Wat zijn de voordelen van SEO? En zijn er ook nadelen?

In dit artikel zetten we alle voor- en nadelen van SEO voor je op een rij. Hierdoor kan je straks een weloverwogen keuze maken of je wel of niet SEO moet gaan inzetten voor jouw website.

Voordelen

Om te beginnen: SEO heeft in onze optiek over het algemeen meer voor- dan nadelen. Zeker als je met je website op lange termijn succesvol wil zijn, kan SEO daar een belangrijke rol in spelen. Hieronder dus alle voordelen op een rij.

1: Gratis websitebezoekers

Eén van de grootste voordelen van SEO is dat je geen budget nodig hebt om verkeer naar je website te sturen. Bij andere vormen van online marketing zoals SEA of Social Media advertising is dit wel vereist.

Voor SEO richten we ons op de organische, gratis posities in Google. Klikt iemand op jouw zoekresultaat? Dan komt deze persoon dus gratis naar je website toe. Hoe beter je gevonden wordt in Google (en andere zoekmachine), hoe meer gratis bezoekers je zult krijgen.

Let wel dat goede posities in Google natuurlijk niet komen aanwaaien. Je zult uiteraard wel tijd en moeite moeten steken in het behalen van hogere posities en daarmee meer bezoekers.

2: SEO is meetbaar

Eén van de eerste zaken die je op orde wil hebben is meetbaarheid. Zo ook voor SEO. Door Google Analytics goed in te richten en hier ook doelen aan te koppelen krijg je veel meer inzicht in de prestaties van je website.

Je wilt ondere andere een beeld krijgen van waar je verkeer vandaan komt (uit SEO of andere bronnen) en wat deze bezoekers doen op je website.

Concreet adviseren we om altijd Google Analytics in te stellen en doelen in te stellen. Hierdoor kan je na verloop van tijd precies zien hoeveel bezoekers je krijgt uit SEO en of deze bezoekers ook conversies opleveren. Door dit goed te doen zorg je er voor dat je SEO-inspanningen volledig meetbaar zijn.

3: Je hebt er invloed op

Veel mensen geloven dat je zelf geen enkele (of weinig) invloed hebt op jouw posities in Google. Gelukkig is dit niet het geval.

De posities in Google worden namelijk bepaald door het algoritme van Google. Dat algoritme weegt elke pagina af op ongeveer 200 verschillende factoren. Je hebt geen directe invloed op al deze factoren, maar wel op een groot gedeelte hier van.

De factoren die Google meeweegt kunnen grofweg worden verdeeld in drie onderdelen: content, techniek en linkbuilding.

Het onderdeel content kan je beïnvloeden door zo goed mogelijk content te schrijven en deze goed te optimaliseren voor Google. Dit onderdeel leren we mensen ook in onze SEO trainingen.

Ook de techniek van je website heb je (is samenwerking met je websitebouwer) zelf in de hand. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website goed werkt op alle apparaten (van mobiel tot tablet tot desktop). Ook een snelle laadtijd is een belangrijke factor voor Google die je zelf in de hand hebt. Het vinden en oplossen van technische SEO issues doen we ook regelmatig voor klanten.

Ten slotte kan je zorgen voor een goede linkbuildingstrategie waarmee je regelmatig nieuwe en relevante links naar je website opbouwt. Dit verhoogt de autoriteit van je website en daarmee ook je posities in de zoekmachines.

Al met al zijn er dus genoeg factoren waar je invloed op kunt uitoefenen om je vindbaarheid te verhogen.

4: Gerichte targeting

Je kunt heel gericht bepaalde zoekopdrachten gaan targeten door daar landingspagina’s en/of blogs over te maken. Om deze zoekopdrachten te achterhalen kun je het beste een zoekwoordenonderzoek (laten) doen.

Als je inzichtelijk hebt welke zoekopdrachten jouw doelgroep gebruikt, kan je hier content voor gaan maken. Hoe beter jij de zoekopdracht van je doelgroep beantwoord in je content, hoe hoger de kans wordt dat je gaat scoren in Google.

Verder is het goed om te weten dat de concurrentie op langere, specifiekere zoekopdrachten vaak lager is. Meer informatie daarover is te lezen in ons longtail vs shorttail artikel.

5: Hogere CTR = meer bezoekers

Wist je dat gemiddeld tussen de 1 en 15% van de mensen op een advertentie klikt in Google? Dat betekent dat het overgrote deel van de zoekers op een organisch (gratis) zoekresultaat klikt. Sta je bovenaan in de gratis posities? Dan krijg je zelfs ongeveer 35% van alle bezoekers op jouw website.

De click trough rate (CTR) ligt bij de organische zoekresultaten dus flink hoger dan bij de betaalde advertenties. Daarom is het des te interessanter om zo hoog mogelijk in die gratis resultaten te komen. Hoe hoger je positie, hoe hoger de CTR, hoe meer bezoekers.

6: Adverteren op Google wordt steeds duurder

Wellicht is dit meer een nadeel van Google Ads, dan een voordeel van SEO. Maar het is goed om je te realiseren dat de kosten per klik op Google Ads elk jaar stijgen. Naarmate het gebruik van Google toeneemt, neemt ook het aantal adverteerders toe.

Hierdoor onstaat er ieder jaar meer concurrentie in Google Ads, wat de prijzen opdrijft. Dezelfde klik die je drie jaar geleden 1 euro kostte, kan dit jaar zomaar 2 of 3 euro kosten.

Door meer in te zetten op SEO hoef je je niet druk te maken om stijgende kosten. Je bezoekers blijven gratis, en het grootste deel van de mensen blijft op organische zoekresultaten klikken.

7: Zichtbaar op Google en Bing

Google is in Nederland verreweg de grootste zoekmachine. Het marktaandeel schommelt tussen de 90 en 95 procent. Maar naast Google zijn er natuurlijk ook andere zoekmachines. De grootste daarvan is Bing (eigendom van Microsoft).

We zien dat met name de wat oudere doelgroep gebruik maakt van Bing. Daarnaast is Bing soms als standaard-zoekmachine ingesteld bij mensen. Daarom is Bing vaak nog verantwoordelijk voor 1 tot 10% van het SEO-verkeer van je website.

Het goede nieuws is dat als je voor Google optimaliseert, je dit meteen ook voor andere zoekmachines doet. Bing (en anderen) belonen websites die goede content maken, technisch op orde zijn en goede links hebben van anderen.

Werk je aan je SEO, dan werk je dus aan je vindbaarheid in alle zoekmachines tegelijk.

8: Lange termijn resultaat

Dit is misschien wel het grootste voordeel van SEO: op lange termijn zal je hiermee het meeste resultaten krijgen. Hoe meer content je aan je website toevoegd, hoe meer bezoekers je aantrekt. Hoe meer bezoekers je aantrekt, hoe meer klanten je website zal opleveren.

Dit proces kan je doorlopend blijven toepassen waardoor het aantal bezoekers en klanten zich elke dag/maand/jaar opstapelt. Als je lang genoeg SEO blijft toepassen zijn er bijna geen grenzen aan de hoeveelheid bezoekers en klanten die je kunt opbouwen.

9: Het relevantste verkeer

SEO-verkeer is vaak het relevantste verkeer voor een website. Dat komt omdat mensen die via de zoekmachines op jouw website komen een gerichte zoekopdracht hebben gedaan.

Als jouw pagina vervolgens een goed antwoord geeft op de zoekopdracht, is de kans dat iemand verder gaat kijken op jouw website groot. Ook zien we dat SEO-verkeer over het algemeen zorgt voor de meeste conversies. Dit komt doordat voor de meeste websites het grootste gedeelte van het verkeer uit SEO komt. Daarnaast heeft dit verkeer ook nog eens een hoge kans om te converteren.

10: Hoge posities in Google wekken meer vertrouwen

Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die hoog in Google staan meer vertrouwen wekken bij consumenten. Komt jouw bedrijf consequent hoog in Google voor relevante zoekopdrachten? Dan heb je dus een streepje voor bij je potentiële klant.

Bedrijven die niet op de eerste pagina zoekresultaten staan zijn daarentegen praktisch onzichtbaar. Bijna niemand klikt door naar pagina 2. Daarom is het des te belangrijker om een positie op de eerste pagina van Google te veroveren. Je zal niet alleen meer bezoekers krijgen, ze zullen je ook als betrouwbaarder ervaren.

11: Versterkt je andere marketingmiddelen

Ten slotte is het ook goed om je te beseffen dat SEO je andere marketingmiddelen kan versterken. Ziet iemand een banner of billboard van jouw bedrijf? Dan wil je ervoor zorgen dat je bovenaan in de zoekresultaten staat zodra deze persoon gaat Googelen.

Daarnaast kan het bijvoorbeeld interessant zijn om zowel betaald als organisch bovenaan in Google te staan. Hiermee heb je twee posities op de zoekresultaten-pagina in plaats van 1. Hierdoor zal je meer verkeer krijgen en ook als betrouwbaarder worden gezien.

Nadelen

Uiteraard heeft SEO niet alleen maar voordelen. Nadelen zijn er ook, en het is goed om hier even bij stil te staan.

1: SEO kost tijd

Het eerste (en misschien wel belangrijkste) nadeel is: SEO kost tijd. Dat klinkt logisch, maar dit is iets wat veel mensen onderschatten.

Als je vandaag een nieuwe pagina of blog plaatst, staat deze niet morgen al bovenaan in Google. Dat heeft tijd nodig.

Sterker nog: het kan vaak een half jaar tot een jaar duren voordat je content op de eerste pagina van Google verschijnt.

Daarom is het belangrijk om SEO te zien als een investering en niet als een quick-win.

2: Posities veranderen continue

Als je eenmaal die felbegeerde eerste positie in Google hebt bereikt, ben je nog niet klaar. De posities in Google veranderen namelijk doorlopend. Je kan altijd je eerste positie verliezen aan een concurrent.

Daarnaast krijgt ook niet elke persoon dezelfde zoekresultaten te zien. Google kijkt bijvoorbeeld ook naar de locatie waar iemand zich bevindt en zijn/haar zoekgeschiedenis. Op basis van dat soort factoren personaliseert Google de zoekresultaten om die persoon de meest relevante resultaten te geven.

Wil je weten op welke positie je staat? Gebruik dan een incognito-venster om in Google te zoeken. Op die manier kan Google je locatie- en zoekgeschiedenis niet meenemen en zal je een neutraler zoekresultaat krijgen.

3: SEO vereist veel kennis

Zoals eerder in dit artikel genoemd kijkt Google naar ongeveer 200 verschillende factoren om de zoekresultaten te bepalen. Dat betekent ook dat er veel kennis nodig is om structureel je vindbaarheid te verbeteren.

Een goede SEO-specialist of bureau kan dan uitkomst bieden. Elke website is anders en daardoor kan je SEO-winst op verschillende vlakken liggen.

Daarnaast is het belangrijk om eerst je techniek op orde te hebben, dan je content en ten slotte je linkbuilding. Alle factoren hebben verband met elkaar en de kunst is om je bezig te houden met het onderdeel waar voor jou op dat moment de meeste winst valt te behalen.

4: Ontwikkelingen gaan snel

Google is doorlopend bezig om haar algoritme te verbeteren. Naar verluid wordt het algoritme vrijwel dagelijks voorzien van updates en aanpassingen. Dat betekent ook dat het handig kan zijn om van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te zijn zodat je daar op kan inspelen.

Ook hier kan het helpen om een SEO-specialist of bureau in te schakelen dat op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en deze voor jou kan toepassen. Wil je meteen aan de slag? Neem dan contact met onze SEO-specialist: Maikel.