Vorige maand waren we met team SEA in Bologna voor Adworld Experience Bologna 2024. Het grootste Pay Per Click & Conversion Rate Optimization event van Europa. Ruben, Daan en Frederique nemen je mee in de belangrijkste inzichten.
Black friday – Tomasz Abbott-Wieczorek
Het kan lastig zijn om Black Friday te benutten als kortingen niet binnen je strategie of positionering passen. Gelukkig gaf Tomasz Abbott-Wieczorek genoeg alternatieve benaderingen om klanten aan te trekken en aan je te binden zonder je merkwaarde te ondermijnen.
- Upgrade je verzendmethode: overweeg om je klanten een exclusieve verzendoptie aan te bieden, zoals een 24-uurs VIP-service waarbij pakketten sneller worden verwerkt. Dit creëert een gevoel van urgentie en premium service zonder prijsverlaging.
- Gratis proefperiode: het aanbieden van een gratis proefperiode van een dienst, of het upgraden van een bestaande proefperiode, kan aantrekkelijk zijn voor klanten. Hiermee voeg je waarde toe zonder de prijzen van je producten of diensten te verlagen.
- Extra jaar garantie: een andere manier om de klantwaarde te verhogen, is door een extra jaar garantie aan te bieden. Dit straalt vertrouwen en kwaliteit uit, wat klanten helpt bij hun aankoopbeslissing.
- Samples van andere producten: het toevoegen van gratis productmonsters bij een bestelling kan klanten verrassen en verleiden om andere items uit je assortiment te ontdekken. Dit is een effectieve manier om cross-selling te stimuleren.
Mocht een korting wel mogelijk zijn, bij een hogere afzet, kun je ook kiezen voor het aanmaken van bundels. Vaak zijn de kosten per bestelling voor een bundel even hoog als van een enkel product, waardoor je ROAS een stuk hoger ligt.
Veel voorkomende fouten in B2B-leadgeneratie – Navah Hopkins
Tijdens de conferentie in Bologna benadrukte SEA-expert Navah Hopkins enkele veelvoorkomende fouten in B2B-leadgeneratie:
- Te snel overstappen naar Performance Max (PMax): Marketingsucces met PMax vereist minimaal 50 conversies om effectief te presteren. Zonder voldoende data presteert deze campagnevorm minder goed.
- Gebruik van microconversies: Start met microconversies (zoals een whitepaper downloaden) om het algoritme van Google beter inzicht te geven in je doelgroep. Dit helpt bij het op gang brengen van je campagne.
- Conversiewaarden toevoegen: Ken waarden toe aan verschillende conversies om Google te helpen bij het aantrekken van waardevolle leads. Dit maakt campagnes efficiënter dan simpelweg conversies maximaliseren.
- Focus op conversiewaarde maximaliseren: Door te optimaliseren voor waarde in plaats van aantal conversies, haal je relevantere leads binnen en verhoog je het rendement op je budget.
Less is more als het gaat om je advertentieteksten – Navah Hopkins
Naast bovenstaande info had Navah Hopkins het ook over de lengte van advertentieteksten. Door inzichten die we eerder dit jaar hadden opgedaan waren we al overgestapt op een kleinere hoeveelheid koppen voor onze advertenties. Hier komen de volgende learnings nog bij:
- Verbeter je CPC met kortere teksten: Wat blijkt is dat CPC’s lager liggen bij koppen met een lengte van 0-20 tekens. Wat dus betekent dat de maximale lengte van 30 tekens beter kan worden vermeden.
- Dit heeft ook een positief effect op je CTR: En het blijft niet alleen bij je CPC. Ook jouw CTR kan hier een positieve boost van krijgen.
Ecom search campagnes draaien vanuit Channable – Ruben Runneboom & Andrew Lolk
Ruben Runneboom en Andrew Lolk hebben hun ideeën gepresenteerd over hoe je Channable kan gebruiken om jouw ecom search campagnes specifieker en beter te runnen. Dit door gebruik te maken van hyperspecifieke advertentieteksten met informatie direct uit jouw feed. Waar moet je dan bijvoorbeeld aan denken?
- Productprijs
- Maat
- Korting
- Beschikbaarheid
- Product titel
- En nog veel meer
Door op deze manier campagnes op te bouwen kan je specifieker adverteren en accuratere productgegevens weergeven in jouw teksten om zo de kans op de klik zo groot mogelijk te maken.