Wat zijn cookies eigenlijk?

Cookies zijn stukjes code die je zoekgedrag op een website monitoren. Na het accepteren van de cookies op een website herkent de website wanneer je een terugkerende bezoeker bent. Doordat een website je herkent, worden je voorkeuren gemonitord. Als je op Zalando vrouwenkleding bekijkt, krijg je de volgende keer als eerste vrouwenkleding in beeld, want mannenkleding zal je niet aanspreken. Daarnaast wordt er ook bijgehouden wat je inloggegevens zijn en wat je taalinstellingen zijn.

Er zijn drie soorten cookies

  • Functionele cookies
  • Analytische cookies>
  • Tracking cookies

En er zijn twee soorten data

  • First party data
  • Third party data

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk om een website goed te laten functioneren. Zoals hiervoor benoemd onthouden deze cookies je inloggegevens zodat je niet continu opnieuw hoeft in te loggen op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. In een webshop worden deze cookies eveneens ingezet om te onthouden welke producten er in het winkelmandje geplaatst worden.

Functionele cookies hoeven niet geaccepteerd te worden in een cookiemelding. De eigenaar van de website mag deze standaard plaatsen op de website mits dit vermeld wordt in de privacymelding.

Analytische cookies

Naast functionele cookies zijn er ook analytische cookies. Deze houden bij hoeveel bezoekers er op de website komen en op welke subpagina zich bevinden. Eveneens kan er uitgelezen welke demografische eigenschappen ze hebben. Om deze gegevens uit te lezen wordt veelal Google Analytics en Adobe Analytics gebruikt.

Voor ODIV zijn deze analytische cookies van belang om inzichten te verkrijgen in meerdere opzichten. Zo wordt er onder andere gekeken naar de demografische gegevens van de bezoekers op de website, soort device, relevantie van landingspagina (bounce rate), de kwaliteit van het verkeer uit de verschillende ingezette kanalen (display, social, video etc.) en de opgeleverde conversies.

Deze cookies zijn eveneens van belang bij website optimalisatie. Op basis van de analytische waarde kan de website aangepast worden  waardoor je relevantere content kan tonen, en meer online omzet kan krijgen.

Voor de analytische cookies hoeft er eveneens geen cookiemelding geaccepteerd te worden in de pop-up.  Voor de gebruiker betekent het dus dat als je op een website zit, jouw surfgedrag gemeten wordt, zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven.

Tracking cookies

Middels tracking cookies wordt het gedrag en interesses van een bezoeker op een website of meerdere websites opgeslagen.

Door het surfgedrag van een bezoeker te monitoren kunnen er datasegmenten opgebouwd worden. Als persoon A relatief veel over voetbalnieuws leest, dan wordt deze geïdentificeerd als voetbalfanaat. Leest persoon B in een korte periode veel over het afsluiten van een hypotheek dan is de kans relatief groot dat dit persoon op zoek is naar een nieuw huis.

Op basis van het surfgedrag kunnen er relevante advertenties aan de bezoeker getoond worden, dit wordt behavioural targeting genoemd. Ook kan een webshop uitlezen welke producten je bekeken hebt. Deze kunnen, mits de persoon niet tot aankoop is overgegaan, nogmaals getoond worden in een advertentie. Deze vorm van targeting wordt retargeting of remarketing genoemd.

Tracking cookies moeten altijd eerst goedgekeurd worden door de bezoeker. Accepteert de bezoeker deze niet dan is het mogelijk dat de bezochte website slechts gedeeltelijk toegankelijk of zichtbaar is.

0 gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten met een 10
0 jaar klant Meer dan 3 jaar blijft een klant gemiddeld bij ons - daar zijn we trots op!
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, analytics, website en design

De data die voortkomt uit de tracking cookies kan op meerdere manieren ingezet worden voor online advertising en CRM, namelijk:

  • First Party Data
  • Third Party Data.

First Party Data

Grote mediahuizen zoals Sanoma of Mediahuis Nederland kunnen door hun vele, verschillende websites goed in kaart brengen waar hun bezoekers in geïnteresseerd zijn. Door de verschillende titels en het groot aantal bezoekers van de websites kunnen deze partijen zeer relevante data poules opbouwen.

De mediahuizen kunnen deze beschikbare data gebruiken voor de inzet van online advertenties. Maar doordat deze partijen ook veel demografische gegevens nadat je bent ingelogd krijg je ook vaak een felicitatie op je verjaardag.

Third Party Data

Doordat de grote mediahuizen zeer relevante data beschikken wordt deze verhandeld aan mediabureau’s zoals ODIV. Op deze manier kunnen mediabureau’s de doelgroepen bereiken via display campagnes.

Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA