Wat zijn cookies eigenlijk?

Cookies zijn stukjes code die je zoekgedrag op een website monitoren. Na het accepteren van de cookies op een website herkent de website wanneer je een terugkerende bezoeker bent. Doordat een website je herkent, worden je voorkeuren gemonitord. Als je op Zalando vrouwenkleding bekijkt, krijg je de volgende keer als eerste vrouwenkleding in beeld, want mannenkleding zal je niet aanspreken. Daarnaast wordt er ook bijgehouden wat je inloggegevens zijn en wat je taalinstellingen zijn.

Er zijn drie soorten cookies

  • Functionele cookies
  • Analytische cookies>
  • Tracking cookies

En er zijn twee soorten data

  • First party data
  • Third party data

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk om een website goed te laten functioneren. Zoals hiervoor benoemd onthouden deze cookies je inloggegevens zodat je niet continu opnieuw hoeft in te loggen op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. In een webshop worden deze cookies eveneens ingezet om te onthouden welke producten er in het winkelmandje geplaatst worden.

Functionele cookies hoeven niet geaccepteerd te worden in een cookiemelding. De eigenaar van de website mag deze standaard plaatsen op de website mits dit vermeld wordt in de privacymelding.

Analytische cookies

Naast functionele cookies zijn er ook analytische cookies. Deze houden bij hoeveel bezoekers er op de website komen en op welke subpagina zich bevinden. Eveneens kan er uitgelezen welke demografische eigenschappen ze hebben. Om deze gegevens uit te lezen wordt veelal Google Analytics en Adobe Analytics gebruikt.

Voor ODIV zijn deze analytische cookies van belang om inzichten te verkrijgen in meerdere opzichten. Zo wordt er onder andere gekeken naar de demografische gegevens van de bezoekers op de website, soort device, relevantie van landingspagina (bounce rate), de kwaliteit van het verkeer uit de verschillende ingezette kanalen (display, social, video etc.) en de opgeleverde conversies.

Deze cookies zijn eveneens van belang bij website optimalisatie. Op basis van de analytische waarde kan de website aangepast worden  waardoor je relevantere content kan tonen, en meer online omzet kan krijgen.

Voor de analytische cookies hoeft er eveneens geen cookiemelding geaccepteerd te worden in de pop-up.  Voor de gebruiker betekent het dus dat als je op een website zit, jouw surfgedrag gemeten wordt, zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven.

Tracking cookies

Middels tracking cookies wordt het gedrag en interesses van een bezoeker op een website of meerdere websites opgeslagen.

Door het surfgedrag van een bezoeker te monitoren kunnen er datasegmenten opgebouwd worden. Als persoon A relatief veel over voetbalnieuws leest, dan wordt deze geïdentificeerd als voetbalfanaat. Leest persoon B in een korte periode veel over het afsluiten van een hypotheek dan is de kans relatief groot dat dit persoon op zoek is naar een nieuw huis.

Op basis van het surfgedrag kunnen er relevante advertenties aan de bezoeker getoond worden, dit wordt behavioural targeting genoemd. Ook kan een webshop uitlezen welke producten je bekeken hebt. Deze kunnen, mits de persoon niet tot aankoop is overgegaan, nogmaals getoond worden in een advertentie. Deze vorm van targeting wordt retargeting of remarketing genoemd.

Tracking cookies moeten altijd eerst goedgekeurd worden door de bezoeker. Accepteert de bezoeker deze niet dan is het mogelijk dat de bezochte website slechts gedeeltelijk toegankelijk of zichtbaar is.

0 gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten met een 10
0 jaar klant Meer dan 3 jaar blijft een klant gemiddeld bij ons - daar zijn we trots op!
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, analytics, website en design

De data die voortkomt uit de tracking cookies kan op meerdere manieren ingezet worden voor online advertising en CRM, namelijk:

  • First Party Data
  • Third Party Data.

First Party Data

Grote mediahuizen zoals Sanoma of Mediahuis Nederland kunnen door hun vele, verschillende websites goed in kaart brengen waar hun bezoekers in geïnteresseerd zijn. Door de verschillende titels en het groot aantal bezoekers van de websites kunnen deze partijen zeer relevante data poules opbouwen.

De mediahuizen kunnen deze beschikbare data gebruiken voor de inzet van online advertenties. Maar doordat deze partijen ook veel demografische gegevens nadat je bent ingelogd krijg je ook vaak een felicitatie op je verjaardag.

Third Party Data

Doordat de grote mediahuizen zeer relevante data beschikken wordt deze verhandeld aan mediabureau’s zoals ODIV. Op deze manier kunnen mediabureau’s de doelgroepen bereiken via display campagnes.

Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy