te melden dat er handvatten geïnstalleerd worden om deze problemen te voorkomen. Wederom zal de praktijk aantonen of dit daadwerkelijk genoeg gaat zijn. Daarom blijft het van groot belang om je goed te laten informeren en bijstaan door een specialist wanneer je deze nieuwe technieken wilt gaan gebruiken.

Conclusie

In conclusie, AI is hier om te blijven en we kijken uit naar nog meer innovatieve manieren waarop het gebruikt kan worden binnen online marketing. Maar, zoals het er nu naar uitziet, zal het nog wel even duren totdat AI zonder menselijk toezicht ingezet kan worden om advertenties te genereren en implementeren.

Wij vinden het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en hoe we deze in kunnen zetten voor onze klanten. Daarom hebben we bij Odiv een team opgesteld dat specifiek hiermee bezig zal gaan. Kijk daarom alvast uit naar nieuwe updates omtrent AI en andere relevante ontwikkelingen binnen online marketing!