In juli 2018 zijn een aantal statistieken verwijderd die verouderd, overbodig of niet vaak gebruikt zijn binnen Facebook. Het verwijderen van deze statistieken maakt het eenvoudiger om de gegevens te identificeren die het meest geschikt zijn om bedrijfsresultaten te meten. Tevens heeft dit gevolgen voor het beoordelen van advertentiemateriaal en de resultaten van bepaalde doelgroepen. Dit heeft effect op de acties die ondernomen kunnen worden om optimalisaties uit te voeren.

In dit blog lees je voor welke statistieken verwijderd zijn en wat dit voor gevolgen kan hebben eventueel voor analyes en rapportages. Tevens geven we per verwijderde statistiek advies over andere statistieken die wellicht beter gebruikt kunnen worden of die ODIV al gebruikt.

Videoweergaven van drie seconden

Tot nu toe werd de interactie met video’s op Facebook gemeten aan de hand van drie seconden weergaven. Daarnaast was het mogelijk om het bekeken percentage van de video te analyseren en kon men kijken hoeveel videoweergaven er gerealiseerd waren ten opzichte van het aantal impressies. Facebook hanteert sinds kort een nieuwe statistiek. Dit is namelijk de onafgebroken twee seconden weergave. De tijd dat een video voor minimaal vijftig procent onafgebroken in beeld is bij de gebruiker. De drie seconden weergave is nog niet verwijderd en hierdoor rapporteren we voor nu nog op weergaves van drie seconden of langer.

Op dit moment is ODIV bezig met het opbouwen van relevante en waardevolle benchmarks. Hierdoor kan er in de toekomst gerapporteerd worden op onafgebroken twee seconden weergave en kunnen de resultaten van soortgelijke campagnes en doelgroepen vergeleken worden. Over deze statistieken zullen we in een volgend blog meer informatie geven.

Statistieken

Acties, Personen die actie ondernemen en Kosten per actie

De statistiek Acties biedt inzicht in verschillende acties en gebeurtenissen, waaronder betrokkenheid, klikken en conversies. Naarmate Facebook meer acties introduceert die mensen kunnen ondernemen voor een advertentie, wordt deze statistiek steeds genuanceerder en minder relevant voor het meten van bedrijfsresultaten. Bij ODIV worden de individuele acties (Likes, Comments, Shares, Clicks, Conversies etc.) gemeten. Deze apart benoemde acties geven een gedetailleerder inzicht in de resultaten van de campagne.

Statistieken

Klikken op knop

De statistiek Klikken op knop geeft het aantal keer weer dat mensen op de actieknop in je advertentie hebben geklikt. Klikken op knop is overbodig geworden, omdat deze klikken ook worden weergegeven in de statistiek Klikken op links of andere specifieke statistieken, zoals Reacties op evenementen en Opgeslagen aanbiedingen. ODIV heeft nooit op Klikken op knop gerapporteerd, altijd op Klikken op Links. Dit zijn namelijk de resultaten van het aantal keren dat mensen vanuit de advertentie op Facebook de website bezoeken. Deze actie is veel specifieker, relevanter en geeft meer inzicht in het resultaat van de campagne.

Percentage van tijd canvasonderdeel

De statistiek Percentage van tijd canvasonderdeel werd niet vaak gebruikt, ook niet door ODIV. Wel wordt er altijd gerapporteerd op de statistieken Weergavetijd canvas en Weergavepercentage canvas. Deze geven namelijk samen aan hoe geïnteresseerd men in het onderwerp is. Doordat ODIV een groot aantal canvassen opgemaakt en gepromoot heeft, zijn er ook relevante benchmarks opgesteld waaraan gerefereerd kan worden bij een rapportage. Hierdoor kan er gemakkelijk inzichtelijk worden gemaakt of een canvas goed aansloot bij de wensen van de Facebook gebruiker.

Satistieken
Enkele voorbeelden van de Canvassen die ODIV gemaakt heeft. De weergave Tijd en het Percentage zijn goede indicatoren van de interesse in het onderwerp besproken in het Canvas.

Vandaag besteed bedrag

Iedere campagne is anders. Dit geldt dus ook voor het uitgavenpatroon per campagne. Film Campagnes waarbij de druk rondom release hoort te liggen, hebben een andere mediadruk en bestedingspatroon dan langlopende campagnes waarbij er doordeweeks of in het weekend extra aandacht voor een merk moeten zijn. Het is dus geen enkel probleem dat deze statistiek verwijderd is, want bij ODIV wordt de dynamische datumkiezer gebruikt om de resultaten van Vandaag te bekijken en deze met andere dagen te vergelijken. Hierdoor zal er ook helemaal niets veranderen in de manier waarop er gerapporteerd wordt. Thumbs up!

Paginavermeldingen en Kosten per paginavermelding

De statistiek Paginavermeldingen is verouderd en is niet indicatief voor een positief of negatief beeld van een merk. Bij ODIV raden we het gebruik van Paginavermeldingen om de prestaties van een campagne te evalueren af. Als je tegenwoordig nog een campagne uitvoert voor het genereren van Pagina-Likes, raden we in plaats daarvan aan de statistiek Pagina-vind-ik-leuks of Betrokkenheid bij pagina te gebruiken, omdat deze een betere indicatie geven van het succes van een campagne voor pagina-vind-ik-leuks.

Sociaal bereik, Weergaven met sociale context, Klikken met sociale context & Unieke klikken met sociale context

Sociale statistieken (bijvoorbeeld Sociaal bereik, Weergaven met sociale context, Klikken met sociale context) zijn verouderde statistieken die weergeven hoeveel mensen een advertentie hebben gezien als deze werd weergegeven met sociale gegevens. De statistiek Sociaal bereik verschilt niet aanzienlijk van de statistieken Bereik en Weergaven, en op basis van de verkregen inzichten kan geen actie worden ondernomen, omdat er geen controle is over wanneer advertenties wel of niet worden weergegeven met sociale gegevens.

Statistieken

Facebook raadt aan Bereik in plaats van Sociaal bereik en Weergaven in plaats van Weergaven met sociale context te gebruiken om de prestaties van een campagne te evalueren. Ondanks dat Sociaal bereik geen controleerbare statistiek an sich is, zijn we bij ODIV van mening dat het Sociaal bereik een indicatie kan geven over de interactie en kwaliteit van advertentie campagnes. Dit komt doordat het Sociaal bereik gerealiseerd wordt door ondernomen acties op basis van de zichtbaarheid van advertenties van bevriende Facebook gebruikers. Bijvoorbeeld reacties of Likes.

Benieuwd naar wat er nog meer gaat veranderen? Of wil je juist meer inzicht krijgen uit de statistieken van je eigen campagne. Stuur ons een mailtje want bij ODIV helpen we je graag een goed overzicht te geven van wat er mogelijk is en hoe de Facebook Statistieken je kunnen helpen je campagnes te verbeteren.