Digital Media is constant in beweging. Er is geen tijd om stil te zitten en jezelf niet te blijven ontwikkelen. Wanneer we kijken naar wat er dit jaar is gebeurd op het gebied van Digital Media zien we een groot aantal veranderingen. In dit blog zetten we een aantal belangrijke punten op een rij.
Het begin van de AVG
25 mei was het dan eindelijk zo ver! De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of in het Engels GDPR) werd van kracht. Ben jij helemaal compliant of zijn er nog aantal puntjes waaraan je moet werken? Bij ODIV hebben we al de nodige stappen ondernomen om compliant te worden en kunnen we onze klanten helpen middels advies hoe zij ook compliant kunnen worden. De AVG is net als de sportschool. De mening zijn er over verdeeld, op een gegeven moment gelooft iedereen er in en begint men er mee. Maar dan komt het belangrijkste stuk! Je moet het bijhouden, onderhouden en handhaven om compliant te blijven.
Zorg daarom dat je privacyverklaring op orde is. En minstens zo belangrijk: zorg dat deze verklaring voor iedereen begrijpelijk is (niet alleen voor juristen). Want de AVG regels zijn op sommige punten best ingewikkeld als je niet juridisch onderlegd bent. De aandachtspunten die je als digital marketeer in de gaten moet houden, zijn onder andere het verzamelen van data, https-formulieren, verwerkersovereenkomsten en het updaten van cookiepolicy en privacystatement. Dingen die je natuurlijk al had moeten doen, maar ook nu belangrijk blijven. Mocht je vragen hebben over de AVG, kun je deze stellen aan onze AVG Compliance Officer.
Adverteren op Facebook
Wanneer er over privacy gesproken wordt, kun je Facebook in 2018 niet negeren. Maar naast het Cambridge Analytica-schandaal heeft Facebook in 2018 ook een aantal positieve ontwikkelingen doorgemaakt. Facebook ging terug naar de roots en geeft voorrang aan posts van vrienden en familie van gebruikers, content van bedrijven kregen minder prioriteit. Dit biedt uiteraard ook weer uitdagingen en mogelijkheden voor bedrijven. Het type content dat je plaatst, werd namelijk belangrijker. Engagement en conversaties van gebruikers onder jouw posts zijn goede indicaties voor succes. Om dat te bewerkstelligen, zou je (weer) content moeten maken met als belangrijkste doel de lezer verder helpen. Daarnaast kunnen inhakers je bereik ook een flinke boost geven – mits je de timing juist hebt.
Hoewel het organische bereik voor de meeste bedrijfspagina’s gedaald is, geldt dit niet voor advertenties. Als je nog niet adverteert op Facebook, kan dit dus een goede volgende stap zijn. Bedenk wel goed wat je wensen en doelstellingen zijn voordat je gaat adverteren. Alleen op deze manier kun je een werkbare strategie uitwerken en kun je bepalen welke advertenties relevant voor jou en je publiek zullen zijn. Je kunt namelijk specifieke advertenties maken in de vorm van video’s of lead formulieren, maar ook je reguliere posts promoten. Let wel goed op bij de opmaak, communicatie en targeting bij het inzetten van advertenties. Het is goed om te weten hoe het controleproces van Facebook eruitziet, om te voorkomen dat je advertenties worden afgekeurd. Bij ODIV kunnen we je helpen met Facebook advertentie campagnes, maar kunnen we je ook helpen goede en relevante advertenties vorm te geven.
Shoppen en TV kijken via Instagram
Instagram is een van de Digital Media die zich in 2018 sterk ontwikkeld heeft. Het is voor bedrijven niet meer nodig om mensen naar de link in je bio te sturen. Maar je kan producten taggen in de content die je post. Hier kan de gebruiker dan op klikken en wordt deze onmiddelijk doorgestuurd naar de webshop.
Er zijn wel een aantal stappen die je moet nemen om mogelijke klanten bij jou te laten shoppen via Instagram. Je Instagram account dient allereerst omgezet te worden in een bedrijfsprofiel. Bovendien dient er een Facebook productcatalogus aangemaakt te worden die aan je account gekoppeld moet worden. Op deze manier herkent Instagram om welke producten het gaat die in je content getagt wordt.
Daarnaast biedt Instagram sinds kort ook een geduchte concurrent voor YouTube. Op 20 juni lanceerde Instagram een gloednieuw videoplatform boordevol nieuwe mogelijkheden, genaamd IGTV. Zowel in je gewone Instagram-app als in een speciale IGTV-app kun je nu langere verticale video’s delen met (potentiële) volgers.
Voor de gebruiker is de lancering van IGTV een plezierige toevoeging als videoplatform. De gebruiker kan nu namelijk video’s kijken op de manier zoals hij gewend is zijn telefoon vast te houden. Je hoeft namelijk je mobiel niet meer te draaien om de video op de juiste manier te kunnen bekijken. Dit werd natuurlijk al gedeeltelijk geintroduceerd door Snapchat en gekopieerd door Instagram Stories.
Ads via Google Ads
Google veranderde de naam van AdWords naar Ads, en introduceert tegelijkertijd ‘smart campaigns’. Door middel van machine learning wordt het gemakkelijker voor (kleine) organisaties om advertenties te maken. Of het voor het mkb het gewenste resultaat gaat opleveren, is trouwens nog wel even afwachten.
Bij ODIV werken wij volgens het See Think Do Care model waarin Google Ads ook vaak een belangrijke rol speelt. Zo zetten we het vaak in de Think en Do fase. Gebruik jij Google Ads voor remarketing? Hier liggen namelijk een groot aantal kansen. De kosten zijn relatief laag en het biedt je de mogelijkheid om meer websitebezoekers om te zetten in klanten.
Nieuwe advertenties en hogere interactie
Zelf hebben we ook niet stilgezeten met betrekking tot Digital Media in 2018. Zo hebben we samen met JustPremium een nieuwe advertentie formaat (Mobile Canvas Scroller) gemaakt dat het komende jaar uitsluitend verkrijgbaar is voor de klanten van ODIV bij JustPremium. Voor de release campagne van Redbad, is deze uiting gebruikt in de campagne. Hierbij is een stijging van 10-20% in de view time en interactie te zien. Wat zorgt voor een toename van de impact van een mobiele creatie.
De Mobile Canvas Scroller combineert de trends Mobile, Video en Interactie en biedt de adverteerder de mogelijkheid om video, tekst en beeld in een advertentie te voegen. De creatie stuurt aan op interactie doordat het swipen en scrollen tussen diverse content uitingen in een enkel adslot/advertentie stimuleert. Dit zorgt voor een nieuwe/betere gebruikerservaring voor de eindconsument omdat deze gemakkelijk en snel meer visuele content kan zien doordat hij op meerdere manieren door de advertentie kan swipen. Meer over dit nieuwe formaat lees je hier.
Aan het eind van het jaar zullen we de som opmaken van alle trends en ontwikkelingen die er gespeeld hebben in 2018. Dan kunnen we meteen vooruitblikken op wat er allemaal staat te gebeuren in 2019. Tot die tijd, houd ons blog in de gaten voor de nieuwste ontwikkelingen in Digital Media.