“Data is het nieuwe goud, maar hoe delf je het?” was de duidelijke uitkomst van de Data & Techniek update van IAB. Het Data Management Platform, beter bekend als DMP, is de grote belofte op dit gebied. Maar wat is nou precies een DMP? En hoe kan een DMP je online marketing campagnes versterken?
Wat is een DMP?
Een DMP is een verzamelplek van data die is afgevangen op je website of in voorgaande, vergelijkbare online campagnes. Maar om welke data gaat dit precies? Hierbij kan je denken aan data die betrekking heeft op het klikgedrag van mensen. Waar klikt de doelgroep op en wanneer klikken zij wel, of juist niet? En wat levert dit vervolgens op? Het afvangen van deze data gebeurt door het plaatsen van een tracking pixel – nog zo’n hip online marketing-begrip waar je vast wel eens van hebt gehoord, maar niet precies weet wat het nu daadwerkelijk inhoudt. Om een technisch verhaal voor een breder publiek begrijpelijk te maken is een korte uitleg nodig over dit begrip. Een pixel is “simpelweg” een stukje code dat je op iedere pagina van de website of in banners kunt plaatsen om het gedrag van de doelgroep te kunnen meten. Deze pixel maakt het dus inzichtelijk wie er op je website landen en wie er op welke banner klikt. Dit is uiteraard een beknopte versie van het verhaal, maar is essentieel om de rest van het verhaal in een perspectief te kunnen plaatsen.
Daan aandachtig toeschouwer op het IAB Event: Data & Techniek
Orde in de data scheppen
Wanneer de pixels hun werk doen en worden afgevuurd als iemand op een banner klikt, een video bekijkt of de pagina deelt via social media dan is het verzamelen van de data begonnen. Vervolgens is het zaak dat deze mensen worden ingedeeld in bepaalde profielen. De indeling van deze profielen kan bijvoorbeeld gedaan worden op basis van leeftijd, geslacht of op basis van de mate van interesse. Middels een query bepaal je binnen het DMP aan welke voorwaarden iemand moet voldoen om tot een bepaald profiel te behoren. Zo kan een query zeggen: je bent een man, tussen de 18 en 24 jaar, klikte minimaal één keer op de banner en bekeek op de landingspagina de trailer van de film, om tot het profiel “Gemiddelde interesse in thriller films” te behoren.
Stel, je bent een filmdistributeur en wilt een thriller onder de aandacht brengen van de doelgroep. In de oude situatie zou je een nieuwe campagne opstellen en optimaliseren op basis van bevindingen gedurende de campagne. Met een DMP heb je voordat de campagne start al inzichtelijk wie er eerder interesse hebben getoond in thrillers. Met deze digitale kennis kan je dus heel specifiek targeten. Doordat je de mensen bereikt waarvan je weet dat ze interesse hebben in thrillers, optimaliseer je de inzet van het beschikbare mediabudget.
What about privacy?
Uiteraard heeft ook ODIV de privacywetgeving te handhaven. Sinds 25 mei 2018 is de Europese privacyverordening “GDPR” (General Data Protection Regulation) van kracht. In Nederland wordt deze wetgeving ook wel AVG genoemd: Algemene verordening gegevensbescherming. Het belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe regelgeving is dat persoonsgegevens worden beschermd. In dit geval betekent het dat ODIV de plicht heeft op elke plek waar het gegevens verzamelt, duidelijk zal moeten maken waar de gegevens voor worden gebruikt. Hiernaast zullen alle systemen en platformen waar persoonsgegevens worden opgeslagen, moeten voldoen aan de regels met betrekking tot privacy en veiligheid. Een rechtspersoon heeft het recht op te vragen welke gegevens over hem/haar zijn verzameld.
Daan als spreker omtrent de inzet van data binnen online marketing campagnes
Samenvattend vangt een DMP uiterst relevante informatie af van je doelgroep. De data in een DMP biedt je de mogelijkheid zeer specifiek te kunnen targeten binnen online marketing campagnes. Dit zorgt voor uiterst relevante advertenties. Doordat je mensen bereikt die daadwerkelijk affiniteit hebben met je product of dienst vergroot je de kans dat de doelgroep de boodschap van je campagne te zien krijgt. De inzet van het mediabudget was nog nooit zo effectief!
Zie je de absolute meerwaarde van een Data Management Platform in? Of heb je er juist vragen door gekregen? Neem dan eens contact op met onze Data Specialist Daan: daan@kick-reclame.nl