Een sterk merk of product heeft tegenwoordig zijn eigen community. Deze groep mensen is zeer belangrijk voor je merk want zij hebben vragen, wensen, eisen en ideeën. Luister niet alleen naar de mensen die energie steken in je merk, maar gebruik hun krachten! Lees hier de voordelen van community management en hoe het jouw merk kan versterken!
Engagement boven bereik
Steeds vaker zien we dat onze klanten geïnteresseerd raken door een hoge engagement bij hun content. Hoge engagement komt voort uit een sterke connectie tussen de consument en (de relevantie van) het merk. Hoe je meer bereik en engagement op bijvoorbeeld Facebook krijgt, lees je hier. Samengevat, mooie en relevante content en goede targeting zorgen voor hoge engagement. Nu focussen we ons op het verwerken van die engagement, want…
Effectief community management leidt tot:
Hogere betrokkenheid en bereik: door content te verspreiden en vragen te beantwoorden, laat je (potentiële) klanten zien dat je om hun mening geeft.
Groter bereik: Als je klanten merken dat je naar hen luistert, zullen zij het gesprek met je willen aangaan of zullen zij op een positievere manier over je merk spreken.
Nieuwe inzichten en ideeën: door bezoekersgedrag te analyseren en door feedback te vragen, krijg je een duidelijk beeld wat je klanten precies bedoelen en willen.
Optimalisatie mogelijkheden: o.a. door de strategie aan te sturen op basis van monitoring en kennis en ervaring vanuit de community intern in de organisatie te presenteren.
Effectief community management is:
Relevant: reageer alleen op de inhoudelijke boodschap van een reactie. Laat je niet afleiden door een eventuele side message. Wanneer je content deelt van je community. Zo kom je namelijk weer terug bij het begin; relevante content levert hogere engagement op.
Compleet en authentiek: zorg ervoor dat je reactie strookt met je identiteit. Weet wat je wil uitstralen, wat je uitstraalt en laat dit terugkomen in je reactie.
Actiegericht: geef je fans iets! Probeer ervoor te zorgen dat zij iets gaan doen. Let wel op dat dit ook in hun belang moet zijn.
Het belang van het managen van je online publiek wordt steeds groter. Het wordt steeds belangrijker om groepen stakeholders aan je merk te binden op een manier die voor iedereen waardevol is. Daar een succes van maken, is echt een vak apart en zeker op de lange termijn loont het om hierin te investeren. De volgende taken zijn dan ook van essentieel belang bij het community management.
Analyseren: weet wie je doelgroep of publiek is!
Adviseren: zorg ervoor dat je intern kan communiceren wat er verwacht wordt.
Creëren: het staat of valt met goede content!
Begeleiden: help eventuele moderators of collega’s met de juiste communicatie.
Managen: evalueer, leer en rapporteer! Daar wordt iedereen beter van.
Evangelisme: zie het niet als een plicht, maar als een recht om het gesprek aan te gaan met iedereen die geïnteresseerd is in je merk.
Voor de film Valerian (Independent Films) hebben wij het community management verzorgd. Aan de hand van deze film laten we je graag zien hoe deze punten terugkomen in een campagne.
#Valerian and the City of a Thousand Planets
Voor de start van de campagne hebben we doelgroepen gedefinieerd van mensen die de film moeten zien (Analyseren). Daarnaast hebben we de content opgemaakt op basis van inhoud en kenmerken van de doelgroepen (Adviseren en Creëren). Deze content werd gepromoot onder de doelgroepen en gemonitord. Op deze manier wisten we in welke aspecten van de film de doelgroepen geïnteresseerd waren (Managen). Wekelijks hadden we een meeting met de PR afdeling die de reacties beantwoordden. Tijdens deze meetings rapporteerde we onze bevindingen en bedachten we vervolgstappen (Begeleiden) om in volgende fases nog betere en relevantere content te presenteren (evangelisme).
Op deze manier wisten we heel duidelijk waarin de doelgroepen geïnteresseerd waren en konden we interessante content promoten. Bovendien konden we op een manier reageren zoals de hoofdpersonen uit de film zouden doen en wisten we een extra organisch bereik van 10% te realiseren. Zo was het community management relevant, authentiek, actiegericht en dus effectief!
Zorg ook voor meer bereik, hogere engagement en een sterker merk door effectief community management. Wij helpen je graag! Bel of mail ons: info@odiv.nl
Voor een ander goed voorbeeld raden wij het community management van Elon Musk (Tesla) aan.