De tijd vliegt, 5 jaar alweer, en daarom leuk om terug te kijken op waar we vandaan komen en waar we vandaag de dag staan. Van gekke collega’s, pittige opdrachten en gezellige klanten tot onze naamswijziging en koersverandering. Laten we even terug in de tijd gaan samen:

19 april 2016

Wilbert van Dam en Sjoerd Kuipers kenden elkaar al via hun dispuut uit Tilburg. Wilbert runde KICK! en Sjoerd was samen met Thomas en Hans aan de weg aan het timmeren met Stuurlui. KICK! deed DTP werk en kocht media in, Stuurlui bouwde mooie websites. Beide partijen hadden een hoop klanten, die online marketing vraagstukken hadden, en zo ontstond het idee voor een online marketing label. Alleen, dit label moest anders zijn dan de andere bureaus in de markt. Een onderdeel waar beide heren zich heel erg aan stoorden was transparantie:

  • Marges over media: tussenpartijen snoepten marges af van de mediabudgetten. Dit is voor adverteerders onduidelijk en totaal niet transparant: je weet niet wat je daadwerkelijk hebt uitgegeven aan advertentiekosten en het is geen houdbare manier voor bureau’s om hier een verdienmodel aan te koppelen
  • Onduidelijke rapportages: lastige termen, moeilijk te lezen dashboards, veel Engelse termen. De marketingwereld doet haar best om het lastig te begrijpen te maken voor de adverteerder
  • Weinig klantcontact: “we weten niet wat het bureau doet, we spreken ze weinig” – dit krijgen we van ieder bedrijf te horen dat de overstap maakt naar ODIV

Het idee voor ODIV (toentertijd KICK! Digital) was ontstaan. Een transparant bureau, zonder marges over media, met begrijpelijke rapportages en fijne collega’s op afstand. Op 19 april 2016 schreven de heren het bedrijf in bij de KVK.

2018

Na twee stabiele jaren van groei en omzet, maar vooral de heerlijke chaos van het begin van een bedrijf, kwam er focus. Er werd een directeur aangenomen (lees vooral de even voorstellen van Joost), er kwamen twee duidelijke stromen van klanten binnen (filmprojecten en doorlopende marketing), en we begonnen aan onze professionaliseringsslag. Een jaar, waarin we heel veel verschillende nieuwe projecten op ons namen, buiten onze comfortzone traden en onze eerste DigiTalks organiseerden. En, niet te vergeten: het jaar waarin we feest vierden met Wolter Kroes!

2019

Doordat we een steeds stabieler bedrijf werden, met steeds meer terugkerende en doorlopende klanten, konden we ons focussen op toffe, nieuwe dingen. We waren bezig met ons eigen Data Management Platform (DMP), gaven regelmatig kennissessies en hadden ons kerstdiner in februari met partners erbij.

Dit was ook het jaar waarin Martijn Hoekstra, als eerste collega ooit, de overstap maakte van ons zusterbedrijf Stuurlui naar ODIV. Kijk hier vooral even hoe het er momenteel met “ons Hook” voorstaat.
We eindigden 2019 als een fit en gezond team, na het volbrengen van de Handicap NL triathlon

En het organiseren van ons eigen voetbaltoernooi: Footy!

2020

Het rare jaar voor iedereen. Wij hadden grootse ambities, waren voornemens om te verdubbelen in FTE, maar moesten, zoals zovelen, even alles op de rem zetten. Gelukkig hebben we, ondanks het vele thuiswerken, toch nog een hoop toffe dingen kunnen doen, zoals:

  • Drie keer de Digitalks verplaatsen: we dachten iedere keer dat het evenement nu wél echt door zou kunnen gaan
  • De grootste Arsenal fan van een waardig shirt voorzien
  • Genoten van de spaarzame borrelmomenten bij Café de Leckere
  • En nog meer genoten van de online stand-up met het team iedere ochtend: ja, het was soms net iets te vroeg (08.30hr), ja, je viel soms net iets te vaak in herhaling (“ik ga vandaag weer verder met Klant X en Y”), maar het was wel van belang dat we elkaar bleven zien

Dit was ook het jaar waarin we van naam zijn veranderd: doordat het rustiger was, hebben we goed de tijd genomen om te bepalen wie we nou echt zijn en waarom we doen wat we doen. Wat vinden wij nou het allerleukste?

Jouw collega’s op afstand te zijn. Ons echt bekommeren om de klant. Altijd bereikbaar zijn. Net even dieper nadenken. Ook als de resultaten niet goed zijn, gewoon eerlijk communiceren en verder kijken. Altijd met nieuwe initiatieven komen.

De Online Divisie. Jouw online divisie op afstand.

2021

En dat gaat eigenlijk hartstikke goed. Dus laten we daarom kijken naar de dingen waar we blij en dankbaar voor zijn:

  • We hebben een ongelooflijk leuk team, met toffe collega’s
  • We staan nog steeds op de maximale score met Google reviews
  • We hebben ongelooflijk leuke klanten, zoals Florencius
  • En we hebben heerlijk uitdagende trajecten zoals Tulpenfonds en vele anderen

Dat tezamen maakt ons dankbaar voor alles wat we hebben, maar vooral bijzonder enthousiast om er nog eens vijf van zulke jaren aan vast te plakken!

Mocht je mee willen delen in de feestvreugde, schrijf je hier in, en hopelijk kunnen we tezamen op 4 juni op afstand proosten.