DCO banners: de juiste advertentie bij de juiste persoon op het juiste moment. Het is de droom van iedere adverteerder om relevant te zijn. Relevantie zorgt voor minder irritatie en een betere merkbeleving (EMERCE) (ADFORMATIE). Dit kan weer zorgen voor meer verkopen. Maar hoe zorg je dat je relevant bent voor je doelgroep? DCO banners kunnen een welkome oplossing bieden.

Wat zijn DCO banners eigenlijk?

DCO staat voor Dynamische Creatieve Optimalisatie en is een Display Advertising technologie. Multivariate testen bepalen hierbij in combinatie met algoritmes wat de meest effectieve banner voor jouw doelgroep is. Dit betekent dat de banner wordt aangepast op de bezoeker van de website. De advertentie kan bijvoorbeeld variëren in kleuren en het gebruik van in-banner video’s. Aan de hand van vooraf opgestelde KPI’s wordt de effectiviteit vastgesteld.

Retargeting campagnes op basis van websitebezoek zijn hiervan een voorbeeld. Een websitebezoeker een advertentie laten zien met een specifieke, gerichtere of actiematige boodschap omdat deze persoon bepaalde pagina’s op je website bezocht heeft. Maar wat nou als je wil testen welke boodschap, kleur, foto of copy interessant is voor jouw doelgroep? Dan moet je al gauw een groot aantal banners maken om deze roterend aan je doelgroep te tonen. Bovendien moet je dan nog veel verkeer genereren naar je website. Een groot aantal banners met weinig verkeer geeft namelijk nog geen significante resultaten. Met DCO banners kan dit gemakkelijk opgelost worden en krijg je veel sneller en beter inzicht in wat relevantere advertenties zijn voor jouw doelgroep.

Met een DCO banner is het mogelijk de meest persoonlijke banner te tonen aan je doelgroep. Dit kan variëren per geslacht, leeftijd en gedrag. Kortom, met DCO banners hoef je niet tientallen campagnes tegelijk te laten lopen als onderdeel van een pre-test. Een goed voorbeeld hiervan is de reisbranche. Wanneer iemand een vlucht geboekt heeft via een website, is het mogelijk deze ook advertenties te laten zien voor het boeken van een huurauto of hotel. Wanneer deze geboekt zijn via de website, kan er weer een follow-up plaatsvinden door bijvoorbeeld speciale aanbiedingen van restaurants of bezienswaardigheden in de buurt van het hotel te tonen. Stap voor stap wordt de consument dan geleid door de toekomstige vakantie.

Om bovenstaande te illustreren, bespreken we graag de campagne die we bij ODIV mogen uitvoeren voor Kinepolis.

Kinepolis Case

Een klant waar relevante advertenties in de vorm van actualiteiten en aanbiedingen van belang zijn, is Kinepolis. Voor deze bioscoopketen voeren we ook een campagne met DCO banners. Potentiële bioscoopbezoekers willen graag weten welke films er vanavond of in het weekend draaien. Het liefst in de dichtstbijzijnde bioscoop.

Je kan hiervoor iedere week nieuwe banners maken en promoten. DCO banners stelden ons in staat een mooi en praktisch template ontwerpen waarin we iedere week actuele films kunnen updaten. Zo is er minder handwerk nodig om de advertenties te updaten en blijven deze hoogst relevant voor de doelgroep.

 

 

 

 

 

 

 

Naast de inzet van DCO banners om een actuele update van films te garanderen, werden er DCO banners ingezet om de USP’s van diverse bioscopen in verschillende steden te promoten. Zo kregen mensen die in Utrecht waren ook alleen de films te zien die in Utrecht in de bioscoop draaiden.

Tevens werd ingespeeld op enkele unique selling points van een bepaalde bioscoop. Zo kan het zijn dat er bij een bioscoop gratis geparkeerd kan worden, er een speciale mannenavond georganiseerd wordt of dat het een hapje en een drankje aangeboden wordt bij de film. Dit allemaal in combinatie met de locatie waar de persoon zich op dat moment bevindt. Deze factoren en targeting zorgen ervoor dat de klant een relevante boodschap te zien krijgt op het moment dat hij in de buurt is van een Kinepolis bioscoop.

Uitdagingen van DCO Banners

Waarschijnlijk denk je na het lezen van dit blog: waarom worden er niet standaard DCO banners ingezet in advertentie campagnes? Er zijn een aantal redenen om te kiezen voor standaard banners in plaats van DCO banners. Namelijk de investering die nodig is om de campagne en de banners goed in te boeken. Nieuwe technieken die nodig zijn om banners op te maken. Je bent gebonden aan een aantal leestekens omdat het vlak waar de tekst in wordt weergegeven niet zomaar meeschaalt. Het gebruik van verschillende afbeeldingen betekent dat de tekst in sommige gevallen over “het essentiële” deel van de afbeelding valt als deze wordt aangepast. Bovendien zul je het template van de DCO banners met regelmaat moeten opfrissen om te blijven opvallen als je standaard met DCO banners zou werken.

Wil jij ook je klanten bereiken met relevante advertenties op het juiste moment in de Customer Journey? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden van DCO banners? Neem dan eens contact op met onze Display Specialist Duco