Tijdens het Emerce Engage Event 2017 stonden de nieuwe inzichten rond effectief gebruik van data, systemen en klantgegevens centraal. Met een geïntegreerde aanpak voor een stijgende conversie en loyaliteit. Er waren diverse sprekers met ieder een eigen invalshoek aanwezig; data platformen, loyalty app providers en mediabureaus. Onze online strateeg Ron was aanwezig bij Emerce Engage. Lees hier meer over de sessies die hij bezocht en wat de belangrijkste learnings waren.
Bezochte sessies
Europees kampioen worden met data
Prof. Dr. Joost Kok (Universiteit Leiden) laat zien hoe groot de invloed van data science op ons leven is. De tijd dat een goed paar schoenen en een bal genoeg waren om goed te kunnen voetballen, ligt achter ons. Kok stond met zijn team, het Nederlandse voetbal vrouwenelftal bij tijdens het gewonnen EK. Door voetbal wiskundig te benaderen, ontstonden er nieuwe inzichten in het spel. Joost Kok trekt het graag breder; iedere organisatie kan winnen met de juiste data-analyse.
Opmerking Ron: Het was zeer interessant om te zien hoe diep je data kan analyseren en daar learnings uit kunt trekken. Wel dient men al in het beginstadium goed vast te stellen wat men wil meten. Alleen op deze manier kun je er later ook goede inzichten uit kunt halen.
Hoe influencer marketing helpt bij het engagen met je publiek
In no time is Influencer Marketing booming geworden. Maar hoe zorg je ervoor dat influencer marketing effectief en efficiënt wordt ingezet? Wat zijn succesfactoren in het gebruik maken van influencer marketing en wat moet je vooral niet doen? Wie kan deze vragen beter beantwoorden dan een succesvolle social influencer zelf?
Opmerking Ron: Danique Bossers (van Most Wanted) vertelde samen met online bureau Gracious Studios hoe effectief een influencer campagne kan zijn. Learning is dat je als bedrijf de doelgroep in het hart moet raken. Een persoonlijke benadering werkt het beste en dit kan alleen door de juiste influencers te kiezen. Fake overkomen, doordat de content of boodschap niet authentiek is, zorgt voor negatief effect. De consument prikt daar tegenwoordig gemakkelijk doorheen.
Adding the human touch to a data-driven world
Data is the ‘holy grail’ van alle marketing tegenwoordig. In een wereld waarin slimme en tech-savy jongeren opgegroeid zijn met technische en digitale devices, mogen we ons afvragen: waar kunnen wij als mensen nog ons competitieve voordeel halen?
Opmerking Ron: Leuke discussie over de rationele en ethische aspecten van data. Gaan we alles door machines en computers laten beslissen of houden we toch zelf uiteindelijk de beslissende rol als mens? Voordelen en nadelen van machine learning en deep learning (herkenning van beelden) kwamen aan bod. Door deze ontwikkeling worden traditionele organisaties vervangen door meer innovatieve tech companies. Denk hierbij aan een zelfregulerende munteenheid als bitcoin waar dus geen bank meer nodig is.
Teaching Non-Coders to Use AI in Growth and Marketing
AI is niet meer alleen gereserveerd voor gekwalificeerde data wetenschappers. In de marketingwereld is zo al gevuld met bedrijven die die machine learning en artificial intelligence omarmd hebben om zo anderen een stap voor te blijven.
Opmerking Ron: Leuke laagdrempelige sessie over het toepassen van machine learning en data, om meer waarde te halen uit je doelgroep. Het toepassen van predictive modeling is lang niet meer zo tijdrovend als een paar jaar geleden door goede en simpele tools. Gepersonaliseerde content en verschillende versies van de website op basis van predictive modelling zorgt voor veel hogere conversieratio’s. De content of boodschap hoeft niet 1-op-1 gecommuniceerd te worden. Zo werd er een voorbeeld aangestipt van een webshop waarbij 4 persona’s worden gehanteerd op basis van tientallen variabelen.
De waarde van data-driven video in het optimaliseren van de customer journey
Video is het meest aansprekende online medium geworden en daarmee zeer relevant in de communicatie strategie voor marketeers. Video is uniek omdat het gebruikt kan worden voor elke stap in de customer journey. Maar hoe zorg je dat de juiste video content de juiste persoon bereikt op het juiste moment en via het juiste kanaal Gepersonaliseerde video content, met daarin details als de naam van de kijker, reeds afgenomen producten of actueel gebruik van uw dienstverlening is de eerste stap.
Opmerking: Zeer interessant! Bedrijf NGdata heeft een systeem gemaakt waarbij niet alleen data wordt verzameld uit CRM systemen en overige data bronnen. Ook wordt op basis van tientallen persoonlijke gedragskenmerken en harde data van klanten een persoonlijke video gemaakt. Real time worden er micro video fragmenten aan elkaar geplakt en wordt persoonlijke informatie als naam, woonplaats en eerder koopgedrag opgenomen in de video.
De kracht van massaal persoonlijk bereik
Voor succesvolle marketingstrategie en -executie is klantidentificatie key. Voor fabrikanten in de FMCG is dit een grote uitdaging. SCOUPY heeft met ruim 1,9 miljoen unieke accounts, 1,2 miljoen app installaties, bijna 5 miljoen verzamelde kassabonnen en 175 miljoen verzamelde merkvoorkeuren, een unieke positie in deze branche.
Opmerking: Uitgangspunt was FMCG, maar het verhaal is toepasbaar op veel sectoren. Het gedrag van online en offline activiteit dient gecombineerd te worden om inzichten te krijgen over de doelgroep. Hierdoor kunnen marketingbudgetten drastisch worden teruggedrongen. Personalisatie is key. De juiste boodschap, actie, korting of manier van aanspreken van diverse doelgroep segmenten zorgt voor een uplift in conversie.
Belangrijkste learnings
Er valt enorm veel inzicht te verkrijgen uit data. Het analyseren en combineren van gegevens kan zorgen voor andere keuzes in marketing- of bedrijfsaanpak.
Het bundelen van krachten met andere gespecialiseerde bedrijven kan zorgen voor synergie. Profiteren van elkaars sterktes is beter dan opnieuw investeren in dezelfde kennis.
Wil je meer weten over het gebruik van Data of het Emerce Engage event? Neem dan contact op met onze online strateeg Ron