DigiTalks: Afgelopen week was alweer de derde editie van deze kennis en inspiratie middag. Iedere kwartaal organiseren we de KICK! DigiTalks om onze klanten en andere geïnteresseerden een vernieuwende en frisse blik te geven op uiteenlopende onderwerpen binnen online marketing. Deze derde editie stond volledig in het teken van Social Media Advertising. Vier sprekers met ieder een andere invalshoek kwamen hun case of expertise over social media, branding en advertising delen.

Ik zelf (Timothy Van Laar, ODIV) mocht de middag aftrappen. Daarna was het de beurt aan Mathias Aaftink (Digital Movers) die een boekje opendeed over hun Feyenoord case. Na de pauze kwam Anouk van Vliet (The Social Brand) aan het woord en gaf zij richtlijnen voor een goede branding op Social Media. Voordat iedereen aan de borrel ging, gaf Remko de Jong (Moon Jelly Agency) een uitgebreide presentatie over hoe zijn bureau denkt over de werking van social media voor DJ’s. Hierin besprak hij nieuwe business modellen in de muziekindustrie en het omzetten van likes naar business. Hieronder lees je meer over de inhoud van de presentaties.

DigiTalks

Timothy Van Laar

In deze presentatie liepen we door alle facetten van social media marketing en advertising. Onderwerpen als doelstellingen, doelgroepen, strategie, customer journey, analytics, optimalisaties en (user generated) content passeerden de revue. Om de presentatie praktisch te houden, heb ik een aantal cases van diverse bedrijven gebruikt. Zo werden targeting mogelijkheden aan de hand van voorbeelden van UvA en de Vrije Universiteit benoemd en werd de kracht van User Generated Content door middel van een case van MENDO Bookstore besproken.

Mathias Aaftink

Mathias liet aan de hand van een social media campagne voor de presentatie van het nieuwe uitshirt van Feyenoord zien hoe ze bij Digital Movers een online campagne aanpakken. Van concept tot uitvoer. Hierbij letten ze heel erg op de touchpoints met de doelgroep en de activatie die ze willen bewerkstelligen. Gedurende deze campagne werden social media acties en offline activiteiten met elkaar verbonden. Mathias gaf inzicht in de strategie, de verschillende fases van de customer journey en het uiteindelijke resultaat van de campagne. Een interessante presentatie die het hele proces van een online campagne benoemde.

Anouk van Vliet

Hoe zorg je voor een goede branding? Anouk besprak de juiste inzet van een Brand Story, Identiteit en een Social Strategie aan de hand van een voorbeeld van het Amerikaanse merk Away. Hierbij gaf ze aan waar op te letten om ervoor te zorgen dat jouw branding goed doorgevoerd wordt. Denk hierbij aan je website, je online communicatie in woord en beeld, je verhaal en de producten. Om te zorgen dat het duidelijk en goed begrepen wordt: consistentie!

DigiTalks

Remko de Jong

Ondanks dat hij twee seconden voordat hij moest beginnen pas binnenkwam omdat hij ongeveer anderhalf uur in de file had gestaan, vertelde Remko met de nodige energie hoe meer business te halen uit de likes en fans die DJ’s op social media behalen. Hij vertelde hoe (de algoritmes van) social media veranderd zijn. Voorheen groeide de bekendheid, het aantal volgers en likes op foto’s van DJ’s erg snel, maar tegenwoordig zien veel minder personen uit je doelgroep de content die je publiceert. Daardoor daalt ook de engagement op deze content. Social media willen verdienen aan de followerbase van deze bekende personen en de artiest zal dus moeten betalen om zijn doelgroep via social media te bereiken.

Bovendien is het hele business model van artiesten veranderd. Het gaat allang niet meer alleen om muziek maken. Artiesten moeten tegenwoordig veel meer activiteiten ontplooien om top-of-mind te blijven bij de doelgroep. Ben je even niet online met nieuwe, relevante content verdwijn je snel van de radar. Je moet je doelgroep blijven voeden. Belangrijke tip hierbij was: doe dit op plekken en platformen die je zelf onder controle heb. Denk hierbij aan een website of een e-mail database. Gebruik social media om je doelgroep naar deze plekken te krijgen om vervolgens vanuit deze betrokken fanbase, business te halen. Dit kan bijvoorbeeld met een teaser van een nieuwe plaat te tonen op social media, maar als je hem helemaal wil luisteren, dan zal je jezelf even moeten inschrijven op de website.

Vier verschillende presentaties met diverse inzichten over social media advertising tijdens de derde editie van de DigiTalks. Een interessante middag die voor iedere aanwezige de nodige inspiratie opleverde. Ben jij nou ook nieuwsgierig geworden en wil je de volgende DigiTalks (10 oktober) aanwezig zijn, meld je hier dan even aan!

DigiTalks